Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allmogekeramik!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Dokumentation: Allmogekeramik!

    När jag såg Marias fat i gissningsleken "Gissa på mer keramik" blev jag ganska paff över att det var Thomas Anagrius i Kvidinge som gjort den. Min tanke låg på en helt annat håll, men som tur var gjorde jag inte bort mig med eget svar, om jag hade hunnit i tid innan Marias klocka klämtade!

    Han har studerat gamla krukmakaralster och återupplivat dem på nytt i sin verkstad, vilket påminner mig om att införskaffa hans senaste bok. Hrm..

    Sedan såg jag Ulferics två läckra Kalmarfat, och tänkte då att det kanske är dags för att knyta en tråd om allmogefat i lergods och fajans, men också kannor och andra former från förra sekelskiftet och tidigare.

    Det här fatet, 31 cm i diameter, är ett av höstens fynd som jag är glad över. Köpt av en trevlig storsamlare i ena landsändan, i samband med annan affär.
    Det är inte ofta man får se ett fint exemplar från stockholmsfabriken P.H. Lundgren i förra sekelskiftet ungefär.

    Jag har googlat runt efter fler Lundgrenföremål på bild, men bara funnit en utsökt kanna, försåld på Bukowskis för några år sedan. Den visas på bild längst ner, som jämförelse.
    Färgerna återkommer i viss mån på fatet. Kannans modellering visar på mycket hög klass och kan ha ingått i den numer okända servisen av Louise Adelborg.
    Vad tror Du Peter S? Jag vet att Du har en viss dragning till Adelborgs produktion.

    Fatet här, har en vacker och mycket väl kontrollerad dekorering, så ni förstår kanske att jag inte kan undandra den här skönheten som blickfång!

    I övrigt drar jag mig till minnes två blå-vita kannor, eller om det var muggar på Tradera för ett år sedan. De var dock uselt målade och skeva. Antagligen framställda under en svår måndag...
    De förblev osålda under några auktionsomgångar.

    Visa mer än gärna er allmogekeramik, så att vi kan få frossa i dem!

    För den som inte har Vingedals hemma:
    --------------------------------------------------------------------
    "P. H. Lundgrens Kakelfabrik grundades på Söder i Stockholm på 1860-talet av Bror Hjalmar Lundgren. Firman övertogs av sonen, P. H. Lundgren, som fortsatte rörelsen till 1911. I krukmakeriet arbetade även holländska drejare. Firman tillverkade prydnadsurnor, blomkrukor, stora och små lerfat av rödlera med klar blyglasyr och ringlad vit dekor, s.k. piplersdekor, som ofta gjordes med kohorn. Utsidan och kanten kunde vara oglaserade. De brändes på högkant i vedeldad ugn och kallas "allmogekeramik".
    Omkring 1897 tillverkade Ottilia Adelborg lergodsserviser, nu till stor del okända produkter."
    --------------------------------------------------------------------
    Bifogade filer

  • #2
    Har ett Lundgrenfat någonstnas men var. Har inte speciellt mycket av allmogekeramik. Beror lite på vad man menar.
    Kan ta en Västgöte. Fat av Karl Anjou Skene. Krukmakeriet har gått i arv från 1868 och drivs än idag under namnet Anjougården. Lite svårtolkad signering men kan inte få det till annat än Anjou. Får leta lite i skåp och annat så dyker det säkert upp något mer. I värsta fall får jag ta filebunkaskålarna i repris.
    Bifogade filer

    Comment


    • #3
      Den är fin, Ulferic. Kan inte heller tolka signeringen till annat än Anjou.
      Piplersdekoren är likartad över södra Sverige, men så är den ju också enkel och snabb att utföra.

      Ang. Adelborg. Ser att jag har gjort en sammanblandning av två Adelborgare. Louise och Ottilia. Vilket inbördes släktförhållande har de, och hur kom det sig att båda drogs till keramikens värld?
      En berättelse om dem, vore fin att läsa.

      Förutom Anjou, finns det väldigt många fler. Några har redan avhandlats i andra trådar här, men jag skulle vilja se mer av tidiga Vimmerbyare, varianter av Stenbäck, Pottelerius etc i strid mängd.
      Begär jag för mycket? Det tror jag inte.

      Comment


      • #4
        Denna filebunkaskål har du varit med om att diskutera tidigare. Vi kom fram till att det måste vara Stenbäck som avses. Är endast stämplad Trelleborg. Kanske finns det några nytillkomna här på PES som inte sett den. Därför kör jag en repris.
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Jag tänkte väl nästan... Blanda i Louise i det här! Så långt ifrån henne man kan komma.
          Louise var ju allt annat än allmogeromantiker. Högrestånd var hennes signum (vilket kanske bidrog till att hon inte blev så spridd). Ibland sägs det att Ottilia är hennes faster, men om jag inte minns fel är det ännu längre bort. Farfars brorsbarn är det nog. Ottilia ingick i en syskonskara om fem döttrar, av vilka tre levde vidare i allmänt medvetande: Maria Adelborg gjorde sig känd som textilkonstnär runt sekelskiftet, Gertrud Adelborg var med och startade Fredrika Bremer-rörelsen och Ottilia, som dels tecknade (hon var väl närmast en förtida Carl Larsson. Allt vad han var och gjorde hade hon redan gjort...). Dels hade hon ett starkt patos för den "nya" hembygden (hon och de andra syskonen var inflyttade) i Gagnef, och medverkade till kulturhistoriska gärningar där. Dels startade hon en knyppelskola för bevarande av gamla spetsar och som numera är allmänt känt har hon också varit keramikkonstnär i Höganäs. Men vad hon gjort där i Skåne vet inte jag.

          Så jag kan inte säga att den är särskilt lik hennes alster heller...

          Den adelborgska familjen har haft flera konstnärligt lagda medlemmar genom tiderna och att det tar sig konkret uttryck för dessa damer kan väl till viss del förklaras med deras samhällsställning och accepterarandet av konstnärskap som meningsfull sysselsättning som Arts and Crafts-rörelsen bidrog till.

          Louise studerade till teckningslärare på Tekniska Skolan (nuvarande Konstfack) när hon började sin keramiska bana. Hon är alltså inte enbart "designer" utan även praktiserande keramisk konstnär.

          Comment


          • #6
            Det skall bli mycket intressant att följa denna tråd om allmogekeramik. Hoppas att det kommer många bidrag.
            Vad som är allmogekeramik är nog rätt svårt att avgöra. Kanske är det enbart det som tillverkats av enskilda krukmakare för försäljning till landsbygdsbefolkningen. Eller så innefattar det också fabrikstillverkning?
            Ulferic´s filebunkaskål kan också ses på bild i en mycket intressant artikel om Kruk- och kakelugnsmakare i Trelleborg. Artikeln är skriven av Per-Åke Olsson, och finns i skriften "Gamla Trelleborgs årsbok 2004". Jag beställde boken hos Trelleborgs museum.
            På bilden kan skålen ses bland några andra föremål som uppges vara tillverkade av F B Stenbäck, och som skall ha visas upp vid utställningar i Stockholm och Malmö (1897 och 1909 resp. 1914).
            Jag har tyvärr inte så mycket att bidra med bildmässigt, men några skall det väl bli i alla fall.
            Först en skål från P. H. Lundgrens.

            Sedan ett fat som väl egentligen inte är ett allmoge-föremål fast det är tillverkat redan 1928. Men en väldigt bra kopia är det väl.
            Enligt vad jag kunnat läsa mig till så ska Ville Sjöholm ofta ha besökt något museum, och där ritat av gamla keramikföremål som han sedan kopierade. Axel Elfstrand gjorde väl likadant för att få uppslag till sin tillverkning.
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Har lite av allmogekeramik men har inte tid just nu. Ibland glömmer jag bort en del trådar så ge mig en vink på tisdag så ska jag visa det enda ex jag har av Stenbäck och ska leta reda på ett humoristiskt fat av Lundgren som finns någonstans här hemma. Jag är glad i arvikakeramikerna så det vill jag se även om det kanske inte ingår i allmoge.
              Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

              Comment


              • #8
                Får väl säga som Tingeling, jag återkommer med lite bilder. Har tyvärr det mesta nerpackat då frun inte är lika förtjust som jag i allmogekeramik. Loppade en Vimmerbyare för en femma häromdagen, den har inte hunnit ner i någon låda så något ska det väl bli. Det här blir nog en härlig tråd!!

                Comment


                • #9
                  Fortsätter med att visa en bild på ett fat som inte är så gammalt som det kanske ser ut. Fatet är tillverkat av Erik Lindkvist i Kvidinge, och troligen under 1950-talet.
                  För den som är intresserad av allmogekeramiken finns det mycket intressant att läsa i den rätt så nyutgivna boken "Keramik från Kvidinge" av Tomas Anagrius. Jag beställde mitt exemplar direkt av författaren http://go.to/anagrius-keramik

                  Denna vas har jag visat här tidigare, men tycker att den är värd att visas en gång till.
                  Om bl.a. krukmakaren August Liljeqvist i Svedala går det att läsa i den också tämligen nyutgivna boken "Skånsk allmogekeramik" http://www.skanekeramik.se/
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #10
                    Bengt H

                    Keramik från Kvidinge" av Tomas Anagrius, kommer du ihåg vad boken kostade?
                    I’m a real mean bitch!

                    Comment


                    • #11
                      Hej Maria.

                      Boken kostade 280 kr. plus 40 kr i frakt. Mycket prisvärd.
                      Jag tror verkligen inte att du ångrar dig om du beställer den. Det är ju inte fråga om ett häfte utan en inbunden bok på 193 sidor (20*24cm) och med många s/v- och färgbilder.

                      Comment


                      • #12
                        laholm 1

                        Lite Laholm
                        Bifogade filer
                        Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                        Comment


                        • #13
                          En till

                          En tillLaholmare, okänd keramiker.
                          Bifogade filer
                          Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                          Comment


                          • #14
                            Stenbäck

                            Den här går det inte att ta kort på signaturen då det är ett tjockt lager med mörk glasyr över den. Naggad och med spricka men den enda jag har.
                            Bifogade filer
                            Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                            Comment


                            • #15
                              Hej Bengt H

                              Tack så mycket, bra referenslitteratur kan man aldrig få för mycket av, boken kommer att inköpas snarast.
                              I’m a real mean bitch!

                              Comment

                              Working...
                              X