Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allmogekeramik!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Nyare skål efter gammal förebild. Har fått för mej den kommer norrifrån men har ingen som helst aning. Får inte kläm på signaturen, tycker det står Jonny, är det någon som känner igen eller vet mer Click image for larger version

Name:	grötskål_top.jpg
Views:	1
Size:	92,7 KB
ID:	522672Click image for larger version

Name:	grötskål_1_btn.jpg
Views:	1
Size:	64,5 KB
ID:	522671Click image for larger version

Name:	grötskål_detalj.jpg
Views:	1
Size:	49,0 KB
ID:	522673Click image for larger version

Name:	grötskål.jpg
Views:	1
Size:	36,3 KB
ID:	522674Click image for larger version

Name:	grötskål_1_sign.jpg
Views:	1
Size:	36,6 KB
ID:	522670

    Comment


    • Aunes Keramikk

      Ursprungligen postat av Rolf J Visa inlägg
      Nyare skål efter gammal förebild. Har fått för mej den kommer norrifrån men har ingen som helst aning. Får inte kläm på signaturen, tycker det står Jonny, är det någon som känner igen eller vet mer.
      Jonny står det inte, utan om Du vänder upp och ner på stämpeln

      Click image for larger version

Name:	Aunes keramikk 1.JPG
Views:	1
Size:	22,0 KB
ID:	522698

      så uppenbaras istället det snedställda och ihoptryckta Aune.
      Aunes Keramikk, har diskuterats i PES´barndom som Du kan se här http://precisensan.com/antikforum/sh...ighlight=Aunes

      Den norska boken Moderne antikviteter av paret Olsen och Andersen, säger så här om verkstaden:
      "Aunes Keramikk - Verksamheten skriver sig från mitten av 1800-talet och grundlades i Trondheim av Erik Lund. Från 1906 övertog krukmakaren och keramikern Annar Aune verkstaden och gav den namnet Aunes Lervarefabrik og Keramiske Atelier. Aunes två söner - Erling och Ivar - gick senare in i verksamheten och övertog den sedan fullständigt.
      Fabriken är känd för sin produktion av vackra bruksting i trönderstil utfört bl.a. av keramikern Erling Aune som hade sin utbildning från Kunsthaandverkerskolen i Köpenhamn."

      På tal om Annar Aune, visade pepita en urläcker vas av honom http://precisensan.com/antikforum/sh...gend-fra-Norge och den är i klass fullt jämförbar med norska Nasjonalmuseets läckerbit http://harriet.nasjonalmuseet.no/stu...linger/vase-5/

      Elin Aune vidareför, i sjätte led, sin släkts familjetradition alltsedan 1797 - att vara krukmakare. Det är inte utan att jag vill jämföra hennes verkstad med Törngrens i Falkenberg.
      Last edited by Gideon; 2011-10-04, 03:44.

      Comment


      • Stort tack för info och länkar Gideon, trevligt att den var från grannlandet.
        Hade aldrig löst den signaturen, oavsett rättvänd eller inte.

        Comment


        • Det här kruset är egentligen för "nytt" och för välhållet för mig, men det traditionella utseendet i dekor och form tilltalade mig.
          Det låga priset i antikboden, och inte minst den spännande signaturen i härlig piplera avgjorde emellertid det lätta beslutet.

          AÅP? Åke Palmgren tillsammans med en okänd medarbetare? ATA? Tja...
          Ystad kan vara fel plats att cykla i, och det går mycket bra med en annan stad - om någon vet besked?

          Click image for larger version

Name:	Allmogekrus 1.JPG
Views:	1
Size:	34,7 KB
ID:	523526

          Click image for larger version

Name:	Allmogekrus 2.JPG
Views:	1
Size:	38,3 KB
ID:	523525

          Click image for larger version

Name:	Allmogekrus 3.JPG
Views:	1
Size:	48,9 KB
ID:	523527

          Comment


          • Laholm Olof Larssons lerfat

            Hej!
            Bidrar med bild på ett lerfat från Laholm, naggat, men fatet fick följa med mig hem, kunde inte lämna det kvar på hyllan i butiken
            32 cm i diametern och har, förutom signaturen, "nr1".

            mvh bonnie
            Bifogade filer

            Comment


            • Oj, så fint, kanske är det gjort före 1931 då Olof tog över firman efter sin fars död. Då var han endast 18 år. Hur som helst, nr.1 skall du hålla hårt i.......

              Comment


              • Tack så mycket, Andres
                Är det så pass tidigt fat? Jag trodde att det ingick i en serie av lerfat med liknande dekor...

                Comment


                • Hjälp med härkomst

                  Går bet på den här signaturen, tycker att det börjar med ett D - lite längre fram ett g och sedan slutar det på g. No 5 står det under vilket också är lite underligt, ingen måttangivelse som jag är van vid. Någon som har en aning?
                  Bifogade filer
                  Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                  Comment


                  • Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
                    Går bet på den här signaturen, tycker att det börjar med ett D - lite längre fram ett g och sedan slutar det på g. No 5 står det under vilket också är lite underligt, ingen måttangivelse som jag är van vid. Någon som har en aning?
                    Akkurat fra Norge.http://precisensan.com/antikforum/sh...eri-i-Egersund

                    Comment


                    • Tackar Prylsnubben! Gick igenom flera trådar tidigare idag och passerade Damsgård utan att stanna Trevlig ålder är det ju på kruset också men fastnade mest för de breda mjuka axlarna, tycker om när det är bulligt.
                      Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                      Comment


                      • Så vacker!!

                        Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
                        Den här går det inte att ta kort på signaturen då det är ett tjockt lager med mörk glasyr över den. Naggad och med spricka men den enda jag har.
                        Vilken underbar kruka!!!
                        Kärlek direkt :-)

                        Den tillverkaren ska jag lära mig mera om.
                        Själv söker jag fakta om krukmakare i Ronneby, eftersom jag har fått ett par trevliga lergodsföremål märkta "Ronneby" i min ägo.
                        1800-tal, lergods, bruksgods. En skål (spilkum) samt en mkt gammalkruka m öron, brun m grön glasyr.
                        Spännande...

                        Comment


                        • Välkommen till forumet, Nena!

                          Visa gärna bilder på Dina lergodsföremål, så ska vi se om tillverkaren går att identifiera.

                          Comment


                          • Ursprungligen postat av Nena Visa inlägg
                            Vilken underbar kruka!!!
                            Kärlek direkt :-)

                            Den tillverkaren ska jag lära mig mera om.
                            Själv söker jag fakta om krukmakare i Ronneby, eftersom jag har fått ett par trevliga lergodsföremål märkta "Ronneby" i min ägo.
                            1800-tal, lergods, bruksgods. En skål (spilkum) samt en mkt gammalkruka m öron, brun m grön glasyr.
                            Spännande...

                            Hej. Nena!

                            Hoppas att något av nedanstående är användbart. Det är allt jag har.



                            Krukmakare och kakelugnsmakare i Ronneby 1904 från en kalender från samma år

                            Ronneby A Bromstedt " & krukmakare
                            " E Hammarström " "
                            " P G Lindén " "
                            " Emil Mattsson " "
                            " S D Persson " "
                            " F Söderberg " "

                            Kakelugnsmakare i Ronneby
                            1818-1820 13/176
                            No 9-10 Kakelugnsmakare Joh. Niklas Werngren
                            Gesäll Mattias Johnsson Rudholm 29/7 1798 Ronneby

                            Från boken "Kakelugnsmakare i Sverige före 1846".
                            Taget i sin tur från "Personhistorisk tidskrift 1914 "Kakelugnsmakare och krukmakare i Sverige från 1700-1846" av Ellen Raphael
                            1800-tal

                            Joh. Nicklas Werngren 1830 Karlskrona 1835, 1846
                            Emanuel Jacobsson 1835, 1846 Karlskrona 1830
                            Jan Wollberg 1846

                            Årtalen anger första och sista gången som krukmakarna fanns i dåvarande hantverksstatistik.
                            Fridricsson G E 1846
                            Last edited by Polsson; 2012-10-13, 16:48.
                            p-son

                            Comment


                            • Visst är det spännande, Nena!

                              Hoppas att du har möjlighet att visa några bilder på dina intressanta saker.

                              I Blekingeboken har det publicerats en del artiklar om krukmakare i Blekinge.
                              T.ex. 1927: Ett utdött blekingehantverk, 1933: Ur kruko- och kakelugnsmakarämbetets i Karlskrona protokoll.
                              Kanske går det att hitta något namn där.

                              Några namn på kakelugnsmakare (som i många fall också var krukmakare) i Ronneby från Kommerskollegiums fabriksberättelser.
                              1855
                              Hammarström Johan Fredrik
                              Wallberg S (änka)
                              Werngren C.A.

                              1863
                              Hammarström 1 lärling
                              Petersson Sven Daniel 2 lärl.
                              Lindahl Peter Magnus 1 gesäll
                              Werngren C. 1 gesäll, 1 lärl.

                              1872
                              Lindahl 1 arb.
                              Lindén Peter 1 arb.
                              Perssons änka 1 arb.
                              Petersson 2 arb.
                              Östergren Carl Peter 1 arb.

                              1881
                              Hammarström J. 1 arb.
                              Lindahl
                              Lindén 1 arb.
                              Petersson 2 arb.
                              Söderlund Frans

                              1890
                              Hammarström Emil 2 arb.
                              Lindén 1 arb.
                              Lindahl 1 arb.
                              Petersson Mattis 2 arb.

                              Comment


                              • Man ska fostra barn tidigt in i allmoge keramikens värld. så här kommer några leksaker en kruka, bringare och spilkum i miniformat. Nu till min fråga kommer de från samma trakt, de är helt omärkta

                                Mvh/Bengt N
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X