Sidan 32 av 66 FörstaFörsta ... 22 29 30 31 32 33 34 35 42 ... SistaSista
Resultat 311 till 320 av 660

Ämne: Allmogekeramik!

Allmogen lergodssamlare Polssons avatar
    Reg.datum
    feb 2008

Liljekvist & Lundholm?

Citat Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
    Grattis till ett fint nytillskott i samlingen, Polsson!
    Jag tänker knipa denna gång och avvaktar...

Men jag undrar om Du eller någon annan känner till knipet i upphängningen på krukmakarnas prydnadsfat före förra sekelskiftet?
    Jag trodde inte på det här fatet på Tradera, men tog hem den ändå. Den har faktiskt ålder, fast den knottriga och sträva glasyrytan säger annat.
    Baksidan röjer däremot sin nakna historia. Tyvärr har ingen stämplat den, men gamle Elfstrand i Sjöbo har säkert tittat på den...
    Ett märkligt prydnadsfat, tycker jag! Är alla dekorerna glaserade eller är tex prickarna påmålade i efterhand?

Det är snart arla morgon, men som den vankade själ jag oftast är, fastän kroppen vädjar att den vill vila till sängs - bläddrar jag oförtrutet i böcker och skummar på nätet.
    Knipet har släppt och viskar detta, i takt med svalornas drill:
    Lika naturligt som den självklara sak i världen, som Polsson naturligtvis vill hävda med en matsked aning och ett kryddmått tvivel, har jag en deciliter om vem skämtaren i krukmakarverkstaden är:
    August Liljekvist i Svedala, kring eller strax före 1910.
    Jag tror att Gideon har hittat något på sidan 102 i "Skånsk Allmogekeramik".
    Som synes står det "Anno 1786" på Liljekvists gyckelkrus i boken, medan det på mitt krus står "Anno 1700.t. Ska vi vara säkra på att även mitt krus är från L:s verkstad och att han, L ,var ensam om just den texten som finns på kruset?

Också var det det andra! Är det också Liljekvist? Eller är det Carl August Nilsson Lundholm? Bifogade krus har exakt samma text som det jag visade tidigare. Var han ensam om den texten? Och inte bara den bilden, utan dessutom en bild på Lundholms signering "monogram C L i cirkel". En bild på den har ännu inte visats i någon bok om keramik och ej heller i keramikdiskussionsforum. Håll till godo och skål!
    Bifogade bilder Bifogade bilder    
    Senast redigerat av Polsson den 2009-08-03 klockan 17:13.
    p-son

@Polsson
    'Ångrade att jag inte köpte en Godeniusvas'
    Hur såg den ut, jag söker med ljus o lykta.....

@Polsson
    denna?

Reg.datum
    feb 2008
    Nej, inte den, men ungefär som dessa.
    p-son

Manchester United E.B.s avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Så ni menar att det fanns mer än 1 Godenius på mässan! Det kan inte höra till vanligheten. Brutal sak du visar upp Jani, riktigt häftig.

Reg.datum
    feb 2008

Ovanlig fat 28 cm i diameter

Efter Hbg-mässorna ångrade en familjemedlem sitt inköp och eftersom jag studerat fatet redan i fjol och i år, men inte kunde bestämma mig, köpte jag det i Trelleborg, inte Helsingborg.

Om nu årtalet stämmer, tillverkades fatet 10 år innan skråväsendet upphörde.
    Det ovanliga med fatet enligt min mening är att krukmakaren har använt brunsten/manganoxid (svart) som dekoration. Visst är det naggigt och slitet, men inte sprucket, men är man 173 år måste det väl synas?
    Senast redigerat av Polsson den 2009-08-04 klockan 20:29.
    p-son

Seniormedlem Lars Ms avatar
    Reg.datum
    apr 2009

Josefine Björnberg

För att följa upp det här med Stora Mellby, lägger jag in ett mailsvar, som legat ett tag i korgen...
    Med stor säkerhet är Ulderics ansiktsmask gjord av den Eriksson som nämns i brevet. Om den är av Gustaf eller Tilda, låter jag vara osagt för tillfället.

Ur ett mail från konservatorn vid Bohusläns museum:
    "Josefina Björnberg född den 25 mars 1874. Död i februari 1932.
    Fadern hade krukmakeriverkstad på Kvarnbacken i St. Mellby.
    Det var fem stycken barn i familjen och Josefina var den av syskonen som övertog krukmakeriverkstaden efter fadern. Systern Tilda gifte sig med krukmakaregesällen Gustaf Eriksson och de flyttade sedermera till St. Mellby där de drev krukmakeri.
    I början på 1950-talet lades detta krukmakeri ned.
    Från Älvsborgsslöjds, Trollhättan lager vid affärens nedläggning 1984.

En minnesutställning över "Josephine Björnberg 1874-1931" gjordes i Alingsås Konsthall troligen 1967.
    Ett litet häfte producerades. En del av texten citerar vad Elin Wägner skrev som redaktionssekreterare i Idun i november 1909.
    Skålar, krukor och vaser visades. Mycket var hämtat från privata hem i Stora Mellby.
    Kort beskrivning över henne lyder:
    Josephine Björnberg föddes 25 mars 1874. Lärde krukmakareyrket av sin far. I en syskonkrets på fem blev Josephine den som övertog och ledde arbetet i krukmakareverkstaden på Kvaranbacken och var också den som bar det ekonomiska ansvaret för gård och affär. Hon avled i februari 1931 och ligger begravd på Stora Mellby kyrkogård.
    (Notera att de olika källorna har skilda dödår för Josephina. Även olika stavning av hennes namn.)

I Trollhättan fanns från 1870-talets början en fabrik "Trollhättans kakel- och lerkärlsfabrik" startad av Axel Rudolf Björnberg. Han kom från Stora Mellby. Kakel till kakelugnar och köksspisar tillverkades vid fabriken. År 1898 startar han även en lerkärlsfabrik. Bolaget upplöstes 1913.
    I Trollhättegillet: Historia och historier om "Stranna, oktober 2005 9:2 skriver Lars Myrén om tillverkningen. Fabriken låg i en byggnad ritad av Uddevalla-arkitekten Arthur Brattberg. Där finns kopplingen till att jag kommit i kontakt med Björnbergs."
    På annan tråd har inköp på auktionen i Heberg i söndags redovisats. Jag gjorde bl a ett köp för 50 + 20 SEK, nämligen en lite annorlunda vas med tre extra hål. Vasen är ca 19 cm hög och signerad Josefine Björnberg. (OBS! stavningen)

Citat Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
    Varje gång jag ser lergods av Ville Sjöholm frapperas jag av hur välgjort det är. Samtidigt förvånar det mig att det värderas så lågt. Ofta ligger VS-gods i lådor på auktioner tillsammans med kreti och pleti. Hans kopior av gammal praktallmogelergods är mästerligt gjorda. Har sett många fina saker av honom på denna tråd (tror jag att det var) och vill nu aktualisera honom genom att visa mina två VS-alster. Visst blir man glad av att titta på grisen!
    Här en annan variant, lika välgjord, dök upp idag.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Reg.datum
    feb 2008
    Citat Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
    Här en annan variant, lika välgjord, dök upp idag.
    Man blir lika glad varje gång man ser VS-gods. Naturligtvis håller jag med dig om "lika välgjord".
    p-son

Reg.datum
    feb 2008
    Citat Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
    På annan tråd har inköp på auktionen i Heberg i söndags redovisats. Jag gjorde bl a ett köp för 50 + 20 SEK, nämligen en lite annorlunda vas med tre extra hål. Vasen är ca 19 cm hög och signerad Josefine Björnberg. (OBS! stavningen)

Såg vasen på auktionen i Heberg och tyckte den var annorlunda. Kände inte till signaturen, men retar mig inte. Grattis Lars M! Du som är från trakterna, är det typiskt för Hallandsauktioner att priserna är så låga?
    p-son

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •