Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Häftig sten.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Häftig sten.

    Har stenmannen Lasse C varit och beskådat bumlingen?
    Bifogade filer
    --I de blindas rike är den enögde kung.--

  • #2
    VAR står den?

    Comment


    • #3
      Snygg! Står en bra bit upp i landet antar jag? Klotdiorit?

      Comment


      • #4
        Har sett en sådan klotgranitsten på Järeda kyrkogård. Fin som snus.
        Så är det.

        Comment


        • #5
          Jung Kee utan att ha sett den skulle jag gissa på klotgranit som bland annat finns i Småland. Har ingen själv Men det är ju en bergart och jag samlar på mineral!
          Jaså LS har döpt mig till stenmannen nu. Accepteras

          Comment


          • #6
            Stenen finns i Småland, men orten minns jag inte riktigt, kommer med rätt uppgifter i kväll. Bilden finns för övrigt i tidningen Kvällsstunden.
            --I de blindas rike är den enögde kung.--

            Comment


            • #7
              Ah där ser man, trodde det var diorit då den ser så svart-vit ut, här uppe så är det inte helt ovanligt med klotdiorit kring Luleå och uppåt. Tjusigt är det hur som helst, finns det mycket av den i Småland? Har nästan inte letat sten alls i Småland så jag har noll koll.

              Är det en skållbildning mitt på stenen eller vad beror brottet i mitten på månntro?

              Comment


              • #8
                Här levererade jag svaret för ett bra tag sen men jag tar det igen...

                Klotgranit är inte vanligt någonstans i Sverige. För den som är intresserad skulle jag bege mig till Slättemossa, Småland.
                Så är det.

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Annna
                  Här levererade jag svaret för ett bra tag sen men jag tar det igen...

                  Klotgranit är inte vanligt någonstans i Sverige. För den som är intresserad skulle jag bege mig till Slättemossa, Småland.
                  "I fast berg finns nu i Sverige, enligt vad som är känt, klotgranit endast i Slättemossa i Småland. Denna har klassats som klotdiorit". Allt enligt SGU. Hur ska man tolka detta yttrande från den ärevördiga institutionen? Är Diorit en slags granit, och i så fall, hur många olika graniter finns det?
                  --I de blindas rike är den enögde kung.--

                  Comment


                  • #10
                    Anna.
                    Var någonstans i Småland ligger Slättemossa? Måste nog se den stenen med egna ögon någon gång.

                    Jung-Kee.
                    Ang. klotdiorit. Den finns inte med i någon av mina böcker däremot hittade jag lite på nätet men ingen bild.
                    Har du möjligtvis någon bild på den?

                    Comment


                    • #11
                      Den gode Lundegårdh (farbror Pelle kallad) tillsammans med Laufeldt skriver så här om klotgranit.
                      "En säregen utbildning visar klotgraniten som har uppkommit genom att delar av magman kristalliserat rytmiskt, skalformigt, kring fasta små partiklar."

                      Förstod någon det här. Jag hoppas att jag förstod något lite
                      Frånsett detta så är klotgranit vackert.

                      Comment


                      • #12
                        Jodå...LasseC.
                        Har läst en massa om just klotgranit idag. Oerhört vacker. Skulle gärna velat haft en, får väl ta en tur till Småland. Har jag tur så finns de vid vatten?
                        Kanske kan jag locka min vindsurfande man att åka på stenjakt med tiden.
                        Jag gillar bergarter men hittade inte någonstans i min gamla litteratur något om
                        klotdiorit?

                        Comment


                        • #13
                          Hur SGU har lyckats få granit att bli till diorit har jag ingen aning om, men skillnaden mellan graniter och dioriter är att den förra är surare och innehåller kvarts medan den senare saknar kvarts.

                          Dioriter kan för övrigt överlag uppträda på samma sätt som graniter. Någon bild på klotdiorit har jag inte, men jag ska försöka ta en när jag kommer upp till skolan igen. De har en i samlingen där. Dock så ser den precis likadan ut på håll som stenen på LS bild. Den bröts förr i trakten kring Luleå om jag inte missminner mig, men är numera fredad av länsstyrelsen.

                          Och hur många graniter det finns är svårt att säga, eftersom det beror på hur många definitioner man vill använda sig av. Men en fackman säger nog av princip att det finns lika många olika graniter som det finns graniter. Men i gråzonen mellan lekman och fackman så har jag mest hört pratats om röd granit, grå granit, pertitisk granit, ögongranit, gnejsgranit och klotgranit. Framförallt så brukar man dela upp graniterna i "bra" och "dålig" granit, dvs brytvärd (vacker, tät, hållbar) och icke brytvärd granit (ful, porig, ohållbar).

                          Comment


                          • #14
                            Jung Kee det finns väl lika många olika graniter som det finns platser där man bryter granit t.ex Växjögranit Bohusgranit osv. Klotgranit finns ju faktiskt på flera platser än i Småland och där på flera platser men den mest kända är kanske den i Slättemossa då den exponeras särkilt vackert där. Men jag vill minnas att det skall finnas i trakten av Värnamo.
                            mvh
                            Last edited by LasseC; 2006-01-06, 01:38.

                            Comment


                            • #15
                              Den gode Lundegårdh,som Lasse C skriver, har jag en mycket väl genomläst och dito genomtittad bok utav. Den heter kort och gott geologi, just detta ex är tryckt 1971. På sidan 62 finns en bild som nästan gör att man blir religiös.

                              Hur kan någon/något innesluten i berget svarva fram en så symmetriskt perfekt form? För det finns väl knappast någon annan möjlighet än rotation för att erhålla detta formspråk, inte vad jag vet i alla fall.
                              Bifogade filer
                              Last edited by LS; 2006-01-06, 07:50.
                              --I de blindas rike är den enögde kung.--

                              Comment

                              Working...
                              X