Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Litografi, Äkta reproduktion, Reproduktion

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Litografi, Äkta reproduktion, Reproduktion

    Satt och letade lite information om Max Walter Svanberg som jag tidigare fått svar på i en annan tråd. Där fann jag bla i en sökning

    " Prisvarianter för samma bild: Äkta litografi sign 6000:- Äkta reproduktion sign 1500:- Äkta reproduktion osign 35:-. "

    Kan någon reda ut begrppen för en totalt okunnig i konst.

    Detta är den aktuella tavlan jag fick svar på http://www.precisensan.com/antikforu...1&d=1197963475

    Det är en plansch och i motivet är det tryckt max walters 64 (tror jag)
    Last edited by Samlartrollet; 2007-12-18, 12:28.
    Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

  • #2
    Litografi är ett s.k stentryck. Färgen förs över från en skiva där färgen inte fastnat på de feta partierna. Alla tryck blir likadana, men man brukar begränsa upplagan till ett visst antal ändå. Och då tillkommer provtryck (PT) och konstnärens egen upplaga (EA, Epreuve Artiste). Ju större upplaga, desto mer urvattnat värde (som dock alltid är beroende av konstnären ändå). Lennart Rohde har t.ex. gjort större serier åt konstfrämjandet som inte är lika attraktiva som de andra med lägre antal (numreringen betyder nr/totalt. 37/150 betyder att bilden är nr 37 av 150 st).

    Reproduktion är ett tryck som är gjort efter ett original. Kan vara olika slags tekniker. Även vanliga konstaffischer är reproduktioner. Reproduktioner är oftast uppbyggd av raster (små färgpunkter) som är den vanligaste trycktekniken (4-färgstryck). En originalreproduktion tror jag betyder att konstnären själv beställt/övervakat/godkänt reproduktionen till skillnad från de som t.ex. museer ger ut i efterhand. Om en reproduktion är signerad finns det alltså skäl att kalla dem originalreproduktioner. Men om de inte är signerade så finns det alltså inget som säger att de är godkända av konstnären. De blir då reproduktioner vilka som helst, även om de trycktes samtidigt som de signerade.

    Just Max Walter Svanberg ska man vara lite försiktig med, eftersom det sägs att han gärna utökade upplagorna efter att de blivit tryckta och sålda.

    Om bilden är tryckt som du skriver är det 35:- som gäller... Jag tycker överhuvudtaget att man ska betala litografier och reproduktioner efter hur mycket man gillar dem. Det finns inget inbyggt "värde" i dessa eftersom det alltid finns fler. Kanske med undantag av giganter som Picasso och Andy Warhol, där även dessa kan bli värdefulla pga efterfrågan.

    Comment


    • #3
      Här finns ytterligare några förklaringar:
      Tosig i Vaser - [MP Antik & Design]

      Comment


      • #4
        Ja den är som en vanlig plansch, monterad på en wellpappskiva och inramad under glas.
        Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

        Comment


        • #5
          Mycket vanlig på loppisar. Nästan alltid blekt i färgerna som den på din bild.
          "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
          Konfucius

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av PAT Visa inlägg
            Här finns ytterligare några förklaringar:
            http://www.artglobe.se/ord/ordlista_bottom.htm
            Phew! Jag trode jag glömt något eller blev rättad. Bra komplement, men kanske lite för kort... Serigrafi = Tryckteknik. Silk Screen = Serigrafi. Jag skulle vilja ha några fler ord som förklarar hur man gör. Annars var det bra med alla konstiga förkortningar!

            Comment


            • #7
              Dessa 2 papperstryck sign Evert Taube har då alltså heller inget "värde" mer än om man gillar motivet ?
              Bifogade filer
              Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

              Comment


              • #8
                0:- är mitt tips.

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
                  0:- är mitt tips.
                  Näää, 1:-
                  Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

                  Comment


                  • #10
                    Det bästa med det hela är väl att den är värd så mycket DU vill betala...

                    Själv köpte jag för ett tag sedan, en Litografi, upplaga 50ex signerad av Falugrafikern Einar Norelius (Bland Tomtar o Troll, Pelle Svanslös m m ) för 300:-. Det tyckte jag den var värd...
                    Bifogade filer
                    Last edited by Melker; 2008-02-22, 19:37.
                    [SIZE=2][B]// Melker Bäckman[/B][/SIZE]

                    [SIGPIC][/SIGPIC]

                    Comment


                    • #11
                      Inte alls dum! Grattis!

                      Comment


                      • #12
                        Instämmer fullständig.

                        Comment

                        Working...
                        X