Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fuga - Orrefors

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av Ballonggreven Visa inlägg
    Fuga Facett var ju fräck (snyggt fotad oxå)!
    Tack! Provade nya fototältet från Kina dagen till ära!

    Comment


    • #32
      Här är märkningen på Fugorna som nytillverkades 1998.
      Bifogade filer
      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
      Konfucius

      Comment


      • #33
        Nu vet jag inte vad jag ska tro Den här skålen i mossgrönt har exakt samma mått och utseende som Fuga, ja jag är nästan övertygad att det är en Fuga. Jag har aldrig sett en fuga med denna färgsättning. Den saknar dessutom märkning, vilket gör den än mer mystisk. Kan det vara ett prov som slunkit ut tro? Den har ju lite skönhetsfel, någon bubbla vid kanten och någon slira. jag har förut sett någon Colora utan bottenmärkning så det existerar sådana. Vad tror eller vet ni om detta?

        Jämförelseskålen är en ljust grön Fuga med märkning.
        Bifogade filer

        Comment


        • #34
          Ser bottnen i övrigt likadan ut som på din märkta Fuga? Svårt att se på bilden.
          Det är inte alls ovanligt att märkningen saknas nämligen.
          "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
          Konfucius

          Comment


          • #35
            Ursprungligen postat av Ballonggreven Visa inlägg
            Ser bottnen i övrigt likadan ut som på din märkta Fuga? Svårt att se på bilden.
            Det är inte alls ovanligt att märkningen saknas nämligen.
            Den ser mer ut som en Colorabotten än en Fugabotten om du förstår vad jag menar, lite "planare". (Taskig bottenbild, jag vet)

            Comment


            • #36
              Jag är lite eld och lågor över denna mossgröna skål. Kom igen glasvetare och troare, släng fram lite teorier.

              Som kanske framgår av någon bild så har den de karakteristiska "ränderna" en bit upp från botten efter centrifugeringen som många fugor har.

              Comment


              • #37
                Att den inte har någon märkning är ju inget ovanligt varken för Fuga eller Colora. Slitna formar gjorde tydligen att de kunde bli utan märkning.

                Comment


                • #38
                  Ursprungligen postat av Susiflätan Visa inlägg
                  Att den inte har någon märkning är ju inget ovanligt varken för Fuga eller Colora. Slitna formar gjorde tydligen att de kunde bli utan märkning.
                  Precis, och det är ju ett gott tecken. Men har någon annan sett en mossgrön?

                  Comment


                  • #39
                    Har bara hört talas om att de finns.

                    Comment


                    • #40
                      I en centrifugform är botten en lös del i formen, när skålen är klar i formen,
                      kör man upp bottendelen i formen, så står skålen på den, det kan ju ha varit en blank bottendel som provats med,
                      dom var ju så lätta att byta, eller blandas ihop, kanske något sådant som hänt.
                      Hirvi
                      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                      Comment


                      • #41
                        Här är två mindre fugaskålar med ett ställ som enligt uppgift skall höra till. Någon som sett det tidigare?
                        Bifogade filer
                        "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                        Konfucius

                        Comment


                        • #42
                          Stötte på en etikett som jag inte sett på fugorna tidigare (överst). Den vanliga (nummer två) samt etiketten på jubileumsskålarna.
                          Är den översta en av de tidigaste etiketterna?
                          Bifogade filer
                          "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                          Konfucius

                          Comment


                          • #43
                            Oj Oj. Jag har just lagt in en fråga om min röda Fuga skål. Det var ju inget att komma med ser jag. Min är röd iallafall. Inte så vanlig då. I min bok (lånad) "Orrefors Ett hundra år av svensk glaskonst" finns 7 olika storlekar skålar i klar glas avbildade. Det står faktiskt att tekniken som Sven Palmqvist utvecklade och använde för Fuga skålarna mötte starkt motstånd i början. En av glasblåsarna utbrast vid ett tillfälle"Jaså, det behövs inga glasblåsare! Kommer du med en sån uppfinning ska du ha stryk!".
                            Last edited by sippa; 2008-09-28, 19:15.

                            Comment


                            • #44
                              Ursprungligen postat av Ballonggreven Visa inlägg
                              Stötte på en etikett som jag inte sett på fugorna tidigare (överst). Den vanliga (nummer två) samt etiketten på jubileumsskålarna.
                              Är den översta en av de tidigaste etiketterna?
                              Den översta är den äldsta vad jag vet
                              DG

                              Comment


                              • #45
                                Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
                                Visar några bilder på en väldigt fin samling av Fuga skålar i olika former och färger, tyvärr inte min.
                                De rökfärgade skålarna Fuga på Sjunde hyllan, vet någon när dessa tillverkades eller var man kan hitta det. Tänkte inte börja samla på Fuga efter denna bildserie.
                                ________________________________________________________________________
                                "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
                                så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
                                Då måste man ju nedvärdera nuet."

                                Comment

                                Working...
                                X