Sidan 1 av 9 1 2 3 4 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 87

Ämne: Fuga - Orrefors

Seniormedlem Annnas avatar
    Reg.datum
    okt 2005

Fuga - Orrefors

Har precis kommit hem från en loppisrunda, bland annat med en klar Fuga. den jag köpte idag är väldigt tjock, känns nästan för tjock. Det jag undrar över är om någon vet hur många storlekar/modeller Fuga gjordes i? Hur många färger finns det av Fuga? Blå, grå, röd, klar, någon mer? Gjordes alla modeller av Fuga i alla färger? Kort sagt- allt om Fuga!
    Så är det.

Den Gamle (DG) LasseCs avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Fuga är de tidiga i klarglas och transperanta färger. De färgade i opakt glas kallades Colora. En äkta Fuga-skål har texten Fuga Orrefors i relief under Coloraskolarna står endast Orrefors eller Orrefors Sweden under.
    De klara fugaskålarna som jag har är sex stycken som står i varandra, men jag undrar om det inte finns ytterligare en stor.
    Skall undersöka lite.
    'DG

Reg.datum
    okt 2005
    Citat Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
    Fuga är de tidiga i klarglas och transperanta färger. De färgade i opakt glas kallades Colora.
    Jag nämner inte Colora, vad menar du? Tänkte försöka hålla isär Fuga och Colora så att folk inte blandar ihop dem.

Citat Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
    De klara fugaskålarna som jag har är sex stycken som står i varandra, men jag undrar om det inte finns ytterligare en stor.
    Skall undersöka lite.
    Tack! Jag har väl 7 stycken Fuga, alla i olika storlekar, den största jag har är 10,5 cm hög och 19 cm i diameter. Det kanske finns flera som är större?
    Så är det.

Manchester United E.B.s avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Och så finns det lite tvåfärgade fugor, refflade fugor, gröna fugor. Det finns ett otal olika former och färger som inte fanns i något standardsortiment och troligtvis inte heller i några produktionskataloger heller. De slarvade nog en del med formarna också då det finns delar i Colora som är märkta Fuga, på ishinkarna är detta vanligt. Puh, det är inget litet område detta.

Shoppoholic Tingelings avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Tog några kort från stora glasboken av Helmut och Ricke, det får man väl göra utan att gå in på upphovsrätt?
    Den här är tryckt 1959. Visar en del av modellerna men det finns fler.
    Bifogade bilder Bifogade bilder    

Reg.datum
    sep 2005
    Jag skrev om Colora bara för att många blandar ihop dessa och kallar dem antingen Fuga eller Colora Tänkte inte blanda ihop begreppen.
    DG

Reg.datum
    sep 2005
    Vad jag kan se så är det sex skålar i det som kom först av Fuga Jag försökte att räkna till sex i Din bild Tingeling Stämmer det. Skall kolla i mina kataloger men tror att det är de år jag saknar.
    DG

Shoppoholic Tingelings avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ja det stämmer men det ändrades nog sedan. Har för mig att det stog färgerna blå, klar, grå och det finns ju fler. Tex röd somär så vanlig.

Reg.datum
    okt 2005
    Citat Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
    Puh, det är inget litet område detta.
    Nej jag märker det - kul!

Citat Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
    Tog några kort från stora glasboken av Helmut och Ricke, det får man väl göra utan att gå in på upphovsrätt?
    Den här är tryckt 1959. Visar en del av modellerna men det finns fler.
    Tack så hemskt mycket, kul att se att man saknar så mycket.

Citat Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
    Ja det stämmer men det ändrades nog sedan. Har för mig att det stog färgerna blå, klar, grå och det finns ju fler. Tex röd somär så vanlig.
    Så röd var ingen "ordinariefärg"? Intressant.
    Så är det.

Visar några bilder på en väldigt fin samling av Fuga skålar i olika former och färger, tyvärr inte min.
    Bifogade bilder Bifogade bilder          

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •