Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Carl Thore

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Carl Thore

    Jag har en golvlampa vars plåtskärm ser ut som en röd hatt. Verkar vara tillverkad sent 1970-tal. Designen har jag sett på annat håll vara av någon som heter Carl Thore. Har försökt hitta vem tillverkaren är utan resultat.
    Någon som kan slänga till mig en ledtråd?
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

  • #2
    En Bild vore trevligt!
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

    Comment


    • #3
      Länge sedan jag ställde denna fråga.
      Först nu har jag fått lite information kring denna doldis.

      Carl Thore är/var tydligen en svensk arkitekt som formgav armaturer för bland annat danska Fogh & Mørup (Semi-pendeln).
      Denna bild har jag fått låna från Classic Modern.
      Bifogade filer
      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
      Konfucius

      Comment


      • #4
        Här är ytterligare en bild på en lampa som är tillverkad av just Fogh & Mørup.
        Bilden utlånad av Cloetta03. Tack!)
        Bifogade filer
        "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
        Konfucius

        Comment


        • #5
          Ännu en bild på Carl Thores formgivning.
          (utlånad av Retro Studio)
          Bifogade filer
          "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
          Konfucius

          Comment


          • #6
            Här är ytterligare en lampa.
            (Bilden utlånad av Auktionshuset Metropol.)
            Bifogade filer
            "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
            Konfucius

            Comment


            • #7
              Har också en Carl Thore-lampa, men inte en sus om vem som tillverkat denna (eller de andra ovan). Någon som vet eller har fått fram någon mer information om honom?
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                Jag köpte nyligen just en lampa på tradera för 104 kr utan att veta något om den, misstänkte danskt 60-tal. Lite googlande ledde mig till Carl Thore och sedan hit. Lite sliten i kanterna men gör sig bra där den hänger...
                Bifogade filer

                Comment


                • #9
                  Formgivaren heter Sigurd Lindkvist och arbetade på Granhaga i Töreboda. Carl Thore är det alias han använde och som brukar stå på etiketten. På nätet finns många uppgifter om att vissa av hans lampor är tillverkade av Fogh & Mørup, jag har dock inte hittat någon tillförlitlig källa som bekräftar det.

                  Comment

                  Working...
                  X