Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Signe Persson-Melin - Dokumentationstråd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    "Chess" är en riktig åttiotalare. Tillverkades inte så länge vad jag vet, men har vunnit i popularitet den senaste tiden. Här är en tekopp (vit) och kaffekopp (benvit). Den benvita vill jag minnas var den variant som kom först.
    Bifogade filer
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

    Comment


    • #17
      Den här modellen trodde jag hette "Primeur", men det är namnet på en servis från Rörstrand. Denna kopp är från BodaNova. Någon som vet modellnamnet?
      Bifogade filer
      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
      Konfucius

      Comment


      • #18
        Ursprungligen postat av Ballonggreven Visa inlägg
        Den här modellen trodde jag hette "Primeur", men det är namnet på en servis från Rörstrand. Denna kopp är från BodaNova. Någon som vet modellnamnet?
        Signum, från 1993.
        Så är det.

        Comment


        • #19
          Ursprungligen postat av Ballonggreven Visa inlägg
          "Allskålen" eller "Multi Pot" är också en av hennes klassiker. Ursprungligen vita, senare svarta. När tillverkningen togs över av Höganäs kom många andra färger som inte "välsignats" av Signe; vaniljgul, ceradongrön och ett antal pastellnyanser.
          Till det ovanligare hör dessa äggkoppar som är exakta minatyrer av allskålen.
          Bifogade filer
          "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
          Konfucius

          Comment


          • #20
            Fortsätter på Signe Persson-Melin-tråden.

            Grytunderlägget är kanske ett av de vanligare loppisfynden. Dessvärre är det en miss i formgivningen. Sargen sticker upp och naggas lätt av grytorna. Det är väldigt sällan man hittar dem i perfekt skick.
            Bifogade filer
            "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
            Konfucius

            Comment


            • #21
              "Boda Blom" tycker jag är en särskilt lyckad formgivning. En serie med olika vaser och skålar avsedda för snittblommor. Kompletta är de försedda med en plastinsats (se bild) som passas in i utbuktningen och hjälper till vid blomsterarrangemang.
              Finns i många storlekar från miniatyrer till stora praktvaser.
              Bifogade filer
              "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
              Konfucius

              Comment


              • #22
                Dessa tekoppar är i grunden samma som "Hot Pot".
                På första bilden är den ursprungliga äldre modellen som är munblåst och har ett påklippt och lite snirkligare öra. Denna kopp är också något större.
                På den andra bilden ser vi den mer spridda, senare upplagan.
                Bifogade filer
                "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                Konfucius

                Comment


                • #23
                  Det kommer en stor retrospektiv utställning på Waldemarsudde den 14 juni. Håller på till 29 september.

                  Comment


                  • #24
                    Har flyttat ett par inlägg som rörde ting som SP-M inte formgivit hit:



                    Tack för påpekandet Peter, som belöning tog jag bort ditt inlägg...

                    Comment


                    • #25
                      Då jag är sjuk kan jag häva ur mig att jag tycker det mesta av Signes formgivning är ganska slätruken.
                      Ni slår väl inte på någon som är sjuk
                      Gud gjorde några perfekta huvuden,
                      resten satte han hår på.

                      Comment


                      • #26
                        Jag är inte sjuk så slå på mig. SPM är slätstruken tycker jag, alltför stram i sitt formspråk, på gränsen till klumpig ibland. Not my cup of tea.
                        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                        Comment


                        • #27
                          Undviker tyckande (ähurrrrm!) och visar utan övriga kommentarer Boda Blom Mini i set om tre med orginalförpackning.
                          Bifogade filer
                          "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                          Konfucius

                          Comment


                          • #28
                            Fyndade en stor atljévas av Signe på loppis. Cirka 40cm hög.
                            Bifogade filer
                            "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                            Konfucius

                            Comment


                            • #29
                              På begäran lägger jag ut två allskålar i glas fr. Boda Nova.
                              Läckra, har aldrig sett dem förrut.
                              Bifogade filer
                              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                              Comment


                              • #30
                                Helt nya för mig! Men så snygga!!!
                                "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                                Konfucius

                                Comment

                                Working...
                                X