Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Signe Persson-Melin - Dokumentationstråd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Skinkbestick av Signe med läcker förpackning.
    Bifogade filer
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

    Comment


    • Här är en variant på Signes servis för Rörstrand; A la Carte.
      Bifogade filer
      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
      Konfucius

      Comment


      • Dagens inrop på auktion var bland annat dessa fina vaser av Signe.
        Signerade "Kosta Boda Ateljé S. P. Melin".
        Bifogade filer
        "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
        Konfucius

        Comment


        • Fyra svagt gyllenbruna djupa tallrikar ur serien chess..
          Bifogade filer

          Comment


          • Min syster la in en fråga på AP gällande Signe Persson Melin. Hon har tyvärr inte fått något svar än så därför frågar jag här på PES i hennes ställe. Hennes undran gällde modellen Falstaff som Signe gjort. Var det en stor produktion och när gjordes den? All info mottages tacksamt.

            MVH JAGO

            Comment


            • Falstaff

              Vin och ölglaset Falstaff gjordes först 1969 och sattes i produktion 1974 på Boda glasbruk.

              Comment


              • Tackar så mycket. Vet du om det var en stor produktion? Vi har letat efter info på nätet men hittar inget mer än att det är Signe PM som är upphovskvinna.

                MVH JAGO

                Comment


                • Kolla i boken om henne, jag har lånat den på biblioteket men har den på jobbet just nu....boken heter
                  Signe Persson-Melin : keramiker och formgivare
                  av Kerstin Wickman, Jan Norrman
                  http://gilasgrotta.blogspot.com/

                  Comment


                  • Tack för det tipset.

                    MVH JAGO

                    Comment


                    • Glasen är inte lätta att få tag i.

                      Comment


                      • Fyra stycken svarta multipot-äggkoppar. Fem cm höga och fem cm i diameter, annars identiska med de vanliga multipot:arna.

                        Hur pass vanliga är dem?
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • Ursprungligen postat av JAGO Visa inlägg
                          Min syster la in en fråga på AP gällande Signe Persson Melin. Hon har tyvärr inte fått något svar än så därför frågar jag här på PES i hennes ställe. Hennes undran gällde modellen Falstaff som Signe gjort. Var det en stor produktion och när gjordes den? All info mottages tacksamt.

                          MVH JAGO
                          Hej igen...tog hem boken och bläddrade lite i den...det jag hittade om Falstaff är att den står under "industridesign" Boda glasbruk. 1974. Att det var vin och ölglas som var optikblåst.
                          http://gilasgrotta.blogspot.com/

                          Comment


                          • Ursprungligen postat av Im not batman Visa inlägg
                            Fyra stycken svarta multipot-äggkoppar. Fem cm höga och fem cm i diameter, annars identiska med de vanliga multipot:arna.

                            Hur pass vanliga är dem?


                            Vet ej hur vanliga men eftersom att de ändå tillverkades som del av en servis antar jag att de gjordes i ganska stora upplagor. De fanns även som "pokal" och skulle, enligt boken (se källhänvisning) användas till soppa, dryck och efterrätt. Gjordes 1971 i glaserat stengods. Ursprungligen bestod servisen av endast tre delar, tallrik, assiett och "pokal". Pokalen nyproducerades till Signes utställning på Waldermarsudde 2008. Boda Nova servisen var ny genom sitt minimalistiska koncept. Även materialvalet -stengods- var ovanligt till en indutriellt tillverkad servis, liksom färgvalet med dels en gräddvit glasyr och en brunsvart.

                            Källa: Signe Persson-Melin, keramiker och formgivare. Jan Norrman och Kerstin Wickman. Carlsson bokförlag.
                            Last edited by Gila; 2009-09-02, 22:03.
                            http://gilasgrotta.blogspot.com/

                            Comment


                            • Äggkopparna kan man hitta ibland, men de är inte alls lika vanliga som Pokalerna/Allskålarna. Äggkopparna är inte bara äggkoppar utan även ljusstakar.

                              Comment


                              • Åter igen ett stort tack för hjälpen.

                                MV JAGO

                                Comment

                                Working...
                                X