Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Signe Persson-Melin - Dokumentationstråd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Tittade igenom tråden och fann ingen burk i stengods med Sill intryckt på locket, tillverkat hos Andersson & Johansson.
    Men en likadan i formen, hittas i Lars M:s marmeladburk i inlägg 233.
    Finns det fler på det temat?

    Click image for larger version

Name:	SP-M Sill 1.JPG
Views:	1
Size:	33,3 KB
ID:	538359

    Det som ser ut som bortfall runt kanten på lock och burk, är egentligen extrablank och mörk glasyr.

    Click image for larger version

Name:	SP-M Sill 2.JPG
Views:	1
Size:	28,6 KB
ID:	538360

    Skön form.

    Click image for larger version

Name:	SP-M Sill 3.JPG
Views:	1
Size:	14,8 KB
ID:	538361

    Comment


    • Kaktus

      Här två vita krukor i olika storlek från Steninge. I boken om Steningelera anges att krukorna också finns i grönt och svart samt en avlång modell. Formgivare: Signe Persson-Melin. Höjd 6 resp 7 cm och diam 7,5 resp 9 cm.
      Bifogade filer

      Comment


      • Hej! Är det någon som vet när Boda Blom Mini (vaser som det finns bilder av här i tråden) är formgivna? Skulle också vilja se en närbild på vaserna. Jag har en förpackning med dessa, men tror en av vaserna inte är original utan utbytt mot någon liknande.
        Last edited by Katti; 2013-02-10, 19:18.

        Comment


        • De stora Boda Blom är ju från 1972 och jag gissar att minivaserna också tillverkades däromkring. Jag har ingen bild att bidra med, men hittade måttuppgifter i mina anteckningar; Den bredaste är 4,5 cm hög, den smalaste 8,2 cm och mittimellanvasen 5,5 cm.

          Comment


          • Tack karin p-v!

            Comment


            • Brun och blå kvadrat

              För dokumentation kommer här ett par lite ovanligare burkar i kvadrat. Den bruna är 11,5 x 11,5 cm och den blå kryddburken med plats för ellipsetikett är 6 x 6 cm.
              Jag vet inte om det finns fler färger men det vore kul att ha både grön och röd kvadrat..........

              PS En uppskattad present brukar vara en kvadrat med torkade trattisar eller ännu hellre trumlade stenar men då får det vara i klarglas! DS
              Bifogade filer

              Comment


              • Zig Zag

                I gamla Antikbörsen nr 10, 2003, finns en artikel om Nils Johans produktion. Jag citerar: " Bland de externa formgivarna fanns även Signe Persson Melin, som gjorde bestickserien Zig Zag för Nils Johan 1982".

                Comment


                • Helgens fynd är den här sockerskålen av Signe Persson-Melin och gjord för Sockerbolaget (SSA) av lera från Fyledalen i Skåne. Glasyr endast invändigt. Det var också roligt att en liten lapp medföljde där antikvarie Gunilla Eriksson vid Kulturen i Lund ger en fin beskrivning. 11 cm Ø och 9 cm hög.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • Endast flundran

                    Denna lilla burk saknar signatur, den är enbart stämplad med flundran,
                    i övrigt lite siffror som jag undrar över, någon som har en susning.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • Bland Kupans rader av femkronorsmuggar tyckte jag att en stack ut lite. Och när jag vände på den var det fina fisken under! Samma modell i mindre skala har visats här på nr 119 http://precisensan.com/antikforum/sh...onstråd/page12
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • Multipot har visats på flera ställen. Här är en gul äggkopp till form som de större. Men även denna kan ha flera funktioner för den går också att använda som ljusstake.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • Glas för irish coffee var kanske mer inne för så där 25 år sedan. Boda Nova Sweden har låtit göra detta - Made in West-Germany. Lite lustigt för att läsa texten måste man titta inne i glaset. Vänder man på glaset blir det spegelvänt! Jag utgår från att det är SPM som är formgivare.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • Mager firre

                            Inte den vanliga spättan utan en liten sardin.
                            Hur vanlig är denna signering av SP-M ?
                            Såväl namnet S. Persson-Melin som fisken
                            är ristat för hand i godset.
                            Lägger in en föremålsbild imorgon !
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • Komplettering......

                              Här en bild på kannan och dessutom
                              en lite bättre på signeringen med firren.
                              PS Bilden på undersidan igår var tagen
                              med blixt, därav skillnaden i färg.
                              Bifogade filer
                              Last edited by prylsnubben; 2017-01-18, 12:40.

                              Comment


                              • Vad jag förstår är alster med bara en spätta eller en spätta och SP gjorda innan hon gifte sig 1955 och började signera SPM. Här en burk för vitlök och en kanna för något flytande.
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X