Sidan 25 av 26 FörstaFörsta ... 15 22 23 24 25 26 SistaSista
Resultat 241 till 250 av 259

Ämne: Signe Persson-Melin - Dokumentationstråd

rörd keramikvän Gideons avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Tittade igenom tråden och fann ingen burk i stengods med Sill intryckt på locket, tillverkat hos Andersson & Johansson.
    Men en likadan i formen, hittas i Lars M:s marmeladburk i inlägg 233.
    Finns det fler på det temat?

Namn:  SP-M Sill 1.JPG
Visningar: 729
Storlek:  33,3 KB

Det som ser ut som bortfall runt kanten på lock och burk, är egentligen extrablank och mörk glasyr.

Namn:  SP-M Sill 2.JPG
Visningar: 1701
Storlek:  28,6 KB

Skön form.

Namn:  SP-M Sill 3.JPG
Visningar: 667
Storlek:  14,8 KB

Seniormedlem Lars Ms avatar
    Reg.datum
    apr 2009

Kaktus

Här två vita krukor i olika storlek från Steninge. I boken om Steningelera anges att krukorna också finns i grönt och svart samt en avlång modell. Formgivare: Signe Persson-Melin. Höjd 6 resp 7 cm och diam 7,5 resp 9 cm.
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Hej! Är det någon som vet när Boda Blom Mini (vaser som det finns bilder av här i tråden) är formgivna? Skulle också vilja se en närbild på vaserna. Jag har en förpackning med dessa, men tror en av vaserna inte är original utan utbytt mot någon liknande.
    Senast redigerat av Katti den 2013-02-10 klockan 19:18.

Seniormedlem karin p-vs avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    De stora Boda Blom är ju från 1972 och jag gissar att minivaserna också tillverkades däromkring. Jag har ingen bild att bidra med, men hittade måttuppgifter i mina anteckningar; Den bredaste är 4,5 cm hög, den smalaste 8,2 cm och mittimellanvasen 5,5 cm.

Tack karin p-v!

Reg.datum
    apr 2009

Brun och blå kvadrat

För dokumentation kommer här ett par lite ovanligare burkar i kvadrat. Den bruna är 11,5 x 11,5 cm och den blå kryddburken med plats för ellipsetikett är 6 x 6 cm.
    Jag vet inte om det finns fler färger men det vore kul att ha både grön och röd kvadrat..........

PS En uppskattad present brukar vara en kvadrat med torkade trattisar eller ännu hellre trumlade stenar men då får det vara i klarglas! DS

Smile Zig Zag

I gamla Antikbörsen nr 10, 2003, finns en artikel om Nils Johans produktion. Jag citerar: " Bland de externa formgivarna fanns även Signe Persson Melin, som gjorde bestickserien Zig Zag för Nils Johan 1982".

Reg.datum
    apr 2009
    Helgens fynd är den här sockerskålen av Signe Persson-Melin och gjord för Sockerbolaget (SSA) av lera från Fyledalen i Skåne. Glasyr endast invändigt. Det var också roligt att en liten lapp medföljde där antikvarie Gunilla Eriksson vid Kulturen i Lund ger en fin beskrivning. 11 cm Ø och 9 cm hög.

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009

Endast flundran

Denna lilla burk saknar signatur, den är enbart stämplad med flundran,
    i övrigt lite siffror som jag undrar över, någon som har en susning.

Reg.datum
    apr 2009
    Bland Kupans rader av femkronorsmuggar tyckte jag att en stack ut lite. Och när jag vände på den var det fina fisken under! Samma modell i mindre skala har visats här på nr 119 http://precisensan.com/antikforum/sh...onstråd/page12

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •