Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

vad är det för märke på denna ljuslykta/vas?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • vad är det för märke på denna ljuslykta/vas?

    vad är det för märke på denna ljuslykta/vas?
    har sett liknande Iittala, men ingen precis exakt likadan.
    det var bara en liten skillnad upptill.

    Click image for larger version

Name:	ljuslykta.jpg
Views:	1
Size:	94,1 KB
ID:	586975
    Det bästa jag vet är att stiga upp tidigt på mornarna - så därför sparar jag det så länge som möjligt.

  • #2
    Såg denna senast idag faktiskt, den var omärkt, men precis som du trodde jag det var en Iittala, vid närmare betraktande gav jag upp den tanken, men...kanske har jag fel.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

    Comment


    • #3
      Humppila vill jag minnas.
      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
      Konfucius

      Comment


      • #4
        den är alltså iallafall finsk??? men inte iittala alltså?
        Det bästa jag vet är att stiga upp tidigt på mornarna - så därför sparar jag det så länge som möjligt.

        Comment


        • #5
          Hej Nyssta,
          Jag har fem sådana små skålar - och ingen har något märke eller etikett. Köpte dem i slutet av 70-talet (kanske 77-78 sådär) och de står i ett hörn i ett köksskåp. Hade nästan glömt dem tills jag nu såg bilden av din skål.
          De är dock användbara till lite allt möjligt
          Mvh Tina

          Comment


          • #6
            så TinaSand det är alltså inte iittala?

            så TinaSand det är alltså inte iittala?

            dom påminner ganska mycket om dessa:
            Det bästa jag vet är att stiga upp tidigt på mornarna - så därför sparar jag det så länge som möjligt.

            Comment


            • #7
              Du har rätt Nyssta att de påminner om varandra. Såvitt jag kan se så har din skål emellertid inte de där små blombuketterna som den har på Tradera. Det har inte mina heller. Jag ska ta ett par foton och lägga in här...hinner jag inte ikväll får det bli imorgon eller på onsdag.
              Måste hinna byta om till aftonklänning - och se till att samborna är välkammade inför aftonen begivenhet.
              Det är ju Nobelbankett alldeles strax

              Comment


              • #8
                Den ena tror jag är svensk, Kosta eller Boda, den andra är en billighetsvariant, italiensk som såldes i bland annat ICA affärer i slutet av 70-talet och framåt. Det finns tydligen ytterligare en variant som är Finsk.
                Last edited by Maria; 2007-12-12, 17:25.
                I’m a real mean bitch!

                Comment


                • #9
                  den med blombuketterna är iallafall iittala.. och dom är ju annars ruskigt lika.. men ingen som vet säkert?
                  Det bästa jag vet är att stiga upp tidigt på mornarna - så därför sparar jag det så länge som möjligt.

                  Comment


                  • #10
                    Nu är jag NÄSTAN säker på att det är Holmegaard. Återkommer imorgon och bekräftar eller dementerar.
                    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                    Konfucius

                    Comment


                    • #11
                      Här kommer nu bilder på de skålar jag har (ja bara en av dem, förstås). Eller är mina en tredje variant - månne?
                      Jag tror att mina nog är den där "billighetsvarianten". Minns att jag köpte dem på Duka och gav kanske sådär 40-50 -60 kr st, då, i slutet på 70-talet.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av Ballonggreven Visa inlägg
                        Nu är jag NÄSTAN säker på att det är Holmegaard. Återkommer imorgon och bekräftar eller dementerar.
                        Tur att jag skrev "nästan".
                        Holmegaard-varianten var bara snarlik.
                        "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                        Konfucius

                        Comment


                        • #13
                          den som jag har är ganska stor, har sett dom små på loppisar.
                          Det bästa jag vet är att stiga upp tidigt på mornarna - så därför sparar jag det så länge som möjligt.

                          Comment


                          • #14
                            Snubblade över den här gamla tråden när jag letade efter vilket märke min ljuslykta skulle kunna vara.

                            Kan det här vara varianten med "buketterna". Någon som vet om det är Iittala eller något annat.
                            (den är 11cm hög)
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #15
                              Ursprungligen postat av Sis Visa inlägg
                              Snubblade över den här gamla tråden när jag letade efter vilket märke min ljuslykta skulle kunna vara.

                              Kan det här vara varianten med "buketterna". Någon som vet om det är Iittala eller något annat.
                              (den är 11cm hög)

                              Serien heter Koiranputki (som betyder hundkex på svenska) Design av Pertti Kallioinen för glasbruket Mäntsälän Lasitehdas i Finland.

                              Comment

                              Working...
                              X