Resultat 1 till 10 av 17

Ämne: Snapsglas

Hybridvisning

Den Gamle (DG) LasseCs avatar
    Reg.datum
    sep 2005

Snapsglas

Har under smålandsvistelsen fått dessa glas.
    Det högra glaset skall ha varit min morfars glas han hade när han var ungkarl.
    Det bör allså ha lite ålder. Han skulle varit en bra bit över 100 år om han levat.
    Det har knack i botten. Glaset är orent. Foten är rätt stor. Det andra glaset lär vara gammalt också men det har en klarhet i glaset som gör att jag inte vågar gissa Det har en slipad puntelmärke i botten. Runt den inre delen i foten finns en vitaktig skugga.
    Bifogade bilder Bifogade bilder    
    Senast redigerat av LasseC den 2006-01-03 klockan 11:01.

Reg.datum
    sep 2005
    Dessutom fick jag detta glas med slipning. Det har slipad puntelmärke i botten
    För övrigt vet jag inget om det.
    mvh

De hører til samme serie. Kan være dansk - men kan også komme så mange andre steder fra.
    Det enlige glas er sleben berlinois udbydes første gang af Holmegaard i 1867 fremstilles endnu i 1934.
    Med slibning er det danmarks mest almindelige glas til brug i private hjem - uden slibning brugtes det på restauranter.
    Kastrup glasværk har ikke mindre end 18 forskellige størrelser af glasset Holmegaard har kun 17 formater. (Fra snaps til porter)

Det andet glas (de 2) er i samme familie. De er fastblæst i form. Når glaspuster laver glas så drejer han glasset rundt - det giver de klare glas. Når der er mønster i formen så kan han ikke dreje glas rundt under pustning. Det gør at glasset får et ujevnt udseende. Det som mange (fejlagtigt) idag opfatter som garanti for at glas er gammelt. Det er helt forkert.

Hvad angår pris - så er de to glas dyrere end det tredje. Det tredje er imidlertid mere anvendelig - man kan supplere.
    Vel også derfor at folk med service er villige til at betale mere for de første glas.

Reg.datum
    sep 2005
    Jag hittade ytterligare ett snapsglas när jag var i småland. Glaset är mindre än mina andra liknande snapsglas. Det är pressglas och ett puntelmärke under.
    Glaset är ganska blåsigt. Men det har scharm. Gissar på någongång före sekelskiftet. Är jag fel ute?
    mvh

Seniormedlem LSs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Det högra, av dina först visade glas, har stor fot och grova formblåsta refflor och torde vara gjort vid mitten av 1800-talet eller strax därefter. Det andra glaset har mindre fot och refflor och bör vara tillverkat c:a 1890.
    --I de blindas rike är den enögde kung.--

Det högra glaset med den stora härliga foten skulle platsa i min samling. Vill ha!!! Grattis Lasse till fina snapsisar!

Seniormedlem Bandens avatar
    Reg.datum
    sep 2005

Smile

Citat Ursprungligen postat av LasseC
    Dessutom fick jag detta glas med slipning. Det har slipad puntelmärke i botten
    För övrigt vet jag inget om det.
    mvh
    Dette glasset ligner på "Jenny" fra Hadeland glassverk, antar sent 1800, tidlig 1900. Vet ikke nok om slikt glass til å kunne gi deg noe eksakt årstall...

Bård

I Danmark hedder det glas sleben Wellington optræder i Holmegaard priskurant 1867.
    Optræder i katalog 1853 som "Viinglas nr 4, sleben"
    Udgår inden 1923, men er med i 1920.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •