Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gustavsberg Parian?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Gustavsberg Parian?

    Hejsan!
    Nu behöver jag lite hjälp igen.

    Undrar om någon vet hur man rengör Parian figurer utan att skada dem. Min mamma har en som har gulnat en hel del (har tyvärr ingen bild) och hon vill ju gärna ha den vit.

    Alla tips o råd emottages tacksamt!

    mvh
    Katten123

  • #2
    Parian är oglaserat porslin, vilket betyder att de har en tät kärna, även om utsidan är matt. Jag tror man kan gå på ganska hårt och skulle själv prova att handdiska den med vanligt diskmedel i första hand, och med Jif Creme i andra hand. Prova på en bit på undersidan först så du är säker på att den är i parian... En gipsfigur går inte att tvätta utan att den förstörs...

    Comment


    • #3
      TACK!!!!

      Gus vad snällt av dig.. skall be henne testa detta redan i morgon..

      Mvh
      KATTEN123

      Comment


      • #4
        Blir i stort samma svar som Peter. Använde till en parianfigur diskmedel och en väl använd tandborste. Smutsen brukar följa med ganska bra. En fara med rengöring av enfärgat gods är att det kan bli flammigt. Dvs. att det kan bli lite olika nynaser på ytan. Jag lyckades bra med min så den fick tillbaka sin vita yta. Som Peter skriver börja på en liten yta, torka av och se hur det blir.

        Comment


        • #5
          Med risk för att bli klassad som totalidiot, skulle det inte funka att diska i maskin?
          ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

          Comment


          • #6
            Tycker jag låter som en bra idé. Prova med en liten bit först.
            "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
            Konfucius

            Comment


            • #7
              Har någonstans i bakhuvudet ett gammalt husmorsrecept att man skulle koka upp mjölk och lägga parianfiguren däri. Har inte testat så jag vet inte om det fungerar och hur varmt det skall vara, misstänker att man bara ska värma mjölken med figuren i. Ingen mer som har hört samma sak?
              Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

              Comment


              • #8
                Undrar om du inte blandat ihop med något annat material...?

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Ballonggreven Visa inlägg
                  Tycker jag låter som en bra idé. Prova med en liten bit först.
                  Underbart, Greven!!!! Jag skrattar högt i natten till pälsverkens totala förvåning.
                  Beträffande rengöring av parian har jag dessvärre ingen god idé eller bra förslag.

                  Comment

                  Working...
                  X