Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hackefors ????

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hackefors ????

    jag är intresserad av allt ni kan om Hackefors! finns det någon förteckning över stämplar, gäller regel årtal/halvår på dessa med. Tacksam för alla svar!!

  • #2
    Hej ina, ger dej en länk till en tråd där vi diskuterat Hackefors tidigare:

    Du kan själv också söka på PES på Hackefors, tror att jag fick upp 14 trådar men vet inte hur mycket matnyttigt det finns i dem.

    Jag vet inte....men tror att Hackefors inte brukade sig av någon annan typ av datering än att man före 1957 hade två blixtar i kors i sin stämpel. Efter 57 (enl. Vingedal) så var texten på stämpeln "Hackefors porslin sweden" och en krona över texten.

    Finns som sagt inte så himla mycket skrivet om Hackefors......

    Comment


    • #3
      Tusen Tack för ditt svar!
      Väldigt intressant det här med stämplingen.
      Fick med sex assietter i en fyndlåda och blev därför småintresserad.

      Jag har hittat lite matnyttigt som jag skickar med här ifall någon är intresserad.

      Hackefors porslin är ett varumärke med Hackefors i sydöstra Linköping i Östergötland som ursprungsort.

      Hackefors porslinsfabrik grundades av affärsmannen John O. Nilsson 1929. Han annonserade helt enkelt i en tidning, där han sade sig vara villig att stötta nya industriprojekt. Han fick då svar av en person som ville starta en porslinsfabrik. Porslinsfabriken anlades i Hackefors i Landeryd socken, vid Östra Centralbanan.

      Ett samhälle växte upp runt fabriken då bostäder behövdes till de anställda, både enklare egna hem och lägenheter, och mer påkostade hus åt direktörerna. Från början tillverkades eget porslin men detta upphörde vartefter, istället köptes färdigt porslin in och porslinet målades endast. Det var ett lönsamt företag, och en turistattraktion.

      Företaget köptes senare upp av Hackmans inom Rörstrandsgruppen, som 1995 flyttade verksamheten till sin fabrik i Lidköping, trots att verksamheten i Hackefors var ordentligt lönsam. Varumärket Hackefors finns ännu idag kvar, trots att hela Rörstrands tillverkning nu har flyttats utomlands. Många, även inom Rörstrand, anser att varumärket Hackefors hade fått en bättre utveckling om det fortsatt hade fått stå på egna ben och fortsatt få ha sin tillverkning i Hackefors. Som ett varumärke inom den stora finskägda Rörstrandgruppen har man numera nischats in på ett väldigt smalt område, där man får ägna sig åt att göra porslin av gammal stil. På egna ben hade man sannolikt haft större möjlighet att utveckla sin verksamhet.

      Comment


      • #4
        Varifrån kom den texten? Den var ju rätt intressant och öppnar för nya frågeställningar. Förutom kritiken mot Rörstrand, som verkar lite magsur, så kan man fråga sig varför ägarna sålde till Rörstrand om det var så lönande att driva företaget...

        Comment


        • #5
          javisst är det så, hela tiden nya
          Här hittade jag den

          Comment


          • #6
            Det ger ju ytterligare funderingar på om man vågar lita på Internet. Det här kan ju knappast kallas opartisk information.

            Comment


            • #7
              Man kan ju inte lita på allt som skrivs, det är ju som nyhetstidningar. Man får ta allt med en nypa salt.
              Utveckla gärna vad du tänker och vad du tro inte stämmer här?
              jag har ju absolut ingen aning vad som stämmer och inte stämmer.
              tänkte jag skulle se på bibloteket om jag kunde hitta några uppgifter

              Comment


              • #8
                Jag har svårt att tro att det var en sån guldgruva som artikeln vill göra gällande.

                Förresten har det i Lidköping utvecklats ett företag som driver anläggningen vidare efter att Rörstrand försvunnit. Det verkar som om de behåll Hackefors-märket där. Kanske får då företaget en chans att visa vad de kan i form av dekorering av utländskt vitgods. De nyheter som visas på sidan verkar ju inte särskilt spännande...

                Comment


                • #9
                  Kan hålla med Peter att så nydanande verkar de inte vara! Sedan få man väl alltid ta ställning till om man tror på källan eller inte, oberoende av om det är en bok, nätet eller tidning.

                  Comment


                  • #10
                    På ett upplag (Antikrundan) i Hemmets Veckotidning nr. 14 2007 finns ett reportage om Hackefors Porslinsfabrik. Inte så mycket, men i alla fall något.

                    Landeryds hembygdsförening skall ha gett ut en skrift, Byar och gårdar i Landeryd- Minnen och historia, som innehåller en del upplysningar om porslinsfabriken.

                    Jag har också fått upplysningar om några artiklar i Östgöta Correspondenten.
                    Detta är de utgivningsdatum som jag fått uppgift om: 1981-06-02, 1989-11-21, 1990-04-07, 1949-05-28. Jag har dock inte kollat om detta stämmer.

                    Comment


                    • #11
                      Det finns ett museum i Landeryd Matteryds hembygdsgård. Tidigare fanns information på nätet, men de verkar ha tagit bort det.

                      Comment


                      • #12
                        Tack för era svar! jag har kikat runt, men inte hittat mer fakta än den som är skriven här. Vet nu att mina assietter är före 57 beroende på stämpeln. skickar med bilder så får ni se hur de ser ut.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #13
                          Strax öster om Göteborg finns ett friluftsområde - Delsjöområdet och där också Delsjökärr och Bertilssons Stuga. https://delsjoomradet.se/torpen/delsjokarr/ Från dess fik är här ett fat och en liten kanna - båda så små att man undrar om det är för en barnservis. Men de kommer från Hackefors nr 12. Fatet 8 cm Ø och kannan 6 cm hög.
                          Bifogade filer
                          Last edited by Lars M; 2019-07-06, 16:28.

                          Comment

                          Working...
                          X