Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Karlskrona Percy 120

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Karlskrona Percy 120

    Jag kom hem med en grej från en loppis idag - en liten vit porslinskantarell med förgylld insida, märkt Karlskrona Sweden Percy 120. Men vad är det? Äggkopp? Knappast. Vas? Njä. Ljusstake? Verkar farligt. Är det någon som har en hum om vad det kan vara, trots avsaknaden av bild?

  • #2
    Det torde vara en bordsdekoration.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

    Comment


    • #3
      Åhå, det förklarar varför den verkar så opraktisk. Jag vet inte om den är särskilt dekorativ egentligen, men den var lite rolig ändå. Har du någon uppfattning om när den är tillverkad?

      Comment


      • #4
        Percy och Karlskrona... Troligen 40-tal?

        Comment


        • #5
          Efter en del inte helt framgångsrikt googlande ser jag att Arthur Percy var knuten till Karlskrona 1942-51, så det verkar sannolikt att den är från 40-talet, precis som Peter S skriver. Möjligen kan jag tycka att utseendet drar mer åt 50-tal, men det är en känsla. Ska man tolka stämpeln som att Percy var direkt inblandad i utformingen av just detta föremål, eller snarare som att det är tillverkat under hans ledning?

          Comment


          • #6
            Kantarellen har han formgivit. Han gjorde ju liknande modeller åt Gefle, men tyckte det var roligt att experimentera med det tunna genomskinliga fältspatporslinet som han fick tillgång till i Karlskrona.

            Comment


            • #7
              Tack för era svar, mycket roligt att veta! I vanliga fall tillhör inte förgyllt porslin min huvudsakliga förtjusning, men jag föll för den här. Kan dock fortfarande inte bestämma mig för om jag tycker att den är snygg, men jag gillar den mer och mer. Förgyllningen på insidan är väldigt fin, lite matt liksom, med en vacker guldton. Inte gräll.

              Var den tänkt att kombineras med annat Karlskronaporslin undrar jag nu? Och ska den stå på ett soffbord eller mer ingå i en dukning på ett matbord?

              Comment


              • #8
                Den ska stå inne i en pynthylla eller på ett sminkbord. Men det är väl inte så noga? Du kan ha den var du vill! (men guldet blir nog inte så vackert om du har vatten eller andra vätskor i den.

                Comment


                • #9
                  Nej visst, jag har en drös små fat/skålar och liknande som används till allt möjligt. Men eftersom det är en lite udda grej var det kul att veta hur det var tänkt från början då den tillverkades (särskilt nu när jag fått några på tråden som har kunskaper ).

                  Comment


                  • #10
                    Den typen av kunskap förmedlas INTE genom facklitteraturen eller priskuranterna. Däremot kan man få reda på det om man läser gamla veckotidningar, t.ex. Även om man inte hittar exakt samma saker så ser man iallafall hur man pyntar och dekorerar ett hem på 40-talet. Jag tror du är mer expert än jag på det...

                    Comment


                    • #11
                      Nej, det har du ju rätt i förstås. Och att leta porslin i gamla veckotidningar är nästan lika underhållande som att göra det på riktigt (åtminstone ett bra substitut när man inte har tid att förflytta sig). Det var ett bra förslag, jag ska ta mig en titt i högen jag har. Tackar och bockar för upplysningarna!

                      Comment

                      Working...
                      X