Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

inslag av rött.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • inslag av rött.

    En del av tre tillhörande ett garrnityr för skrivbordet. Allt är väl marmor vad jag kan se. Delen på bild med dubbla bläckhorn har lite rött i sig. De två andra delarna har lite men inte så markerat. Hoppas att sten och mineralarna kan upplysa mig om vad det röda är.
    Bifogade filer

  • #2
    Nu sätter Du nog mig på det hala lite Ulferic. Med all sannolikhet är även detta marmor. Det är troligen någon järnförening som färgat kalkstenen (marmorn) Som Du ser går det en vit rand som avgränsar detta det är nog en gammal spricka som läkts ihop med kalksten. Att svara utan att hålla i det är lite svårt som du kanske förstår.
    Är det rött under också? Då skulle du kunna att försiktigt prova med en droppe saltsyra Räcker nog nästan med en indränkt tops. Om det då fräser och bubblar så är det med största sannolikhet som jag säger. Skölj bara av saltsyran när Du gjort provet Saltsyra är aggresivt och ryker så man skall akta sig att ha verktyg i närheten De rostar som Du säkert vet
    DG

    Comment


    • #3
      Såg nu att den vita strimman går rätt igenom det röda Men det är nog en läkt sprickbildning i alla fall
      DG

      Comment


      • #4
        Visste att var på alerten Lasse. Får köpa några liter saltsyra och testa. Det röda fortsätter på undersidan. Trodde först att det var någon gjutmassa men det är "äkta vara".
        Skall försöka vara lite flitigare skribent nu när frugan snart kommer hem från sjukhuset.

        Comment


        • #5
          Det röda ser absolut ut som jaspis.

          Comment


          • #6
            Du behöver inte några liter Ulferic
            Jag sa några droppar.
            Roligt att Du skall frekventera forumet lite oftare. Man saknar vissa "profiler" när de är borta en tid.
            DG

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
              Det röda ser absolut ut som jaspis.
              Jag kan hålla med dig där Kecke men jaspis i blandning med marmor går liksom inte ihop. Det skulle vara svårt att slipa fram. Tänk på den olika hårdheten
              Men det klart helt otroligt kan det ju inte vara om man valt detta för det estetiska. Vi får avvakta när Ulferic har hällt några liter saltsyra på det
              Då försvinner alltiop men inte det röda om det skulle vara jaspis.
              JUNG-KEE var är Du Jag kan behöva hjälp
              DG

              Comment


              • #8
                Jaspis låter sött och rött. Har en bekant som gillar syror.Får ta med en liten plastflaska och låna lite salt av honom.

                Comment


                • #9
                  Verkar vara en bra ide
                  Jaspis är släkt med järnkisel som är en järnhaltig kvarts Skall alltså inte påverkas av saltsyra.
                  DG
                  DG

                  Comment

                  Working...
                  X