Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Alingsås keramik

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Oj - vilket lustigt svar - en länk.


    Jag hittade en ny väldigt lustig tidning: Hus & Hem RETRO, där det i nummer 1 2012 finns en artikel på 10 (tio) sidor som handlar om Atterbergs keramikdesign, med massor av bilder på på hennes produkter. Vig en snabb genombläddring kan jag dock ej finna den efterfrågade formen eller mönstret.

    Comment


    • #32
      Fråga

      Är alla säkra på att det inte är Ingrid Atteberg????

      Comment


      • #33
        Ja, jag håller med Simco. Tro mig sett en liknande någongång. Kanske är det Ulla Ahlgren som står bakom.
        Ex på keramik från henne.
        Find the perfect handmade gift, vintage & on-trend clothes, unique jewelry, and more… lots more.
        Pes är mitt google.

        Comment


        • #34
          Tack för länken wasistdas!

          Här är märkningen från en beskuren bild på internet.
          Ofta brukar det dock vara ganska tjock glasyr vilket gör att Aås kan vara rätt så svårt att läsa ibland.

          Click image for larger version

Name:	alingsås.jpg
Views:	1
Size:	23,0 KB
ID:	529967

          Comment


          • #35
            Efter att ha granskat undersidan på en Alingsås-vas från 1950-talet får jag det till att det också står Aås under zantanas vas. En liten knorr på den vänstra stapelns nedre del på "A"-et samt det lite framåtlutande "s"-et överensstämmer.
            Dessutom använde Alingsås 800 numrering av sina produkter under 1950-talet, och inte sällan tycks åttan ha fått den större ringen på ovansidan

            Comment


            • #36
              Tack för analysen Bengt!

              Det här med 800-numren var bra att veta liksom att den större ringen oftast sitter upptill på 8:an. Nu när jag granskar stämpel-bilden jag bifogat ser jag att det även stämmer i detta fall. Bra att veta vilka kännetecken man ska leta efter när det är tjockt med glasyr. En annan sak jag tänkt på är att det ofta ser ut som att någon stuckit in spetsen på en nål i glasyren på botten, det är som små hål, på Alingsås-föremålen, det syns tydligt på zantanas vas.

              Comment


              • #37
                Fråga.

                Tack för hjälpen om vasen alla som svarat. Nu vet jag att det inte är Ingrid Atterberg. TUSEN TACK

                Comment


                • #38
                  Och nu vet jag att det faktiskt är Alingsås.....

                  Comment


                  • #39
                    Vas söker sina rötter

                    En låda med gamla UFO:s (visade och ovisade) töade fram häromdagen.

                    Det är möjligt att jag har frågat om den här 16 cm höga, tennglaserade vasen tidigare, men det är isåfall flera år sedan och glömt. Vid närmare eftertanke var det Antikprat och att det inte blev någon lösning.

                    Signaturen är besvärlig. Först kan det bli Aås för Alingsås, med sedan säger ögonen att det är ett H punkt och ett d med långt böj.
                    Någon som har ett annat förslag på vad det kan vara?

                    Click image for larger version

Name:	UFO 53.JPG
Views:	1
Size:	33,3 KB
ID:	531024

                    Click image for larger version

Name:	UFO 54.JPG
Views:	1
Size:	34,3 KB
ID:	531022

                    Click image for larger version

Name:	UFO 55.JPG
Views:	1
Size:	30,2 KB
ID:	531023

                    Click image for larger version

Name:	UFO 56.JPG
Views:	1
Size:	19,1 KB
ID:	531025

                    Comment


                    • #40
                      Kan det vara ?

                      De som startade alingsås keramik - googla!
                      AB Alingsås keramik startades 1947 av Halvard Oldberg och Hilding Carnemark.

                      H.O

                      Comment


                      • #41
                        Ett senkommet tack för Ditt svar!
                        Det låter fullt troligt med HO för Halvard Odelberg, och såväl vasens dekor som tennglasering känns som en rätt tidig Alingsås från början av 1950-tal.

                        Har Du andra exempel från den tidiga fabrikationen att visa?

                        Comment


                        • #42
                          Alingsås Keramik - infosökning

                          Jag har skrivit en kort sammanfattning om Alinsås Keramik för att lägga upp på http://keramik.wikidot.com. Jag har sett att det finns folk här som vet mycket mer om Alingsås än jag och ber er nu ögna igenom texten och tipsa mig om jag missat något eller gjort något fel.

                          Alingsås Keramik

                          Företaget bildades 1947 under namnet Emaljstudion av Halvard Oldberg och Hilding Carnemark. Förutom emaljarbeten utfördes en del keramik och i början av 50-talet tog den produktionen över allt mer. Med inspiration från Tilgmans Keramik tog keramiktillverkningen över helt och produkterna exporterades till och med till USA. I slutet av 50-talet kom den moderna sgraffiton med starka färger och modernt bildspråk som även det blev en stor succé. Under slutet av 60- och början av 70-talet avtog keramikproduktionen för att gradvis återgå till tillverkning av emaljarbeten. En väldigt liten keramikproduktion förekom, dekorerad med emalj, men 1985 lade fabriken ner då en av ägarna drog sig ur.

                          Konstnärliga ledare:
                          Dan Grip (ca1954-1957), Ulla Winblad-Hjelmquist (1958-1967), Heinz Preissler (1968-1985).

                          Kända konstnärer:
                          Ulla Ahlgren (1958-1983), Tomas Anagrius (1962-1963), Siv Beckman, Lars-Erik Eriksson, Anita Johansson, Berth Norrman, Nils Zehlin, Lena Åsén (Lena Magnusson från 1967)

                          Okända signaturer:
                          A, A Ritva, AT, Britt, Carin, Ewy, Gunnel, J. De Carolis, MB, ML, MR, MW, S, TS, V
                          Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

                          Comment


                          • #43
                            Om det inte är någon som vill dela med sig av sin kunskap kanske det finns en eller annan som sitter med priskuranter eller dyligt. Jag behöver hjälp för att göra en bra sak för oss alla och är inte ute efter att utnyttja andras kunskaper.
                            Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

                            Comment


                            • #44
                              Har egentligen inget att bidra med. Vill bara applådera initiativet!
                              Om jag inte minns fel flyttade Ulla Hjelmquist till USA och blev hyfsat uppmärksammad keramiker där.
                              www.starkeld.com

                              Comment


                              • #45
                                Ursprungligen postat av Larspeter Visa inlägg
                                Har egentligen inget att bidra med. Vill bara applådera initiativet!
                                Om jag inte minns fel flyttade Ulla Hjelmquist till USA och blev hyfsat uppmärksammad keramiker där.
                                Stämmer bra att hon flyttade till USA, Seattle. Hon blev hyfsat känd och kunde väl nästan kalla sig hovleverantör eftersom både kungaparet och prinsessan Lillian köpte saker av henne. Tyvärr fick hon bröstcancer och dog 1992, strax innan hon fyllde 59.

                                Du får gärna applådera så mycket du vill. Även om du kanske inte kan säga så mycket om just Alingsås kanske du har annat du vet mer än de flesta om och vet du inte hur du ska uttrycka det finns det alltid någon som kan hjälpa dig (jag till exempel).
                                Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

                                Comment

                                Working...
                                X