Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Alingsås keramik

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Nu har jag lagt upp de bilder jag har tillgång till och tänker ta semester från kerawiki ett tag. Orsaken till detta är att vi idag har hämtat det sista av mammas saker (se nedan) så jag har lite annat att ta hand om. Under tiden hoppas jag på att fler ska bli sugna på att hjälpa till att bygga upp siten, och då menar jag inte bara Alingsås...

    Click image for larger version

Name:	mess.JPG
Views:	1
Size:	66,0 KB
ID:	547294
    Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

    Comment


    • #62
      Tio ämnestrådar om Alingsås keramik sammanfogade.
      Tomas Anagrius ska nog ha en egen tråd, om ni inte missytycker.

      Comment


      • #63
        En stor tung väggtavla med en uggla (30 x 22 cm) från Alingsås och med en signatur som jag inte sett tidigare: De Carolis D. och som jag givetvis inte vet något om.
        Bifogade filer

        Comment


        • #64
          De Carolia...?

          Comment


          • #65
            Ursprungligen postat av Andres Visa inlägg
            De Carolia...?
            Nej, jag läser det som bokstaven s i slutet även om det ser lite konstigt ut.
            Bizan har på inlägg 42 skrivit bland okända signaturer "J. De Carolis" (som väl är hämtat från Svenska Keramiksignaturer).
            Man vet ju inte om det är samma person som avses, om det är en man eller en kvinna eller ursprung men det låter ju lite utländskt. Ugglan verkar dock vara svensk - nästan som Bert-Åke Varg......
            Bifogade filer

            Comment


            • #66
              Plöjt igenom allt material jag har.....inte ett spår av konstnären.....

              Comment


              • #67
                Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                En stor tung väggtavla med en uggla (30 x 22 cm) från Alingsås och med en signatur som jag inte sett tidigare: De Carolis D. och som jag givetvis inte vet något om.
                Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                Nej, jag läser det som bokstaven s i slutet även om det ser lite konstigt ut.
                Bizan har på inlägg 42 skrivit bland okända signaturer "J. De Carolis" (som väl är hämtat från Svenska Keramiksignaturer).
                Man vet ju inte om det är samma person som avses, om det är en man eller en kvinna eller ursprung men det låter ju lite utländskt. Ugglan verkar dock vara svensk - nästan som Bert-Åke Varg......
                Ett snabbt inlägg bara, har inte så mycket tid...

                Det är nog ganska säkert att det är J. De Carolis men vad D. står för har jag ingen aning om just nu. Namnet hittade jag först på Tradera, sedan på Signaturer.se - jag tar bilden med mig hem så jag kan jämföra i lugn och ro. Så småningom kommer en uppdatering av kerawiki-Alingsås med massor av signaturer men jag vet inte när...
                Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

                Comment


                • #68
                  Ingen som har knäckt vem som döljer sig bakom signaturen Ewy än?

                  Comment


                  • #69
                    [QUOTE=magico
                    Ursäkta den dåliga bilden på klistermärket
                    Mvh Magico[/QUOTE]

                    Såklart, här kommer en tydligare bild.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #70
                      Här ett litet fat från Alingsås. Men vem som står bakom sign AT och A vet jag inte. 17 cm Ø.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #71
                        En uggla av De Carolis visade jag här http://precisensan.com/antikforum/sh...-keramik/page7
                        Nu kommer här en annan mycket mer stiliserad uggla men med lite annorlunda signering: J. DECAROLIS. I hålen för stjärtpennor av eterneller satte jag i några färska lavendel. Ulla Winblad har gjort en del som har liknande "stil" för Alingsås Keramik. Men vem är J. Decarolis?
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #72
                          Halvard Oldberg (1917-1966) var en av de två som grundade det som senare skulle bli Alingsås Keramik. Jag har aldrig tidigare sett att han signerat någon keramik. Men idag fick jag syn på en flintskallig "vildman" och signerad H. Oldberg Alingsås. Mer att läsa här http://www.signaturer.se/Sverige/alingsas.htm.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #73
                            Är det månne Ingvar Oldsberg han skulpterat
                            den gode Halvard Oldberg........................?
                            Jag menar, bristen på frisyr liknar väl Ingvar
                            "på spåret" på håret.

                            Comment


                            • #74
                              Alingsås Keramik, Ulla Winblad.

                              Click image for larger version

Name:	UW.jpg
Views:	1
Size:	111,1 KB
ID:	577255

                              Click image for larger version

Name:	UW2 (2).jpg
Views:	1
Size:	68,7 KB
ID:	577256

                              Comment


                              • #75
                                Ser ut som en ansiktsmask men är en ljuslykta för värmeljus i handgjort stengods. 12 cm hög och 9,5 cm Ø. Sign F.D. och nr 65. Vad kan F.D. stå för? Tillhör säkert "m.fl" i länken... https://signaturer.se/Sverige/alingsas.htm Click image for larger version

Name:	Alingsås F.D. 1.jpg
Views:	24
Size:	37,7 KB
ID:	745355 Click image for larger version

Name:	Alingsås F.D. 2.jpg
Views:	18
Size:	41,5 KB
ID:	745356

                                Comment

                                Working...
                                X