Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Holländare med krona [ID: Goedewaagen Gouda, dekor Kers, Holland]

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Holländare med krona [ID: Goedewaagen Gouda, dekor Kers, Holland]

    Har för mig att kronan står för Royal dutch, minns inte riktigt och finner inte denna märkning i min arkivröra. Kan ngn hjälpa till?
    ca 15 cm hög.
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2011-02-27, 23:59.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

  • #2
    REGINA har en liknande krona.
    Tosig i Vaser - [MP Antik & Design]

    Comment


    • #3
      Jag letade vidare på Regina men hamnade sedan på Royal Goedewaagen.Det finns en liten skillnad på kronan. Regina har inget kors uppe på och 5 st "bulor" Goedewaagen har bara 4 st.
      Har sänt mail angående objektet, får se om jag får ngt svar.
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

      Comment


      • #4
        Fick svar idag redan. Ett vänligt och informativt mail. Delar här med mig av delar av innehållet:


        The mould of your little pitcher has been developed in the twenties of the last century as a liquor container for the still existing Dutch retailer Wijnand Fockink in Amsterdam. Later on the mould has been used for different décors purely as a decorative piece. The décor Kers, meaning cherry, has been designed end of the thirties, beginning of the forties. We're still guessing about the name of the designer. It can be Willem Hendrik van Norden (Amsterdam 1883 - Laren 1978), one of the leading Goedewaagen-painters. The factory mark GG stands for Goedewaagen Gouda. You'll found much more information about Goedewaagen's Koninklijke Hollandsche Pijpen- en Aardewerkfabrieken (Royal Dutch Pipes and Earthenware Factories, Gouda 1779-1974, Nieuw Buinen 1963- until nowadyas) in four of the eighty chapters of the just published Gouda Pottery Book (see www.goudapotterybook.com or www.goudadesign.co.uk the GPB inside story).

        Your pitcher has probably been produced just after World War II; the pitcher has no painters signature. The commercial worth will be, if mint, Euro 60 - 90; the assurance worth will be Euro 120 - 180.

        Kindly regards,
        Friggo Visser, curator of the Keramisch Museum Goedewaagen
        and editoe of the Gouda Pottery Book
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

        Comment


        • #5
          GG-Holland ?

          Är denna från Gouda......
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Osvuret är bäst, så kolla gärna länken: http://www.goudadesign.co.uk/page1.html
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
              Osvuret är bäst, så kolla gärna länken: http://www.goudadesign.co.uk/page1.html
              Tack Äjth, har kollat den men blev inte klokare av det. Kanske är jag ett hopplöst fall.

              Comment


              • #8
                Här är en länk till holländska tillverkare

                Comment


                • #9
                  Hittade hit tillslut.......
                  Goedewagen Gouda, Holland.

                  Comment


                  • #10
                    Och här har Äjth fått fantastisk info om sin Goedewaagen.

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                      Och här har Äjth fått fantastisk info om sin Goedewaagen.

                      http://www.precisensan.com/antikforu...ead.php?t=7150
                      Även jag har haft kontakt med Friggo !

                      Han skriver:
                      Dear Bo Carlsson,
                      Your little amphora M12 has been produced by the Royal Dutch Earthenware and Pipes Factories Goedewaagen in Gouda.
                      The vase got the design kers( english:cherry) in the first years after
                      the Second World War.
                      The design is by Willem Hendrik van Norden (Amsterdam 1883-Laren 1978) and probably , he´s the painter too. The mould itself has been designed
                      in the beginning of the 20th century by the Amsterdam Plateelbakkerij( Factory for decorated earthenware) and tiles factory De Distel, bought by Goedewaagen in 1923. An amphora like this has a commercial worth of Euro 75-80, if pristine; the insurance worth will be at about Euro 150-160.

                      Hyfsat köp, gav 40kr för den(med hjärtat).

                      Comment


                      • #12
                        Jag är imponerad av Friggo.
                        Djup sakkunskap.

                        Grattis prylsnubben, för jag hade nog släppt den på bordet - gulp!
                        Detta för att japanska Goudakopior ser likadana ut som den här goda vasen, även i den blanka, men tunna glasyren.
                        Låt den stolt ta plats på hyllan och tuffa iväg.

                        Comment


                        • #13
                          En liten kompis hittades häromdagen......
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #14
                            Jag undrar hur man motiverade att dekoren skulle heta Kers dvs körsbär. Jag tycker mest det ser ut som krasse!

                            Comment


                            • #15
                              Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                              Jag undrar hur man motiverade att dekoren skulle heta Kers dvs körsbär. Jag tycker mest det ser ut som krasse!
                              Måste Du va så krass Kaptenen......

                              Comment

                              Working...
                              X