Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rolig annorlunda engelsk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Jag har faktiskt ingen aning om var flaskan är gjord. Jag minns inte ens när jag fick tag i den så inte ens där har jag en ledtråd. Men det är i alla fall en flaska som sticker ut lite ifrån dom andra som man har.

    Comment


    • #32
      Ursprungligen postat av PLYNG Visa inlägg
      Endnu en svensk Codd-flaska (tror jag har vist den tidligere):
      Kul.
      Jag har i alla fall inte sett den tidigare.

      Ursprungligen postat av Roland S Visa inlägg
      Jag har faktiskt ingen aning om var flaskan är gjord. Jag minns inte ens när jag fick tag i den så inte ens där har jag en ledtråd. Men det är i alla fall en flaska som sticker ut lite ifrån dom andra som man har.
      Javisst sticker den ut.
      Synd att du inte vet mer.

      Är det flera som har liknande?

      Comment


      • #33
        Lyfter denna tråd då jag funnit en sådan flaska som Äjth startade tråden med. Texten är JAMES HERIOT EDINBURGH på ena sidan och DAN RYLANDS LT, MAKER BARNSLEY på andra sidan. Grön i tonen, mycket blåsor och ojämn botten på insidan. (Tjockare glas på ena sidan). Glaskulan skramlar men saknar gummipackning.

        Hittade denna länk http://www.antiquebottles.com/codd/index.html
        Bifogade filer
        Last edited by Samlartrollet; 2008-04-17, 09:09.
        Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

        Comment


        • #34
          Det är roligt när de här dyker upp. Tack för länken förresten. Väldigt bra! Vad är det för färg på din kula? Har hört att de ska finnas i sten oxå.
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

          Comment


          • #35
            Samma gröna ton i glas som flaskan.
            Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

            Comment


            • #36
              Fann ytterligare en coddflaska, denna gång från belgien! En liten rackare, gissningsvis på ca 25 cl.Vikt över ½ kg! H. Van Hoorne Gent .
              Hoppsan, en bild är ju alltid trevligt!
              Bifogade filer
              Last edited by Äjth; 2009-06-07, 16:21.
              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

              Comment


              • #37
                För en tid sedan fick jag fatt i en flaska med en glaskula och kunde tack vare PES förstå att det var en uppfinning av Hiram Codd.
                Den är mycket svårfotograferad men är märkt G & P Barrie, Dundee & Glasgow samt Property Trade Mark och Private. På halsen bokstäverna B och D. Ett ordentligt puntelmärke i botten. 18 cm hög.
                Bifogade filer
                Last edited by Lars M; 2015-11-11, 13:23.

                Comment


                • #38
                  Victory står det på denna coddflaska och är säkert ganska nygjord. Kulan verkar vara av marmor och gummiringen finns kvar.
                  Flaskan är 24 cm hög varav 3 cm tjock botten! ("Pig Snout Bottle"). Khandewal Glass Works of India har tillverkat. http://www.coddbottleindia.com/about-us.html
                  Bifogade filer
                  Last edited by Lars M; 2019-01-03, 15:10.

                  Comment


                  • #39
                    Kul flaska

                    På inlägg nr 37 här ovan visade jag en flaska med en glaskula. Jag trodde nog att den var tillverkad i England eller möjligen Scotland. Men nu har jag fått fatt i en till med en etikett hängande om halsen. Och då är det glasbruksmuseet i Surte som gjort flaskan! Och bruket sålde tydligen en gång i tiden till Mr Spencer en större modell av flaskan.
                    Bifogade filer

                    Comment

                    Working...
                    X