Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rolig annorlunda engelsk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Jag skulle också bra gärna vilja se den i verkligheten.

    Comment


    • #17
      Fantastisk flaska Äjth! Måste ha varit jämförelsevis dyr att tillverka.
      Idén måste väl gått ut på att dyra droppar inte ska ha kommit ut för fort, man kanske skulle hinna plocka upp en ikullvält flaska innan allt runnit ut??

      Comment


      • #18
        Jag funderar Om verkligen kulan skulle tryckas upp mot en gummiring så måste kulan vara ihålig för att flyta på ytan eller så är den tillverkad av annat materiel. Glas är ju som bekant tyngre än vatten
        Det finns ju även idag flaskor med en "propp" inuti. Jag har i alla fall druckit öl som innehållit denna propp. Där verkar det nästan som om proppen är av plast
        DG

        Comment


        • #19
          Mener at grunnlaget for patenten var at kullsyren (gassen) som flasken ble fylt med dannet tilstrekkelig trykk så glasskulen ble presset oppover og tettet.

          Comment


          • #20
            Lom, jo så är det, glaskulan är solid, men kolsyran kunde ju trycka upp den, MEN när kolsyran väl bubblat en stund kunde man ju inte återförsluta flaskan, verkar lite meningslöst. Det fanns ju flertalet modifieringar av denna modell och det vore såklart intressant att veta var i ledet denna flaska befann sig och hur den sista såg ut.
            Flaskan är tung Liljerik, så den välte nog inte första laget faktum är att när den är fylld är den nättopp så tung att man nog tänker efter både en o två gånger innan man öppnar upp.
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

            Comment


            • #21
              Har läst någonstans att dom fylldes med mynningen nedåt just för att kulan skulle hinna låsa med hjälp av kolsyran.
              Surte glasbruk har gjort såna här flaskor för export. Vet inte om något annat svenskt glasbruk har tillverkat dom.

              Comment


              • #22
                MB, menar du att enbart ett eller fler svenska glasbruk gjorde dessa för export. Hade England ingen egen tillverkning av dessa?
                Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                Comment


                • #23
                  Codd´s bottle.

                  Har fått tag i en liknande nyare variant av den här typen.
                  Verkar vara maskinblåst men ingen skarv finns över regalinen.
                  Är regalinen kanske formad i efterhand i alla fall?
                  På den här så finns gummitätningen kvar och glaskulan skramlar omkring.
                  Och jag håller med dej Äjth. Den är verkligen tung, 660 gram utan innehåll. Inget man vill bära hem många av.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #24
                    Som Kecke skriver, skulle man presse glaskuglen ned med en træpind. Denne pind medfulgte når man købte flasken. Pinden var gjort sådan at kuglen gik ind bag knipningerne i flaskehalsen, hvor kuglen blev fastholdt så længe man hældte (sikkert på grund af gastrykket).

                    Og systemet fungerede, det blev brugt i mange år. Men med variationer. Til eksempel forsøgte man at lave en flaske, hvor det var mindre attraktivt for børn at smadre flaskerne og bruge kuglerne som legetøj.

                    Sådan opfatter jeg systemet jævnfør Edward Fletchers bog Bottle Collecting fra 1972.

                    Comment


                    • #25
                      Disse Codd-flasker (og andre lignende patenter) har stor samler-interesse i engelsk-sprogede lande (UK, Australien, USA, New Zealand). Også tyske firmaer har anvendt denne flaske-type.
                      Kastrup Glasvärk i Köbenhavn annoncerer i 1903 med at der fremstilles "kugle-flasker"!

                      I danmark har en enkelt mineralvandsfabrik (Fabrikken Vestjylland i Varde) anvendt denne:
                      Bifogade filer
                      Det finns människor som är så primitiva, att de tror att rikedom är pengar!
                      Min hemsida: www.antikflasker.dk

                      Comment


                      • #26
                        Inte Codd-flaska men ändå

                        Bifogade bilder är på en av mina flaskor som förmodligen innehållit kolsyrat mineralvatten. Texten på baksidan är:FLASKAN TILLHÖR ERIKSBERGS MINERALVATTEN FABRIK
                        Proppen som ligger på botten i flaskan har en midja med gummiring
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #27
                          Spännande flaska.
                          Hur mycket rymmer den?
                          Jag har lite svårt att se texten på framsidan.
                          Är det en oval glaskula? Var skulle den sitta?

                          Comment


                          • #28
                            Ingen kula...

                            ..men väl en "böna". Kulan är egentligen en glas stav med sväriska ändar och ett o-ringspår på mitten. Volymen är mätt till 2,5 dl så texten betyder nog 2,4 dl. Det står nämligen: CHRISTIAN BERG PATENT STOCKHOLM 240 CUB CENT
                            Som jag tolkar det så skall o-ringen täta under den smala mynningen när trycket i flaskan finns.

                            Comment


                            • #29
                              Intressant.
                              Har du någon aning om var den tillverkats?
                              Sverige eller ????????

                              Comment


                              • #30
                                Endnu en svensk Codd-flaska (tror jag har vist den tidligere):
                                Bifogade filer
                                Det finns människor som är så primitiva, att de tror att rikedom är pengar!
                                Min hemsida: www.antikflasker.dk

                                Comment

                                Working...
                                X