Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jie-keramik, Gantofta, AB Jie Johnson

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Snygg vas

    Jag hittade en jättesnygg vas för inte så länge sen, jag vet dock inget om den, men tror mig känna igen formen från Rörstrandsvaser som jag sett tidigare. Är det någon som känner igen denna

    Det är lite svårt att tyda undersidans stämpling, men signaturen KIKI ser man i alla fall klart.
    Bifogade filer
    http://www.porslinsbloggen.se/

    Comment


    • #17
      hahahhaa kolla här.... jag har en KIKI oxå =)))
      ropade in den för nått åt sen på tradera.. har alltid trott att det vart den förra ägaren eller så... den såldes som randig kiki-vas *s*

      beklagar bildkvaliten men maken envisades med att ta med kameran till mexico och menade att det var viktigare att fota saker där än mitt fotande av saker här hemma *s* så det blir mobil bilder en vecka framöver
      Bifogade filer
      livet är som regnet! antingen duggregnar det eller så regnar det inte ett dugg!

      Comment


      • #18
        notera att kiki är skrivet på exakt samma sätt på båda vaserna...
        livet är som regnet! antingen duggregnar det eller så regnar det inte ett dugg!

        Comment


        • #19
          De kommer från Jie Gantofta.

          Comment


          • #20
            Flyttat ämnet till korrekt rubrik då ursprunget klarats ut.
            /Admin
            admin@precisensan.com

            Comment


            • #21
              är båda från jie?? men varför är bara en stämplad jie... vem eller vad är denna KIKI =???
              livet är som regnet! antingen duggregnar det eller så regnar det inte ett dugg!

              Comment


              • #22
                Kanon, nu blev jag riktigt glad att jag fick veta var den kom ifrån! Den har ju lite skador tyvärr, men jag gillar den skarpt, så den får ha sin plats i hyllan! Kul!
                http://www.porslinsbloggen.se/

                Comment


                • #23
                  Ursprungligen postat av Fireflites Visa inlägg
                  är båda från jie?? men varför är bara en stämplad jie... vem eller vad är denna KIKI =???
                  Jag undrar vem KIKI är med...vi får se om någon kan svara på det!

                  Angående stämpeln så är ju min nästan helt utsuddad, men färgen och viss del av stämpeln ser ju väldigt lik ut!
                  http://www.porslinsbloggen.se/

                  Comment


                  • #24
                    Jie´s saker har ofta dekormålarens signatur målat under, men oftast är det bara initialerna eller något annat. Har sett ett katthuvud under flera andra saker. Kan bli svårt att få reda på vem Kiki är.
                    Tror att de är från början av Gantoftas tillverkning när de har den där stämpeln, 40-50tal. Burkarna, kryddkaren m.m. från vår Lilla stad har ju inte den stämpeln och de är ju från 60-talet.
                    Last edited by LiB; 2008-09-23, 08:46.

                    Comment


                    • #25
                      Stilmässigt håller jag med om 50-tal, sen sa säljaren att den var från 1950-talet, vilket man ju får tro på då...

                      Jag tror dig LiB när du säger att det blir svårt att få reda på vem som gjort det...en okänd signatur är ju sällan enkel att identifiera! Men bortsett från detta så kanske det finns fler med liknande grejer därhemma, i så fall får ni gärna visa upp dem här, fina är dom i alla fall!

                      Vi kanske ska göra detta till en allmän JIE-tråd? Det finns ju en hel massa JIE/Gantofta med färgglada dekorer som det verkar vara få som kan identifiera (bortsett då från "Vår lilla stad" av Anita Nylund)...kul med utmaningar
                      http://www.porslinsbloggen.se/

                      Comment


                      • #26
                        Såg att det finns fler färger i alla fall, en utgången auktion med två vaser i samma dekor:

                        http://www.porslinsbloggen.se/

                        Comment


                        • #27
                          Ekoxe på sten [ID: JIE, Gantofta, Lisa Larson]

                          Vet inte så mycket om småkryp, men det här kanske föreställer en ekoxe. Lite märken i botten, men jag vet inte vad det kan stå för. Stenen är ganska lätt. Någon som känner igen den???
                          Söffe
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #28
                            Det känns lite Gustavsberg för mig. Jämför tekniken med Paul Hoffs småfåglar.

                            Comment


                            • #29
                              Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
                              Det känns lite Gustavsberg för mig. Jämför tekniken med Paul Hoffs småfåglar.
                              Ja, det är lite den känsla jag fått också, men eftersom den inte är direkt välmärkt, tänkte jag att någon kanske visste! Har någon vag aning om att jag sett något liknande tidigare.
                              Söffe

                              Comment


                              • #30
                                Jo, den känns som Gustavsberg och Paul Hoff för mig med, men signaturen signalerar å andra sidan som en typisk dansk.
                                Kan Du ta en ny bild, lite mera på håll, så att man kanske får en uppfattning om vad det ska föreställa för bokstäver, söffe?

                                Comment

                                Working...
                                X