Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jie-keramik, Gantofta, AB Jie Johnson

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hej Aimon och alla andra Jie-kännare!

    Aimon: Så skönt att operationen gick bra, det är ett helsike när ögonen inte fungerar!

    Alla: Är det någon som vet något närmare om när och som vad Ulla Winblad jobbade på Jie?
    Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

    Comment


    • Hej.
      Jag har länge sökt upplysningar och så plötsligen en dag hittade jag en liten notis i en amerikansk skrift.
      Ulla Winblad arbetade, eller var egentligen elev, hos Jie 1952 - 1953. Det är inte alls känt vad hon gjorde för Jie, de gamla som jobbade där på den tiden, de minns inte heller henne. Och eftersom Jie började med keramiken då 1952, var det inte än några mera avancerade saker de tillverkade. Det var ju enkla fat och karotter i början.

      Comment


      • Ursprungligen postat av Aimon-34 Visa inlägg
        Hej.
        Jag har länge sökt upplysningar och så plötsligen en dag hittade jag en liten notis i en amerikansk skrift.
        Ulla Winblad arbetade, eller var egentligen elev, hos Jie 1952 - 1953. Det är inte alls känt vad hon gjorde för Jie, de gamla som jobbade där på den tiden, de minns inte heller henne. Och eftersom Jie började med keramiken då 1952, var det inte än några mera avancerade saker de tillverkade. Det var ju enkla fat och karotter i början.
        Tack Aimon!

        Jag hittade en upplysning om att hon varit på Jie för praktik och utbildning, men det nämndes ingen tidsperiod. Tydligen gick hon direkt från Jie till Slöjdföreningens Skola i Göteborg. Antar att hon använde tiden på Jie för att känna sig för och bestämma om det var detta hon verkligen ville syssla med - och det var det ju.
        Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

        Comment


        • Non Stop Lights

          Kjell Engman förknippas ju med glaskonst men han har också designat Non Stop Lights åt Jie. Det är sex olikfärgade hållare för värmeljus i lergods i ett rör.
          När de tillverkades vet jag inte men det finns en streckkod på tuben som kanske kan ge en fingervisning? En annan fråga är om Kjell Engman designat mer åt Jie eller åt annat keramikföretag?
          För att jämföra köpte jag också en påse Non Stop från Marabou..........
          Bifogade filer

          Comment


          • Jie-figur.

            Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
            Hej.
            Har idag köpt en figurin. ca 23 cm hög.
            Märkt JIe Gantofta Sweden + signatur GT.
            Har sett liknande på Tradera signerade Elsie Borelius.
            Vem kan GT vara? Gjorde flera keramiker liknande flickor?
            Med förhoppning om att någon kan klargöra detta för mej.
            Den figuren har Edit Risberg skapat i mitten av 70-talet.
            GT = Gullvi Tapper, medarbetare i puts och montering.
            IJ = Inger Johansson, målarsignatur.
            Produktnummer 635.Fanns i katalogen 1978

            Comment


            • Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
              Kjell Engman förknippas ju med glaskonst men han har också designat Non Stop Lights åt Jie. Det är sex olikfärgade hållare för värmeljus i lergods i ett rör.
              När de tillverkades vet jag inte men det finns en streckkod på tuben som kanske kan ge en fingervisning? En annan fråga är om Kjell Engman designat mer åt Jie eller åt annat keramikföretag?
              För att jämföra köpte jag också en påse Non Stop från Marabou..........

              De är import från Portugal. Redan den dåliga logon i botten borde tala om sådant. Bl.a. hade inte streckkoden än kommit till
              JIE innan deras konkurs. De är från början av 2000-talet. Om han gjorde något till någon annan, det vet jag inte, men inga fler modeller för Jir-Keramik AB.

              Comment


              • För dokumentation en väggrelief från Jie och det är Madeleine Hillgrund (f.1961) som är designer.
                Bifogade filer

                Comment


                • Hand-dekorerad gryta från Gan-tofta och Jie nämns inte med ett ord. Från tidig produktion?
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • Sentida produktion? En liten skål för fingersalt? Madeleine Hillgrund Lilja (f. 1961) och numera Vellinge har gjort design .Se även # 157. Click image for larger version  Name:	Jie Madeleine Hillgrund Lilja.jpg Views:	0 Size:	32,4 KB ID:	745084
                    Last edited by Lars M; 2023-12-29, 19:06.

                    Comment


                    • Nina Ihrén (1938 - 2015) har designat denna väggrelief för Jie med nr 423 och 29 x 25 cm. Sign KS är väl den som målat de granna färgerna i glasyren?
                      En liknande relief av Ihrén också med ett gult hus finns här och med nr 422 och av Aimon-34 daterat till 1978. Fler hus eller mer om och av Nina Ihrén? https://www.precisensan.com/antikfor...nina-ihr-n-jie Click image for larger version

Name:	Nina Ihrén väggrelief.jpg
Views:	61
Size:	59,6 KB
ID:	745090

                      Comment

                      Working...
                      X