Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jie-keramik, Gantofta, AB Jie Johnson

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Dokumentation: Jie-keramik, Gantofta, AB Jie Johnson

    Hej.
    Har idag köpt en figurin. ca 23 cm hög.
    Märkt JIe Gantofta Sweden + signatur GT.
    Har sett liknande på Tradera signerade Elsie Borelius.
    Vem kan GT vara? Gjorde flera keramiker liknande flickor?
    Med förhoppning om att någon kan klargöra detta för mej.
    Bifogade filer
    Last edited by Gideon; 2013-01-09, 18:20.

  • #2
    GT är troligen modellbeteckning och den målade signaturen en målarsignatur. Jag har ingen aning om vem som gjort den här flickan. Elsi brukar inte göra så "söta" saker.

    Comment


    • #3
      Kolla den här avslutade autionen.
      Hon verkar söt.
      Sveriges största cirkulära marknad. Köp & sälj begagnat & second hand, enkelt & hållbart. Mode, Inredning, Elektronik, Motor, Samlarobjekt & mer | Tradera.

      Comment


      • #4
        Hej alla.
        Kom gärna med lite gissningar.
        Det är bättre än att inte få några svar alls.

        Comment


        • #5
          Sålde ett ett antal av dessa figurer för några år sedan. Det är inte Elsi som formgivit. Har letat i mina papper efter namnet men kan inte hitta det.
          "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
          Konfucius

          Comment


          • #6
            Synd att du inte hittar detta B-G.
            Du såg väl länken till Tradera? Är detta felinformation eller finns det olika varianter?
            Mer förslag tas tacksamt emot.

            Comment


            • #7
              Nu har jag kollat upp min flicka med fågalar.
              Ringde JIE.
              Flickan gjordes i tre olika storlekar i flera hundra exemplar.
              Målning gjordes av någon av deras 40 dekoratörer.
              Design: Edit Risberg.

              Comment


              • #8
                jie gantofta anita nylund

                hej någon som vet något om denna figur
                Bifogade filer
                [SIGPIC][/SIGPIC]

                Comment


                • #9
                  anita nylund och jani??

                  jag bytte till mig dom här två keramik sakerna i dag den ena jie gantofta både med ettiketten kvar och djupstämplad, jag undrar om inte det är anita nylund som är designern till den. Och den andra en liten gryta med handtag eller vad man skall kalla det, tycker att det står jani med skrivstil i botten har jag fel ?
                  Bifogade filer
                  behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

                  Comment


                  • #10
                    Grytan är definitivt Jani enligt signaturen.
                    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                    Konfucius

                    Comment


                    • #11
                      Hejsan
                      I Antik & Auktion nr 2 2002 fanns det ett reportage om Anita Nylund och där stod det så här om ljusstakarna: "Som fattig konststuderande på Konstakademien i Florens drygade Anita ut sin kassa med att göra katolska präster som ljusstakar och sälja i turistbutikerna. När hon kom till Jie tog hon med sig idén men gjorde om prästerna till kvinnor med vida kjolar."

                      Comment


                      • #12
                        Jie fat

                        Jag undrar vad detta fat heter och om det är en del av en serie....
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #13
                          Manet kan nog vara svårt att ta reda på, men fatet ingår i en serie med många olika delar. Har nyligen sett ostkupa och ugnsform/fruktskål med löstagbart stringhandtag.
                          Ett flertal olika färger finns också, både en- och tvåfärgade.
                          "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                          Konfucius

                          Comment


                          • #14
                            Tack för svaret....

                            Bara att leta vidare efter fler saker,för jag tyckte om denna skålen

                            Comment


                            • #15
                              När ni ändå är inne på röda JIE-prylar så hoppar jag på och visar några av mina egna fynd från JIE.

                              Jag gillar den här röda färgen, och en stor fördel är att exempelvis SYCO, Bo Fajans och Rörstrand (Gratina) finns i samma färg så man har möjlighet att "kombinera" lite när man vill duka i rött.

                              Jag vet tyvärr ingenting om ditt fat Lea, mer än att det skulle passa mycket bra i min "röda" hylla.
                              Bifogade filer
                              Slainte Mhath

                              Comment

                              Working...
                              X