Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mål, mått och vikt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Det här kan ju på sätt och vis stämma in på Din kanna (från Wikipedia)

    Med kanna avses idag vanligen ett större kärl försett med handtag och näbb- eller snabelformig pip och ibland också lock, som används till att hälla upp vätska ur. Exempel på detta är kaffekanna, tekanna och vattenkanna

    Comment


    • #17
      Visar min besman, kanske är lite synd att man målat den svart...men den ska säkert med hjälp av färgen ha passat bättre in i något finrum nån gång?
      Upptäckte efter att jag fotat första gången att den var stämplad med årtal också, fram med kameran igen....men bilden på stämpeln blev inte riktigt lyckad.
      Det är stämplat 1863 och ovanför ser det ut som AI??
      Graderad till 40 (kg?)
      Gillar knoppen på handtaget bäst Själva trähandtaget är sprucken på baksidan.
      Last edited by Liljerik; 2008-05-07, 12:36.

      Comment


      • #18
        Tror att ditt Besman är för skålpund. Är säkert även krönt med krona på några ställen. Bla. längst ut på stången. Vet att någon här på Pes har boken där man kan läsa ut vem och var det är justerat.
        Visar en detalj på ett lite annorlunda besman. Trekantig profil. Det finns tre olika viktenheter. Skålpund, lod,och ort. Dessutom finns två på undersidan som jag inte har funderat ut vad de står för. Krönt 1851.
        Bifogade filer

        Comment


        • #19
          När jag tittar på Liljeriks besman så får jag för mig att den kanske är avsedd att kunna hängas upp då det är en ögla i den vackra knoppen. Kan ju vara tungt att väga med en besman ibland. Om man hängde upp den så kunde man skjuta på stången tills man kom i jämnvikt.
          DG

          Comment


          • #20
            Jag tycker mig se att hela Din besman väger 2 kg om Du tarerat vågen riktikt
            Det talar nog om att det är en skålpundare.
            DG

            Comment


            • #21
              Jaha, ja jag hittade lite mer text på skaftet, intill vikten, som jag fick hjälp av sonen att tolka, han ser ju hyfsat
              Det är två rader
              Överst står det:
              J.WALÉN

              På rad två mycket mer otydligt men de som han var säker på först och nästa rad vad han trodde det stod:
              *SK***T
              RSKILET
              Första skulle i stället för R kunna vara ett F

              Nä, någon krona ser vi inte.

              LasseC, vågen stod nog ganska rätt
              Hur mycket är en skålpund i kilo?

              Comment


              • #22
                Är säkerligen J Walen Eskilstuna. Ett skålpund är 425 gram.

                Comment


                • #23
                  Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
                  Medans vi är inne på vågar får jag väl visa min äldsta balansvåg. Jag har den ute i min stenbod så jag vet inte vilket fabrikat det är.
                  Lite klumpig i utförandet men den har charm.
                  DG
                  Jag påminns om Piratens bok Millionären och andra historier, just "Severinsson" som älskade just en sådan våg.

                  -" På torsdagen hade Severinsson sin fasta post innanför disken, i skuggan av pelaren
                  där ryktborstarna hängde i klasar, vid den stora balansvågen som den dagen var
                  hans våg. Efter bokhållarnas order vägde han upp grövre kilovaror , det var inte en
                  händelse att vågen var uppställd i saltbingens omedelbara närhet. Det var en balansvåg
                  av enklaste slag: vågskålarna av trä var med fyra snören krokade vid vågarmen och kunde med
                  ett enkelt handgrepp lyftas av kroken.
                  Det hade sin betydelse för så kunde vem som ville byta skålarna mot varandra och därmed justera
                  vågen på ett fullt övertygande sätt.
                  Severinsson älskade sin våg och det var hans lust att väga. När vågskålen sjönk under varan
                  höjde han skoffan med oefterhärmligt behag och lät de sista kornen, den "goda vikten", rinna
                  i påsen. Hans ansikte med det kisande, närsynta ögat fick då ett uttryck av upphöjt omdöme
                  och mild rättvisa."

                  Comment


                  • #24
                    Här är mina två besman Den bortre bör vara en skålpundare Den andra är en kilogram.
                    Det är lite svårt att läsa på skålpunden därför att den har angripits av rost
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #25
                      Roland O
                      Piraten var en underbar författare och texten Du citerar är härlig.
                      DG

                      Comment


                      • #26
                        Skall försöka bidra med lite "viktiga" saker.
                        Vet att de är väldigt gamla, men hur gamla.
                        Är det någon som vet?
                        Bifogade filer
                        Mångsysslaren

                        Comment


                        • #27
                          Ser att de är stämplade,kan du ta ett bra kort? De är ofta daterade.

                          En viktsats som väcker vill ha känsla! Har du någon historia kring den?
                          Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                          Comment


                          • #28
                            Underbara vikter. Har knappast sett sådana förut. Äger Du vågen också
                            DG

                            Comment


                            • #29
                              Tyvärr är själva viktväktaren bortgången, men det finnes en annan mer komplett sats, som också kräver komentarer.
                              Bifogade filer
                              Mångsysslaren

                              Comment


                              • #30
                                Hej Tingeling!

                                Det fins inge som hälst datering på någon av viktsatserna, det är det som är problemet. Det finns en liten historia bakom, men den sträcker sej bara ned till "förra" seklet. Om någon vill veta kan jag förmedla den. MEN, hur gamla kan de vara? Det har sagts mej att de kan cara från sent 1600 - tidigt 1700tal. Själv har jag ingen aning. Kom med förslag!
                                Mångsysslaren

                                Comment

                                Working...
                                X