Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mål, mått och vikt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Kul Lars M.
    Har själv haft denna tungviktare (5kg) i många år. Nu gissar jag att även den kanske kommer
    från Fagersta? De är såpass lika tycker jag, min är dock inte i rostfritt utan i mässing som
    blivit förkromat (elektrolytbehandlad).
    Bifogade filer

    Comment


    • #47
      250 g

      Liten vikt av järn. Denna typ har jag inte sett förut, någon som vet ålder och ursprung?
      Bifogade filer

      Comment


      • #48
        Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
        Svarar mig själv, 1795 övergav tydligen Frankrike livren (=pound) till förmån för Kilogram.
        Så hyfsat tidigt 1800-tal kanske vikten kan vara med lite flax.

        Metersystemet antogs slutgiltigt i Frankrike den 10 december 1799, en månad efter Napoleons statskupp.

        Comment


        • #49
          Tack Roland O. Då var jag ju i närheten.

          Comment


          • #50
            Spännande vikt....

            Denna mässingsvikt som ser ut som en schackpjäs hittades idag ute i Vårberg. Tack vare länken
            som Tingeling lagt in på tråden lyckades jag identifiera den som kommande från Malta och "rare".
            Intressant att den väger exakt 400 gram och alltså bör vara inordnad i metersystemet som
            infördes först av alla i Frankrike ca 1795. Malta som förlänades Johanniterorden och malteser-
            riddarna av Karl V på 1500-talet har bara varit "franskt" under några enstaka år. Napoleon intog
            ön 1798 men besegrades återigen 1800. Kan det t.o.m. vara så att dessa vikter kan förväntas
            tillverkade under dessa "franska" år i Maltas historia. Senare blev ju fransoserna fördrivna och
            Malta återgick till Johanniterorden med britternas benägna bistånd. Några årtionden senare blev
            ju ön brittisk kronkoloni.
            Bifogade filer

            Comment


            • #51
              Tillägg.......

              Svårt att navigera på de tidigare länken,
              men här är vikten..............................

              Comment


              • #52
                Rosenfors nya modell

                Har blivit med besman! Det är en okrönt modell från Rosenfors vid Eskilstuna som Bröderna B&O Liberg tillverkat. Den är graderad upp till 10 kilogram på en sida. På en annan sida anges bara siffror 0 - 25. Skålpund? Nollpunkten ligger lite olika på de båda skalorna.
                Bifogade filer

                Comment


                • #53
                  85 g väger den här vikten som är krönt så det står härliga till. 20 O kanske är vad den väger? Och så finns det en fyrkant med x som betyder?
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #54
                    1 ort är lika med 4.25 gram, alltså är 20 ort lika med 85 gram, exaktemente.
                    Krysset betyder nog att den utgått i samband med metersystemets införande.
                    Last edited by prylsnubben; 2021-08-17, 15:19.

                    Comment


                    • #55
                      Tack prylsnubben! Jag funderar också på var den tillverkades. Kan det vara någon ort i Dalarna och att krysset är landskapsvapnet eller bara en makulering av ett årtal?

                      Comment


                      • #56
                        Kanske om prins Julians nya lekpark ska anläggas på Getterön.

                        Comment


                        • #57
                          1 hg krönt över och under...

                          och med årtal mellan 49 och 65. Men också N U. Vad står det för? Och när upphörde justerare som yrke? (Att justera protokoll är ju en helt annan sak... ) För säkerhets skull kollade jag på köksvågen och det verkade stämma utan justerare...
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #58
                            Lars,
                            Inget direkt svar på din fråga, men här är i alla fall lite halvgamla fakta.

                            Om justerare i Nordisk Familjebok (2:a upplagan) 1910:
                            Click image for larger version

Name:	NF_justerare_1910.jpg
Views:	1
Size:	78,7 KB
ID:	576473

                            Och om justering i Nordisk Familjebok (4:e upplagan) 1951:
                            Click image for larger version

Name:	NF_justering_1951.jpg
Views:	1
Size:	70,3 KB
ID:	576474

                            1972 blev Mynt- och Justeringsverket enbart Myntverket, så frågan är vart justeringsansvaret tog vägen därefter.

                            Det var nog bara de som köpte och sålde som måste ha rättvisande vågar och vikter. Så jag tror du slipper böter:
                            Click image for larger version

Name:	justering_1906.jpg
Views:	1
Size:	19,1 KB
ID:	576475

                            Comment


                            • #59
                              Okrönt 1 hg

                              Tack Anna-Carin för all info om justerare! Inte heller här har någon justerare varit framme med kronan men köksvågen visar ändå att 1 hg är 100 g.
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • #60
                                Varan som varar

                                Och så ett mått på tråden som rymmer 1 deciliter och markerar för 3/4, 1/2 och 1/4 är av aluminium och kommer från Kungsör. Företaget varade till 1984 men måttet varar än och håller måttet... https://sv.wikipedia.org/wiki/Kungs%...C3%A4rlsfabrik
                                Bonusinfo 1: I de gamla fabrikslokalerna huserar Miniature Kingdom i skala 1:87 https://miniaturekingdom.se/
                                Bonusinfo 2: Företaget var en del av det som blev PLM - AB Plåtmanufaktur och det blev ju glasklart: https://sv.wikipedia.org/wiki/PLM
                                Bifogade filer
                                Last edited by Lars M; 2023-02-21, 17:35.

                                Comment

                                Working...
                                X