Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mål, mått och vikt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Mål, mått och vikt

    Jag tänkte vi kunde starta en ny tråd med lite om vågar och vikter. Mätdon mm.

    Startar med en gammal välkänd våg från den gamla specerihandeln.
    Naturligtvis kom den från Lindells.
    DG
    Bifogade filer

  • #2
    En trevlig våg är den gamla hushållsvågen som jag kommer ihåg från min mormors kök.
    DG
    Bifogade filer

    Comment


    • #3
      Viktsats från 1954. Skulle slängaspå skolan där jag arbetar.
      Bifogade filer
      Gud gjorde några perfekta huvuden,
      resten satte han hår på.

      Comment


      • #4
        Jag behöll min våg från skolan länge, men sedan sålde jag den.
        Tog bara plats.
        Trevliga saker - men - men...
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Vackra bilder. Jag har behållit min våg Tyvärr har jag inte någon låda till den utan den står framme och är alltså lite jobbig att damma.
          Saknar tyvärr de flesta av de små vikterna (bladen)
          Naturligtvis är vågen av fabrikat Lindells
          DG
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            En kött och fläskare är alltid bra att ha.
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Måste naturligtvis ta med ett mått som kanske inte håller samma klass som de övriga vad gäller exakthet. Tre kannor. Har som synes justerats ett antal gånger. Har visat det förut men ändå.
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                Var lite extra med så många kontrollmärkningar.

                För att man skall kunna njuta av föremålen är det viktigt hur dom exponeras, för min del lägger jag ner ett stort arbete på just den rätta exponeringen.
                Det bästa är ofta att man inte ser föremålen så ofta eftersom aha upplevelsen inte är att förakt.
                Bifogade filer

                Comment


                • #9
                  Besomaner är inte fy. Gärna tillsammans med ett valkigt bräe.

                  Comment


                  • #10
                    Över till ett krönt mått med en vacker mässingsplåt.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #11
                      Medans vi är inne på vågar får jag väl visa min äldsta balansvåg. Jag har den ute i min stenbod så jag vet inte vilket fabrikat det är.
                      Lite klumpig i utförandet men den har charm.
                      DG
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #12
                        Denna tycker jag passar i denna tråd. Kannans höjd 41 cm. Har inte mätt volymen. Märkt med: Vielle Montagne tre stjärnor och 13. VM är ett gruvbolag som också ägde ett antal båtar. Pipens utformning gör att jag tror den varit till ett visst ändamål. Vid mittersta rillan, på insidan finns en plåt som förhindrar att vätskan rinner ut högst upp när den lutas. Till båt eller gruva eller till annat?
                        Bifogade filer
                        Last edited by Ulferic; 2007-10-18, 10:16.

                        Comment


                        • #13
                          Den var svår att gissa vad den används till. Viella Montagne ägde ju Zinkgruvan under en herrans massa år. Det är väl förmodligen därifrån den kommer eller vad tror Du Ulferic. Den kan komma från gruvan, men man hade ju en egen järnväg till Åmmeberg tror jag det var. De ägde visst hotellet där också. Så det finns ölika saker att gissa på.
                          Är den gjord i förzinkad plåt (borde vara det om den använts vid Zinkgruvan) Den tycks ju inte ha något nämnvärt slitage så jag tror inte på gruvan eller järnvägen Kanske en vattenkanna för jungfrun när hon skulle vattna blommorna
                          Har Du någon gissning Ulferic?
                          DG

                          Comment


                          • #14
                            När jag tittar igen Saknas något högst upp. Fick tankar åt en regnmätare.
                            DG

                            Comment


                            • #15
                              Kärlet rymmer 8 liter. Har visserligen regnat en hel del denna sommar.
                              Visra en bild på insidan där läppen syns. Pipens diameter är bara 1,5 cm. varför flödet är något begränsat. Förmodligen har pipens ände med sin kant en funktion. Kanske för att hålla tätt mot något som skall fyllas på. Kan också vara så att någon förlängning fästs i kanten. Inköpt för några år sedan i närheten av Zinkgruvan. Visst är det som det bör zinkplåt i kannan.
                              Bifogade filer

                              Comment

                              Working...
                              X