Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

AB Skånska Glasbruket??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
    Hej, Bay Åkerblom!
    Enligt boken "Trelleborgs Glasindustri 1919-1955 och Skånska Glasbruket 1955-1957 Sveriges sydligaste glasbruk" av Torbjörn Fogelberg och Carl Ivar Scheutz, startades glasbruket den 13.10.1919. Några noteringar i boken om att bruket hette Trelleborgs glasindustri med tillägget Joh. Kock, finns inte heller i boken.
    Här har vi denne Johan Kock, Trelleborgs store industriman avbildad på en vas gjord på
    Trelleborgs Glasindustri (i samband med hans bortgång 1945)? På vasen står Joh. Kock
    Trelleborgs Glasindustri 1919-1945? Tror jag..........
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Johan_Kock Vem denne H. Heintze som signerat vasen är, är
    däremot höljt i dunkel, Heintze är ju en av Sveriges allra kändaste glasblåsarsläkter men
    någon H. Heintze hittar jag inte omnämnd.
    Bifogade filer

    Comment


    • #47
      H. Heintze

      Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
      Här har vi denne Johan Kock, Trelleborgs store industriman avbildad på en vas gjord på
      Trelleborgs Glasindustri (i samband med hans bortgång 1945)? På vasen står Joh. Kock
      Trelleborgs Glasindustri 1919-1945? Tror jag..........
      http://sv.wikipedia.org/wiki/Johan_Kock Vem denne H. Heintze som signerat vasen är, är
      däremot höljt i dunkel, Heintze är ju en av Sveriges allra kändaste glasblåsarsläkter men
      någon H. Heintze hittar jag inte omnämnd.

      Jag släktforskar en del och har tillgång till kyrkböcker så jag börja söka efter H. Heintze.
      I Sveriges befolkning 1950 finns en Knut Harald Heintze med yrke etsmästare och boende i Trelleborg. Han är född 1879 i Reijmyra. Så här långt känns det rätt .
      I Reijmyra födelsebok står Glasfabrikanten Johan Vilhelm Heintze som hans fader.
      Vid sekelskiftet jobbar Knut Harald som glasförgyllare på Reijmyra glasbruk.
      1906 flyttar han till Kosta där han är glasetsare.
      1926 flyttar han igen, denna gång till Elme glasbruk. Även här som glasetsare.
      Nu kan jag inte följa honom längre p.g.a. sekretess och att kyrkoböcker ej är avfotograferade.
      Detta skulle kunna vara H. Heintze som signerat vasen .
      Knut Harald Heintze dog 1952 i Trelleborg.
      /Kerstin

      Comment


      • #48
        Visst borde det vara Knut Harald Heintze som etsat porträttet
        av Trelleborgs starke man Johan Kock, tack Kerstin för Ditt fina
        detektivarbete.

        Comment

        Working...
        X