Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

AB Skånska Glasbruket??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Tyvärr verkar det som man inte kan få tag i boken
    LasseC

    Comment


    • #32
      Även Olof Nordström i sin artikel Förteckning över glasbruk och hyttor i Sverige 1150-2000, Glasteknisk tidskrift anger som första år 1916 för Trelleborg.
      Går att finna som PDF-fil: http://www.glafo.se/pdf/2007/Glastek...0s%2077-84.pdf

      Comment


      • #33
        Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
        Tyvärr verkar det som man inte kan få tag i boken
        LasseC
        Kolla gärna med Antikvariatet i Växjö 0470-28991 om de har den inne. Öppetider 12 - 18 vardagar.

        Comment


        • #34
          Bay Åkerblom vs polsson

          Ursprungligen postat av Bay Åkerblom Visa inlägg
          Även Olof Nordström i sin artikel Förteckning över glasbruk och hyttor i Sverige 1150-2000, Glasteknisk tidskrift anger som första år 1916 för Trelleborg.
          Går att finna som PDF-fil: http://www.glafo.se/pdf/2007/Glastek...0s%2077-84.pdf
          Det förvånar mig inte, för han har väl tagit uppgifterna från Jarl Weidow, Svenska Glasbruk 1555-1965. Utgiven 1969.

          Hittade några rader i "min" bok som belyser de olika årtalen - 1916 resp 1919:
          "Grosshandlare Kock experimenterade redan 1916 med tillverkning av s k "sparkokare" vartill de rådande krisförhållandena givit uppslag. Nästa steg var tillverkningen av temosflaskor, till vilka råglaset köptes från svenska glasbruk. Då man snart själv kom på tanken att tillverka kolvarna, uppstod glasbruket, som startade den 13 oktober 1919."

          Ursprungligen postat av Bay Åkerblom Visa inlägg
          Aktiebolag. 1955-1957 Aktebolaget Skånska Glasbruket och ägdes då av Disponenten William Stenberg, Gullaskruv och Verkställande direktören Ingeniören Lennart Andersson, Gullaskruv. Bruket blev nedlagt 1957.
          "Sedan bolaget försattes i konkurs 5 april 1955 såldes den fasta egendomen -................................- till ingenjörerna William Stenberg och Lennart Andersson i Gullaskruv samt doktorn Rolf Jönsson i Malmö för sammanlagt 425
          tkr, varav 150 tkr för den fasta egendomen och 275 tkr för lösegendomen".
          Last edited by Polsson; 2010-04-04, 18:56.
          p-son

          Comment


          • #35
            Ursprungligen postat av Bay Åkerblom Visa inlägg
            Kolla gärna med Antikvariatet i Växjö 0470-28991 om de har den inne. Öppetider 12 - 18 vardagar.
            Man kan söka sådana här böcker på www.antikvariat.net som omfattar ett stort antal antikvariat i hela Norden.
            Jag har funnit ett antal glasböcker där.
            När jag sökte Trelleborgsboken där i dag, blev svaret att boken inte finns att få.

            Comment


            • #36
              Ursprungligen postat av Rebello Visa inlägg
              Man kan söka sådana här böcker på www.antikvariat.net som omfattar ett stort antal antikvariat i hela Norden.
              Jag har funnit ett antal glasböcker där.
              När jag sökte Trelleborgsboken där i dag, blev svaret att boken inte finns att få.
              Menar du boken "Trelleborgs Glasindustri 1919-1955.....", Rebello?
              Jag tror att jag kan ordna en till, naturligtvis, självkostnadspris.
              p-son

              Comment


              • #37
                Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                Menar du boken "Trelleborgs Glasindustri 1919-1955.....", Rebello?
                Jag tror att jag kan ordna en till, naturligtvis, självkostnadspris.
                Det var andra här på tråden som ville ha boken - som jag uppfattade det. Det var därför jag kollade med en sökning på www.antikvariat.se. Men tack för ditt erbjudande som jag bollar över till någon annan.
                Last edited by Rebello; 2010-04-12, 08:26.

                Comment


                • #38
                  Polsson det är jag som försöker få tag i så mycket litteratur som möjligt om glas och glasbruk
                  LasseC

                  Comment


                  • #39
                    Jag hade inte heller tackat nej till en bok.
                    I’m a real mean bitch!

                    Comment


                    • #40
                      Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
                      Polsson det är jag som försöker få tag i så mycket litteratur som möjligt om glas och glasbruk
                      LasseC
                      Ska jag tolka det som att du är intresserad om jag kan ordna en?

                      Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
                      Jag hade inte heller tackat nej till en bok.
                      Jag kollar i morgon om böckerna fortfarande är kvar.
                      Last edited by Polsson; 2010-04-12, 20:55.
                      p-son

                      Comment


                      • #41
                        Det tackar jag för.
                        DG

                        Comment


                        • #42
                          Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
                          Det tackar jag för.
                          DG
                          Me 2
                          I’m a real mean bitch!

                          Comment


                          • #43
                            Nu har jag läst boken om Trelleborgs Glasbruk och Skånska Glasbruket. Intressant läsning. Kock var inte det minsta erfaren av glastillverkning men startade ändå bruket. Man fick däremot en duktig Carl Ivar Scheutz på 30-talet.
                            En intressant del i boken är om tillverkningen av termosglas. Mycket ingående beskrivit av Scheutz.
                            Innan Trelleborg blåste glaset själva så köptes de från Flerohopp och Rosdala.
                            Man har även försökt sig på att göra mineralull men det blev ett fiasko.
                            Jag får tacka Polsson för hjälp med boken.
                            LasseC

                            Comment


                            • #44
                              Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                              Menar du boken "Trelleborgs Glasindustri 1919-1955.....", Rebello?
                              Jag tror att jag kan ordna en till, naturligtvis, självkostnadspris.

                              Vet att det är ett tag sen ditt inlägg men vet du om det finns fler böcker?

                              Comment


                              • #45
                                Hej fantaster!

                                Jag har ett arvegods från morfar om 6 ölsejdlar (min kusin fick också 6) som enligt uppgift skall vara från Trelleborgs Glasbruk.
                                Jag är väldigt förtjust i designen (och dom plockas givetvis fram vid festligare tillfällen!) och skulle vilja ha lite mer information om det finns.

                                Comment

                                Working...
                                X