Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

AB Skånska Glasbruket??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Hittade svaret! Trelleborgs Glasindustri AB gick i konkurs i början på 50-talet. AB Skånska Glasbruket uppstod ur resterna av denna konkurs, och kom sedermera att bli ett dotterbolag till Gullaskrufs Glasbruk. Vad jag inte blir riktigt klok på är om det drevs av andra ägare först, eller om AB Skånska Glasbruken var Gullaskrufs dotterbolag redan från början, men det faktum att de verkar haft egna etiketter tyder nog på att de var självständiga under ett par år innan Gullaskruf köpte upp dem.

    Bruket i Trelleborg lades sedan ned sommaren 1957, som redan nämnts.

    Comment


    • #17
      Bifogar även en artikel från Trelleborgs Allehanda 30 juli 1957.
      Bifogade filer

      Comment


      • #18
        Olika är uppgifterna ? http://www.sloff.se/sob/99-2/glasbruk.htm
        Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

        Comment


        • #19
          .
          Ursprungligen postat av maria Visa inlägg
          polsson!

          Har du mer trevligt trelleborgs glas att visa? Varför inte starta en tråd om trelleborgs glas.
          Ursprungligen postat av rebello Visa inlägg
          god påskafton!

          bra idé maria - skulle exempelvis vara kul att se någon pjäs med rune strands gravyrer. (rune som var skolkamrat och god vän hela livet till min äldre bror.) rune strand gjorde sina första försök med gravyrpenna under sin korta period 1949 - 1951 vid trelleborgs glasbruk. (det var en sorts tandläkarborr som han skickade efter från usa, som användes i dessa försök - sedan vidareutvecklade han tekniken till fulländning under sin kostaperiod.) men det blir nog inte lätt att hitta sådant glas: "rune kunde inte erinra sig helt vad för slags glas han fick arbeta med förutom remmare", skriver brita lundström i sin bok om rune strand.

          Vidare skriver bl: "enligt uppgift i boken om glasbruket lär man under senare delen av 40-talet ha blåst bl.a. Karaffer, likör- och punschglas, remmare och flera serviser t.ex. Hamilton, minerva, piper. Under de sista åren servisen nibra. Dessutom var isoleringsglas samt flaskor och burkar en stor produkt."

          hittade med sökmotorn trelleborgsglas eller misstänkta trelleborg här - en lång lista att välja ur och försöka få fram upgifter om glas som nämns där: http://www.precisensan.com/antikforu...archid=1088799 .

          Här skrev johan b: "är novis på området men googla kan jag. Fann en bok med titeln trelleborgs glasindustri 1919-1955 och skånska glasbruket 1955-1957 : Sveriges sydligaste glasbruk": http://www.precisensan.com/antikforu...bruk#post41511 och där finns flera inlägg i ärendet - bl.a. Cjf: "trelleborgs glasindustri ab gick i konkurs i början på 50-talet. Ab skånska glasbruket uppstod ur resterna av denna konkurs."
          Citaten ovan från forum "Konstglas" tråd "långfredagskvällsgissning II"
          Bilderna på glaset från Trelleborgs Glasbruk höjd 12 resp 24 cm. Boken som nämns i texten ovan.
          Bifogade filer
          Last edited by Polsson; 2010-04-03, 17:33.
          p-son

          Comment


          • #20
            Servisglas Trelleborg

            Kom på att min hustru har en mindre del Trelleborgs-glas. Vid inventeringen fanns det 12 remmare av varje storlek. Som synes finns det etiketter från båda perioderna dvs 1919-1955 samt 1955-57. Vill i sammanhanget understryka att jag inte är någon kännare av Trelleborgs-glas. Återkommer med mer fakta när jag bläddrat i boken.
            Bifogade filer
            p-son

            Comment


            • #21
              Polsson!

              Jag har aldrig sett boken om Trelleborgs Glasbruk, hur många sidor är den på och hur är fördelningen text och bilder, ju fler bilder på glas desto bättre.
              I’m a real mean bitch!

              Comment


              • #22
                Trelleborgs Glasbruk

                Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
                Polsson!

                Jag har aldrig sett boken om Trelleborgs Glasbruk, hur många sidor är den på och hur är fördelningen text och bilder, ju fler bilder på glas desto bättre.
                135 sidor med 17 sidor bilder och teckningar från 1930-års prislista.

                Rebello! Någon Rune Strand står inte nämnd i boken.

                " En stor del av arbetskraften under 1920- och 30-talen rekryterades från glasbruk i Skåne, Blekinge och södra Småland. ..................Elme glasbruk vid Älmhult....12 arbetare under åren 1919-1940.... Skånska Glasbruket i Perstorp med 7, Glimma med 6 och Sölvesborg med 5 arbetare. Från övriga smålandsbruk - utom Elme - kom 15 arbetare. Från Eda i Värmland kom 1 och från Tyskland slutligen 3."

                Bild 1: Här nämns något om att man signerade med TG på 1930-talet.
                Bild 2: Prislista från 30-talet
                Bild 3: Spiralben
                Bild 4-6: Dessertskål diameter 13 cm. Ej etiketterad. Kanske Trelleborg.
                Bild 7-8: Desserfat 16,5 cm diameter med guldkant. Ej etiketterad. Kanske Trelleborg.
                Bild 9-11: Hemmabygge? Höjd 50 cm. Etiketterad på foten. Skålen limmad på foten med metall mellan.
                Bifogade filer
                Last edited by Polsson; 2010-04-03, 20:17.
                p-son

                Comment


                • #23
                  Här finns en artikel om Rune Strand


                  Lasse

                  Comment


                  • #24
                    Ja - den artikeln finns med under rubriken "Gravering" i den "tekniksida" på Växjömuseets hemsida som jag har listat och länkat till här i inlägg nr 149: http://www.precisensan.com/antikforu...=12405&page=15.

                    Där står bara en kort sammanfattning om Rune och hans metod med penngravyr. Jag har här på forumet refererat den utförliga beskrivning av Runes livsverk och hans metod med penngravyr som finns i boken: Från Hyttlu till Formgivare - en bok om Rune Strand av Britta Lundström. Bokens omslag är avbildat här i mitt inlägg nr 208 och jag ger där en kort beskrivning av bokens innehåll: http://www.precisensan.com/antikforu...and#post109146. Jag har anknutit till den boken i ett antal inlägg här på forumet - senast i citatet i inlägg nr 19 här.

                    Men det jag har efterlyst här på tråden - det är glas som Rune har graverat på Trelleborg 1949 - 1951 ! Men det blir säkert svårare att ta fram. Det finns inte något sådant glas i boken om Rune!
                    Last edited by Rebello; 2010-04-04, 07:32.

                    Comment


                    • #25
                      Att man inte hade med denna innovation i boken om Trelleborgs Glasindustri
                      är ofattbart.
                      p-son

                      Comment


                      • #26
                        Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                        Att man inte hade med denna innovation i boken om Trelleborgs Glasindustri är ofattbart.
                        Metoden med penngravyr på glas började c:a 1950 vid Trelleborgs glasbruk. Frågan är hur mycket Rune Strand graverade med sin amerikanska borr denna tvååriga period vid Trelleborgsbruket. Kanske var det bara en kort period på slutet. Rune själv hade inte så mycket att säga om vad han graverade, se citatet här nedan - och han började med vanlig gravyr med koppartrissa.

                        Jag har skrivit så här tidigare på Polssons tråd Långfredagskvällsgissning med Trelleborgsglas. "- - - men det blir nog inte lätt att hitta sådant glas: "Rune kunde inte erinra sig helt vad för slags glas han fick arbeta med förutom remmare", skriver Brita Lundström i sin bok om Rune Strand."

                        Britta Lundström skriver i sin bok om Rune att han studerade på målarskola under kvällarna i Trelleborg och läste tekniska tidskrifter. I en sådan fick han se en sorts tandläkarborr som bara gick att inhandla i USA. Rune skrev till sin forbror Rudolf i Amerika och bad honom köpa en sådan borr. Till att börja med använde han den till att ritsa mönster i träfat och plattor. Min bror fick en sådan trägravyr föreställande vår far i arbete i hyttan.

                        Rune provade även tekniken på glas i Trelleborg, men det var under Kostaperioden 1951 till 1963 och i samarbetet med Vicke Lindstrand där, som han "utvecklade tekniken med penngravyr till en allmänt använd gravyrmetod ", skriver BL. I kapitlet om Kostaperioden skriver BL om hur Rune samarbetade med sin Lessebogranne och tandläkare Hillman och mekanikern Riedel för att ta fram den slutliga utformningen av gravyrpennan. Det var Gösta Melin vid firman ESSEMCE som skaffade sig ensamförsäljning av och levererade den borrmodell med böjlig axel och handstycke samt de diamant- och polerverktyg som glasindustrin behövde. På så sätt blev metoden med penngravyr färdigutvecklad. Allt detta enligt BL:s bok.

                        I boken finns tyvärr inte någon bild på glas som Rune graverade vid Trellebors glasbruk - och inte heller någon bild på Runes första amerikanska borr.

                        Bilden här visar Rune Strand i samarbete med Vicke Lindstrand på 1950-talet vid Kosta glasbruk. Observera att med gravyrpennan kunde Rune, som här på bilden, gravera inne i en glasvas - ja t.o.m. djupt ner i en smal och hög vas - vilket var omöjligt med metoden med roterande koppartrissa. Här ser man också fördelen med att ha fått fram en böjlig, roterande axel.
                        Bifogade filer
                        Last edited by Rebello; 2010-04-04, 11:50.

                        Comment


                        • #27
                          Trelleborgs Glasbruk anlagt 1916. 1916-1946 hette bruket Trelleborgs Glasindustri Joh. Kock. 1947-1955 Trelleborgs Glasindustri Aktiebolag. 1955-1957 Aktebolaget Skånska Glasbruket och ägdes då av Disponenten William Stenberg, Gullaskruv och Verkställande direktören Ingeniören Lennart Andersson, Gullaskruv. Bruket blev nedlagt 1957.

                          Comment


                          • #28
                            Ursprungligen postat av Bay Åkerblom Visa inlägg
                            Trelleborgs Glasbruk anlagt 1916. 1916-1946 hette bruket Trelleborgs Glasindustri Joh. Kock. 1947-1955 Trelleborgs Glasindustri Aktiebolag. 1955-1957 Aktebolaget Skånska Glasbruket och ägdes då av Disponenten William Stenberg, Gullaskruv och Verkställande direktören Ingeniören Lennart Andersson, Gullaskruv. Bruket blev nedlagt 1957.
                            Hej, Bay Åkerblom!
                            Enligt boken "Trelleborgs Glasindustri 1919-1955 och Skånska Glasbruket 1955-1957 Sveriges sydligaste glasbruk" av Torbjörn Fogelberg och Carl Ivar Scheutz, startades glasbruket den 13.10.1919. Några noteringar i boken om att bruket hette Trelleborgs glasindustri med tillägget Joh. Kock, finns inte heller i boken.
                            p-son

                            Comment


                            • #29
                              Uppgifterna kommer från Jarl Weidow, Svenska Glasbruk 1555-1965. Utgiven 1969. En bok som tar upp ägare och anläggningar av svenska glasbruk. Sen vet jag av erfarenhet att en del som skriver anger året för anläggandet och en del avser då glasugnen tänts för första gången. Bolagsbildningar brukar förändras en heldel under åren.
                              Grosshandlaren Johan Kock bildade bolagen 1916, Trelleborgs Glasindustri Joh. Kock.
                              Trelleborgs Glasindustri Aktiebolag bildat 1947 11/6 och registrerat 1947 19/9.

                              Sen bland de som bidragit till formgivning finns bl.a Försäljningschefen Gustaf Adolf Ringheim, vilken också varit verksam vid flera andra glasbruk bl.a Alsterfors och Åfors glasbruk.

                              Comment


                              • #30
                                Ursprungligen postat av Bay Åkerblom Visa inlägg
                                Uppgifterna kommer från Jarl Weidow, Svenska Glasbruk 1555-1965. Utgiven 1969. En bok som tar upp ägare och anläggningar av svenska glasbruk. Sen vet jag av erfarenhet att en del som skriver anger året för anläggandet och en del avser då glasugnen tänts för första gången. Bolagsbildningar brukar förändras en heldel under åren.
                                Grosshandlaren Johan Kock bildade bolagen 1916, Trelleborgs Glasindustri Joh. Kock.
                                Trelleborgs Glasindustri Aktiebolag bildat 1947 11/6 och registrerat 1947 19/9.

                                Sen bland de som bidragit till formgivning finns bl.a Försäljningschefen Gustaf Adolf Ringheim, vilken också varit verksam vid flera andra glasbruk bl.a Alsterfors och Åfors glasbruk.
                                Tackar för upplysningarna, Bay Åkerblom. Boken "Svenska Glasbruk 1555-1965" förefaller vara en intressant bok och den finns faktiskt med i "min" boks litteraturlista.
                                p-son

                                Comment

                                Working...
                                X