Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

AB Skånska Glasbruket??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • AB Skånska Glasbruket??

    Hej,,,Hittade på en auktion i går gröna remmare med en druvklase på.Etikettmärkta AB Skånska Glasbruket.Dom liknar Trelleborgs remmare men foten är lite annorlunda,,någon som vet lite mer...mvh Lasse
    Bifogade filer

  • #2
    AB Skånska Glasbruket är ett tidigare namn på just Trelleborgs glasbruk.

    Jag blev själv mycket förbryllad när jag var i arkivet på Smålands museum och hittade massa ritningspärmar från Skånska Glasbruket, men efter en stund greppade jag hur det hängde ihop...

    Comment


    • #3
      Tjena cjf.... Tackar för svaret...har du någon aning om ålder på dessa remmare..bliderna på drivved du skickade över blev jag tyvärr av med...skulle du skicka över dom igen om det inte är för mycke jobb,,,mvh Lasse

      Comment


      • #4
        Det vågar jag tyvärr inte mig på att gissa. Glömde dessutom kolla när de bytte namn, så inte heller det kan man dra några slutsatser av...

        Comment


        • #5
          Jag har lite gamla uppgifter angående försök till register över svenska glasbruk från 1932.
          Där finns en sida som gäller Trälleborg.
          Allt som står är detta:

          "Anteckningar: Att anteckna är egentligen endast att det varit omöjligt att vid upprepade direkta hänvändelser till bruket erhålla något svar."

          AB Skånska glasbruket finns inte alls omnämnt i detta register så jag gör den bedömningen att det i allafall hade upphört 1932.
          Kan det stämma?

          Comment


          • #6
            tjena Kecke,,,jag var inne o sökte på trelleborgs glasbruk och det ska vara grundat av johan Kock 1919,,,,så det stämmer ju inte om det innan skulle hetat skånska glasbruket,,,,Lasse

            Comment


            • #7
              Jo men då kan det väl ha hetat Skånska Glasbruket före 1919?

              Comment


              • #8
                I Boken Svenskt glas står det att Trelleborgs Glasbruk var igång 1916-57.
                I’m a real mean bitch!

                Comment


                • #9
                  jo men om dom bytte namn 1919 så kan ju inte skånska glasbruket ha upphört 1932 såvida inte det låg som ett dotterbolag till trelleborgs glasbruk...vi får väl borra vidare o se vad vi hittar..jag gillade dom iaf o gav 200 för sju stycken,,är väl ett rimligt pris,,,Lasse

                  Comment


                  • #10
                    Får kolla det här nästa gång jag är på arkivet, om det inte är någon annan som kan sprida ljus över frågan. Det kan ju faktiskt även ha varit så att det var det formella namnet på Trelleborgs glasbruk, och att det under någon period användes flera olika firmor för samma bruk...

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
                      Jag har lite gamla uppgifter angående försök till register över svenska glasbruk från 1932.
                      Där finns en sida som gäller Trälleborg.
                      Allt som står är detta:

                      "Anteckningar: Att anteckna är egentligen endast att det varit omöjligt att vid upprepade direkta hänvändelser till bruket erhålla något svar."

                      AB Skånska glasbruket finns inte alls omnämnt i detta register så jag gör den bedömningen att det i allafall hade upphört 1932.
                      Kan det stämma?
                      Jag var kanske otydlig.
                      Det jag menar är att Skånska glasbruket måste ha upphört FÖRE 1932, inte 1932.
                      Och det kan ju mycket väl stämma med att Trelleborg startade 1916 eller 1919.
                      Nu har jag letat men hittar nästan inget om något Skånskt glasbruk. Det enda jag hittar på nätet är det som fanns mellan 1691 - 1760.
                      Last edited by Kecke; 2007-10-14, 20:00.

                      Comment


                      • #12
                        tjena Maria,,,jag var inne om johan kock o där stog det 1919 men du kan säkert ha rätt...Hoppas att allt är bra med dej...Lasse

                        Comment


                        • #13
                          Är novis på området men googla kan jag. Fann en bok med titeln
                          Trelleborgs glasindustri 1919-1955 och Skånska glasbruket 1955-1957 : Sveriges sydligaste glasbruk

                          Comment


                          • #14
                            Då blev det tvärtemot vad vi trodde.
                            Det var Trelleborg som bytte namn till Skånska Glasbruket.
                            Glasen är därmed nyare men tillverkades å andra sidan under väldigt kort tid.

                            Comment


                            • #15
                              Hej Lasse!

                              Jag vet inte om uppgifterna är korrekta, men det står så i boken.

                              Ha de
                              I’m a real mean bitch!

                              Comment

                              Working...
                              X