Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gräddkannor och sockerskålar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Länge sedan nån postade nån/några.
    Här två par i Pressglas.

    Comment


    • Pressglasets Rolls-Royce, jo jag tackar. Har någon av dom "GRYT"
      inpressat i glasmassan undrar Prylsnubben och tackar för titten....

      Comment


      • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
        Pressglasets Rolls-Royce, jo jag tackar. Har någon av dom "GRYT"
        inpressat i glasmassan undrar Prylsnubben och tackar för titten....
        I båda skålarna står det GRYT. Vet nån om det finns märkta kannor?

        Comment


        • Jag är nyfiken på om riktigt små pressglaskannor har sålts som leksaker eller om de var tänkta som "riktiga" gräddkannor (kanske för en enda person)? Jag dricker inte kaffe själv, så jag vet inte hur mycket grädde/mjölk som går åt till en kopp.

          Click image for larger version

Name:	kannor1.jpg
Views:	1
Size:	22,9 KB
ID:	571189

          Om jag lämnar 0,5 cm kvar till kanten så rymmer den stora turbinkannan 1,25 dl och den lilla ca 0,35. Båda har nån sorts puntelmärke, den lillas bildar en ring av små märken på bottenstjärnan men den storas är "stökigare".

          Click image for larger version

Name:	kannor2.jpg
Views:	1
Size:	21,9 KB
ID:	571190

          Den vänstra kannan rymmer 0,5 dl, kannan i mitten 0,6 dl, och den lilla turbinen är med igen för att visa storleken.

          Comment


          • Det kan vara dockkannor, men i den här storleken kan det också vara restaurangkannor. På konditorier var det ganska vanligt förr att man fick in småkannor med sitt kaffe. De var ganska ofta omkring 5 centiliter, och var väl då tänkta att innehålla grädde även till en påtår.

            Comment


            • Tack FBQ, det låter mycket rimligt! Hade man matchande små sockerskålar, eller serverades bitsockret på kanten av fatet?

              Comment


              • Jag är kanske inte gammal nog, då var det de små paketen med två sockerbitar i papper. Har inte sett några äldre sockerskålar så det är kanske troligt att man fick dem på fatet.

                Comment


                • Ja, det är sockerbitarna i papper jag minns också, jag trodde restaurangkannor hörde till en tidigare era! Jag kommer inte ihåg några små gräddkannor trots att jag är i din ålder, men det kanske berodde på vart man gick. Har för mig att Vete-Katten hade självservering av kaffe på ett bord mitt i rummet, medan téet kom nybryggt i portionskanna.

                  Comment


                  • Jo, upplevde att de främst fanns på lite gammelmodiga konditorier. Har sett en del som måste ha varit 50-tal men andra var helt klart nyare så vissa måste hållt fast vid det. Har haft några sådana små pordlinskannor hemma med reklammärkning från restaurangen på Mösseberg, de är 40-50-tal.
                    Last edited by FBQ; 2019-06-15, 19:57.

                    Comment


                    • Trefotad sockerskål i svart glas och etikett "Handmålat" men vem som gjort glaset och vem som målat framgår inte. Och det enda målade är den grå oxiderade kanten som med hjälp av Häxan blev lite blankare. Målat silver?
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • Ursprungligen postat av Eaglewoman Visa inlägg
                        Jag kanske får bidra med lite sockerskålar och gräddkannor jag med?
                        Den blå i glas vet jag inte riktigt om den hör hit men har använt den ändå till att ha socker i. Sockerskålen i glas är nog likadan som har visats här förr....så jag gissar att den är rätt vanlig.
                        Jag har denna lilla ask som verka vara som din blå fast min har ett lock!
                        Tyvärr är locket limmat, fult med lim dom blivit brunt, och det ser ut som att det ska ha funnits nån form av hasp. Click image for larger version

Name:	inbound4943225883274129141.jpg
Views:	1
Size:	151,3 KB
ID:	576059

                        Comment

                        Working...
                        X