Sidan 21 av 22 FörstaFörsta ... 11 18 19 20 21 22 SistaSista
Resultat 201 till 210 av 219

Ämne: Gräddkannor och sockerskålar

Seniormedlem Legions avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Formblåst måste den vara, därav skarvarna, med en sån form som skålen har kan den inte vara pressad, formverktyget hade inte gått att få ut ur skålen

Seniormedlem söffes avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Citat Ursprungligen postat av Legion Visa inlägg
    Formblåst måste den vara, därav skarvarna, med en sån form som skålen har kan den inte vara pressad, formverktyget hade inte gått att få ut ur skålen
    När jag tittar på skålen i dagsljus ser den ut att vara pressad i tre delar, 2 delar på nedre delen av skålen och överkanten (brämet) för sig och sedan hopsatta varefter öronen satts på. Hoppas bilderna visar detta. Ålder och ev tillverkare?
    söffe
    Bifogade bilder Bifogade bilder    

Där ser man bättre, en märklig varelse var det, den ser ju ut att vara luftpressad som man gjorde flaskor i halvautomat,
    jag har svårt att tro att delarna är sammanfogade,
    utan halsdelen satt i en sax som var en del av formen,
    ser du någon vertikal skarv på halsdelen?
    Fotringen bör väl vara slipad?
    Hirvi

Reg.datum
    okt 2007
    Citat Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
    Där ser man bättre, en märklig varelse var det, den ser ju ut att vara luftpressad som man gjorde flaskor i halvautomat,
    jag har svårt att tro att delarna är sammanfogade,
    utan halsdelen satt i en sax som var en del av formen,
    ser du någon vertikal skarv på halsdelen?
    Fotringen bör väl vara slipad?
    Hirvi
    Nej, det syns ingen vertikal skarv på halsdelen. Men öronen sitter kanske för? Fotringen är inte slipad. Snarare ser det ut som om det är en skarv även där. Det blir mer och mer komplicerat det här!
    söffe

Seniormedlem Legions avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Som Hirvi är inne på är skålen antagligen blåst i nån typ av maskin som vilken burk eller flaska som helst och därefter är hänklarna ditsatta manuellt.

Ja järnformen stängs ju runt om en järnbotten, så skarv blir det mer eller mindre, utan närmare syn på skålen blir det som Legion skriver.
    Hirvi

Reg.datum
    okt 2007
    OK! Då säger vi det! Tack för intresset! Åldern???
    söffe

En sockerskål från Notsjö

Fler skålar & kannor

Hej,

Jag ser att det var länge sedan någon skrev här så jag skickar in en bild med mina inköp för 2013

S

Hej hej på er alla gräddkanne och sockerskålskännare! Dessa små saker är så lätt att blir förtjusta i och jag som aldrig tyckt om småplock utan hållt mig till det skandinaviskt rena och avskalade i min heminredning har nu ett antal set. Jag har bland annat två set som visats här på denna tråden men som inte riktigt identifierats.

Bland annat har jag skål och kanna som visas överst i inlägg #156 fast mina är i svart glas (http://precisensan.com/antikforum/sh...ll=1#post79434). Finskt kunde jag utläsa men jag har inte hittat dessa säkert hos varken Riihimäki eller Nuttajärvi. Har någon koll? Och ungefärlig tid är alltid intressant.

Sen hittade jag syskonpar till dessa längst ner i inlägg #94 (http://precisensan.com/antikforum/sh...ll=1#post74888) Fast mina har frostade ben. Någon som vet var dessa härstammar ifrån?

Eftersom modellerna redan finns avbildade i tråden lägger jag inte in bilder, men om någon vill se dessa så kan jag lägga upp dem i kväll.
    Senast redigerat av Mollet den 2014-03-26 klockan 13:27.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •