Sidan 22 av 22 FörstaFörsta ... 12 19 20 21 22
Resultat 211 till 219 av 219

Ämne: Gräddkannor och sockerskålar

Länge sedan nån postade nån/några.
    Här två par i Pressglas.

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Pressglasets Rolls-Royce, jo jag tackar. Har någon av dom "GRYT"
    inpressat i glasmassan undrar Prylsnubben och tackar för titten....

Citat Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Pressglasets Rolls-Royce, jo jag tackar. Har någon av dom "GRYT"
    inpressat i glasmassan undrar Prylsnubben och tackar för titten....
    I båda skålarna står det GRYT. Vet nån om det finns märkta kannor?

Seniormedlem Anna-Carins avatar
    Reg.datum
    nov 2018
    Jag är nyfiken på om riktigt små pressglaskannor har sålts som leksaker eller om de var tänkta som "riktiga" gräddkannor (kanske för en enda person)? Jag dricker inte kaffe själv, så jag vet inte hur mycket grädde/mjölk som går åt till en kopp.

Namn:  kannor1.jpg
Visningar: 55
Storlek:  22,9 KB

Om jag lämnar 0,5 cm kvar till kanten så rymmer den stora turbinkannan 1,25 dl och den lilla ca 0,35. Båda har nån sorts puntelmärke, den lillas bildar en ring av små märken på bottenstjärnan men den storas är "stökigare".

Namn:  kannor2.jpg
Visningar: 55
Storlek:  21,9 KB

Den vänstra kannan rymmer 0,5 dl, kannan i mitten 0,6 dl, och den lilla turbinen är med igen för att visa storleken.

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Det kan vara dockkannor, men i den här storleken kan det också vara restaurangkannor. På konditorier var det ganska vanligt förr att man fick in småkannor med sitt kaffe. De var ganska ofta omkring 5 centiliter, och var väl då tänkta att innehålla grädde även till en påtår.

Reg.datum
    nov 2018
    Tack FBQ, det låter mycket rimligt! Hade man matchande små sockerskålar, eller serverades bitsockret på kanten av fatet?

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Jag är kanske inte gammal nog, då var det de små paketen med två sockerbitar i papper. Har inte sett några äldre sockerskålar så det är kanske troligt att man fick dem på fatet.

Reg.datum
    nov 2018
    Ja, det är sockerbitarna i papper jag minns också, jag trodde restaurangkannor hörde till en tidigare era! Jag kommer inte ihåg några små gräddkannor trots att jag är i din ålder, men det kanske berodde på vart man gick. Har för mig att Vete-Katten hade självservering av kaffe på ett bord mitt i rummet, medan téet kom nybryggt i portionskanna.

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Jo, upplevde att de främst fanns på lite gammelmodiga konditorier. Har sett en del som måste ha varit 50-tal men andra var helt klart nyare så vissa måste hållt fast vid det. Har haft några sådana små pordlinskannor hemma med reklammärkning från restaurangen på Mösseberg, de är 40-50-tal.
    Senast redigerat av FBQ den 2019-06-15 klockan 19:57.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •