Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Japanskt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Japanskt?

    Hade lagt denna fråga under guld och silver. Flyttar den hit då den mer hör hemma här. Skrin i brons med trälock och knopp i någon sorts sten. Förmodligen japanskt. Låg i en av fyndlådorna. Ålder och vad den skall vara till vet jag inte. Ser inte turistisk ut men är kanske inte speciellt gammal. Står några tecken undertill. Gärna en trevlig kommentar från Hektor eller den som känner sig manad.
    Bifogade filer

  • #2
    Kan det vara jade i knoppen tro. Jag tänkte på onyx först men när den kommer från Japan (eller Kina) borde det vara en gulaktig jade.
    Vad jag inte begriper är att de två "passbitarna" i gavel är så höga.
    Hur ser den ut inuti?
    Hur är det med storleken?
    Man får lite tankar till ett slags relikskrin.

    DG

    Comment


    • #3
      Skulle naturligtvis skrivit mått i första inlägget. Mått vid övre kanten 13x9,5 cm. Höjd 10,5 cm. De uppstående "handtagen" har en skåra mitt i. Syns dåligt på bilden. Min första tanke var att trälocket ersatt ett lock av brons. Passformen är perfekt så jag är lite tveksam. Insidan av skrinet ser lite bränt ut. Finns sex tecken undertill. Skall ta en bild av dessa när kameran är laddad. Knoppen ser nästan lite grönaktig ut i normalt ljus. Fanns så mycket i lådorna som köptes så jag måste gallra lite. Kan vara kul att veta vad man gallrar bort.
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        Har man använt karet som ett slags rökelsekar och röken har "sipprat ut genom skårorna?
        Är det möjligt? Känner Du ingen "rökelsedoft" i skrinet. Det brukar sitta i som attan.
        DG

        Comment


        • #5
          Locket är tätslutande. Ingen rök sipprar ut. Var också inne på rökelse men ingen doft. Locket är nog av rosenträ så Kina kanske inte är borta ur resonemanget.
          Möjligen kan det ha suttit ett handtag i skårorna.

          Comment


          • #6
            Kina, en kopia av bronskärl från före vår tideräknings begynnelse. Har funnits bronslock.

            Comment


            • #7
              Då åker den ned i källaren. Hamnar på bra att ha hyllan tills den glöms bort.

              Comment


              • #8
                Här har vi en äkta från tiden, dom var inte helt bakom dessa kineser.
                Bifogade filer

                Comment

                Working...
                X