Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Svenskt Tenn [ID: HE, AB Heribert Engelbert, Stockholm] - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svenskt Tenn [ID: HE, AB Heribert Engelbert, Stockholm]

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Svenskt Tenn [ID: HE, AB Heribert Engelbert, Stockholm]

    ..som är signerat HE vem är denna/denne person? Har funnit denna lilla askkopp med "fimpanordning" Sammanhålllen form, stram och mkt tilltalande för mig. Gissar 20-tal. Vet ngn mera, väntar ivrigt på synpunkter. Av ngn ännu inte utredd anledning har jag en fäbless för dylika ting. Tror det är material och form som tilltalar mig. Vill gärna få fylla igenom mina kunskapshål, särskilt signaturen intresserar mig!!
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2012-02-28, 21:26.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

  • #2
    Som du säker redan vet är det inte firma Svensktenn som stämplat den,
    nämner det iallafall så ingen annan tror det.

    Den är troligen gjord på 1930-talet som 90% av det man hittar är, vem
    HE är vet jag inte.

    Det är inte lätt med 1900-tals tenn då det inte finns förteckningar över
    alla dessa gjutare som varit igång då.

    De flesta är och förblir okända

    Comment


    • #3
      Hur skulle det vara om det inte var så insnöat på vem som gjort vad. Askoppen har ett tilltalande utseende och det räcker.
      Häls. från en som ännu inte är helt och hållet insnöad.

      Comment


      • #4
        Håller egentligen med 766 i detta fall. Blir den bättre av att man lägger ner en massa jobb på att ta reda på vad signaturen betyder? Det kan lika gärna vara en firma med en massa anställda, så har man inte kommit någonvart. Eller också leder den fram till en totalt okänd person. Min och Äjths synpunkter kommer fram rätt bra i den här gamla tråden:


        Har en gammal vattenkanna i plast därhemma som många gånger attribuerats som Stig L, men som i Thomas Lindblads bok presenterades med namngiven designer. Nu har jag inte lagt namnet på minnet, för jag tycker det är oviktigt och inte blev kannan snyggare av det heller. Den enda fördelen det har medfört (att det hamnade på pränt) är att den inte längre felattribueras, dvs attribueringshysterin fick sig en knäpp på näsan.

        Förresten: Här har vi den: Fortfarande i november i år heter den Stig L:
        Sveriges största cirkulära marknad. Köp & sälj begagnat & second hand, enkelt & hållbart. Mode, Inredning, Elektronik, Motor, Samlarobjekt & mer | Tradera.


        Däremot är cigarettkoppen m tillhörande askfat en tjusig pryl. Inte för att jag vill ha en sådan hemma på skrivbordet, men kanske någon annan?
        Last edited by Peter S; 2005-12-14, 12:25.

        Comment


        • #5
          Kannan du visar Peter S är vad jag minns ifrån min barndom sådana dom
          hade på Gulf och Esso mackar, då dom fortfarande kom ut och fyllde på
          vatten och torkade rutor på fars bil när vi stannade för att tanka.

          Jag hade en själv som jag köpte på loppis för 20kr, den sålde jag på Tradera
          som just en mackkanna, jag har för mig att det står ett patent nr. i botten
          och årtalet 1958.

          Kanske har jag nu lurat någon stackar mackian på tradera ;-)

          Comment


          • #6
            AF ni fick nog allt vattnet som blommorna skulle ha, ordinarie kannan var tydligen på semester.

            Comment


            • #7
              Men det kan också förklara varför de är så vanliga idag. De är klart överrepresenterade av alla vattenkannsmodeller och det där att de skulle ha en kommersiell användning kan ju stämma isåfall. De funkar bra till krukväxterna också, faktiskt!

              Comment

              Working...
              X