Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Blå flaska - ny eller gammal?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Blå flaska - ny eller gammal?

    Fick med den här blå flaskan i en låda härförleden, men blir inte riktigt klok på om den är ny eller gammal. På ena sidan är det en kungabyst (nån av Oscar:arna?) och på den andra en örn(?) och tre kronor. Knäck i botten och 19 cm hög...

    För ordnings skull, den hamnar nog på Tradera vad det lider...
    Bifogade filer

  • #2
    Ny eller gammal?? Vet ej men gillar den
    DG

    Comment


    • #3
      Oscar I tror jag visst.
      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
      Konfucius

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av cjf Visa inlägg
        För ordnings skull, den hamnar nog på Tradera vad det lider...
        Dröj inte för länge.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
          Dröj inte för länge.
          Undrade just hur lång tid det skulle ta innan du noterade den...

          Comment


          • #6
            Jag har den i ofärgad glasmassa. Det har diskuterats om det är Oscar I:e eller inte.
            Den jag har uppvisar inga nämnvärda ålderstecken. Den blå jag sett tidigare uppvisade om möjligt ännu sämre ålderstecken. Jag törs inte säga om den är gammal eller inte. Du verkar tveka själv Cjf.

            Har den verkligen tre kronor på örnsidan. min har en treuddigt krona över örnen.

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Lars Kallin Visa inlägg
              Den jag har uppvisar inga nämnvärda ålderstecken. Den blå jag sett tidigare uppvisade om möjligt ännu sämre ålderstecken. Jag törs inte säga om den är gammal eller inte. Du verkar tveka själv Cjf.

              Har den verkligen tre kronor på örnsidan. min har en treuddigt krona över örnen.
              Min erfarenhet av gammalt glas är begränsad, men nog "känns" den lite nyare än annat jag stött på.

              Du har nog även rätt i att det troligen är en treuddig krona och inte tre kronor, men det är inte så detaljerat i den delen så det är lätt att feltolka till tre mindre...

              Tack för alla svar, förresten!

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av cjf Visa inlägg
                Fick med den här blå flaskan i en låda härförleden, men blir inte riktigt klok på om den är ny eller gammal. På ena sidan är det en kungabyst (nån av Oscar:arna?) och på den andra en örn(?) och tre kronor. Knäck i botten och 19 cm hög...

                För ordnings skull, den hamnar nog på Tradera vad det lider...
                Min plunta ser exakt likadan ut fast den är blank och det är bara en krona ovanför örnhuvudet.Jag tycker mera det liknar KarlXII än en Oskar. Det sitter dessutom en kork i min som jag ser är gammal och välanvänd

                Comment


                • #9
                  Det kan verka fel att bumpa en så här gammal tråd - men det är också en möjlighet.
                  Jag har en liknande plunta i klarglas full med små luftbubblor.
                  Jag tror pluntan är NY - d v s tillverkad i nutid.
                  Porträttet är varken Oskar I eller II, inte heller Karl XII.

                  Jag tror porträttet föreställen en gestalt från den Polska historiebokens sida för nationella politiska hjältar. Någonting pågick i Polen runt mitten av 1800-talet, det gick väl så där för de polska nationalisterna, med div motborgare som satte avtryck i den Polska historien. Jag tror detta är en av dessa motborgare. I samma politiska oro flydde en man vid namn Bukowski till Stockholm.

                  På den andra sidan finns den enhövdade polska örnen , d v s det polska riksvapnet. Visserligen tittar örnen åt fel håll, men det kan ju vara formmakarens misstag - eller också är det örnens ensak vid varje tillfälle..

                  Comment


                  • #10
                    Nej, jag tror ju som du, även om jag kan ha fel.

                    Liknar polska vapnet, och från Polen kom efter murens fall massor med billigt glas - slipad kristall och nytillverkat pressglas, de hade ju mycket billig arbetskraft och flera glasbruk.

                    Under slutet av 1800-talet tillhörde ju Polen Ryssland och man bekämpade ju hårt alla nationalistiska tendenser där. Har svårt att tro att man skulle tillåta tillverkning av sådana flaskor. Och under upproret 1863-1864 tror jag inte man hade tid att tänka på att tillverka flaskor, upproret var ju för övrigt dåligt organiserat och att beställa järnformar för flasktillverkning var nog inte första prioritet. Dessutom, om flaskorna nu överlevt i sedan 1800-talet medan landet gång efter gång svämmats över av krig för att slutligen hamna i Sverige borde de ha mer slitage, den här ser närmast helt oanvänd ut.

                    Men visa gärna bild på undersidan - kan ju alltid vara intressant att se. Av senaste diskussionerna verkar ju många anse att det närmast inte går att skilja nya och gamla flaskor åt.
                    Last edited by FBQ; 2016-10-25, 23:00.

                    Comment


                    • #11
                      Jag tror förstås inte att dessa flaskor med polskpatriotiska motiv är tillverkade i Polen i nutid. Utan ursprunget, själva formen, tillverkade här i Sverige i den lomflask-kultur som fanns här runt och före sekelskiftet 1900.

                      Händelserna i Polen 1863-64 skapade en polsk flyktingström hit, som antagligen också väckte sympatier i Sverige för den polska saken (mot lede fi - Ryssland).

                      Om vi följer Bukowskitråden: han kom som sagt hit 1864 tillsammans med flera andra polsknationella patriotiska flyktingar. Cirka 10 år senare - runt 1875 blev Henryk Bukowski svensk medborgare - och då ägnade han och hans flyktingkompisar åt "exilpolsk verksamhet", vilket måste betyda propaganda för den fria polska nationens sak. Jag gissar att ursprunget till flaskan nu i fråga (själva formen) antingen kom till i slutet av 1800-talet på att svenskt glasbruk genom svenska intressen som var sympatiska med den polska saken, eller på initiativ av den här i Sverige verksamma gruppen exilpolacker. Jag vet inte vilken roll Henryk B hade i de exilpolska kretsarna - han blev i varje fall med tiden tämligen rik.

                      Jag tror min flaska - liksom majoriteten av alla lomflaskor som snurrar på marknaden - är tillverkad på hitsidan av år 2000. Min "polack" var helt osliten då jag ropade in den på Tradera för några år sedan, alltså helt i nyskick. Men är nu lite bottensliten eftersom jag har använt den vid åtskilliga picknicktillfällen. Varje gång man kör ned den i sanden på en badstrand läggs ett lager slitage till det som redan finns där - pyttelite varje gång med ändå någonting - likt de droppar som urholkar stenen.

                      Jag har fyra egentliga lomflaskor av gammal fason - alla köpta på Tradera under 2000-talet - och jag tror alla dessa är av 2000-talstillverkning.
                      Last edited by HgF; 2016-10-26, 02:06.

                      Comment


                      • #12
                        Nej, efter att funderat över ditt svar har du nog rätt i att den är tillverkad i Sverige. Vad jag vet har de här formblåsta lommefladkorna främst varit populära i Sverige-Norge. Några saker bara - de flesta polacker som kom till Sverige var tämligen fattiga - många var av judiskt ursprung. De var ingen inflytelserik krets, som jag förstår det så skapade Bukowski sin förmögenhet här i Sverige. Det fanns en större sympati för det polska upproret i Sverige men jag vet inte om det var utbrett i bredare kretsar på landsbygden. Jag tror inte gemene man - lommeflaskorna såldes ju i första hand till arbetare och landsbygdsbefolkning. De kände troligen inte heller igen polska vapnet. Men det kan ju väl tänkas handla om ett försök att lansera polska pluntor i Sverige som slog fel - inte särskilt många såldes och formen blev liggande till 2000-talet.

                        Om den är gammal och tillverkning förekommit även på 1800-talet borde det finnas dokumentation om det.
                        Last edited by FBQ; 2016-10-26, 09:44.

                        Comment

                        Working...
                        X