Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: Färger på Signe Persson Melins krukor på fot

Färger på Signe Persson Melins krukor på fot

Känner inte namnet på dessa krukor. Har idag funnit en kruka med beige färg. Stämmer den in på serien, blev lite betänksam då jag aldrig sett den färgen tidigare, dessutom är den inte märkt(vilket de kanske inte är?)

Är det "Allskålen" du menar? Den tillverkades både av BodaNova och Höganäs. Ofta saknas märkning.
    Har sett den i vitt och svart(vanligast), ceradongrön, rosa, ljusblå och gul.
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

All-skålen just det! Blir lite osäker på formgivningen. Har du en bild att snabbt lägga in? så jag får jämföra?

Ingen bild på stört. Får återkomma, ev ikväll.
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Är detta SPM?
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Jäpp!
    Konfucius

BG har du sett denna färg på detta objekt tidigare?

Svar: Nej.
    Konfucius

Skålen "ingår" i S P-M's servis Nova och har gjorts i alla dessa färger (minst) varav denna äggskalsprickigt gröna är en ovanlig men snygg variant. De gula, rosa och ljusblå har jag bara sett som skålar. Aldrig som hela Nova-serviser.

Boda Nova ingår i dag i Höganäs Keramik och har nog gjort det en längre tid, därav förbistringen med stämplar. Höganäs Keramik har också haft andra föremål i de gula, blå och rosa glasyrerna.

"Allskålen" marknadsfördes väl separat och aldrig som en del i servisen(därav dina hartassar kring ingår?). Formgavs väl också något tidigare än servisen? Det finns en störtläcker affisch där skålens användbarhet åskådliggjörs. Ska se om jag hittar den i någon bok jag har.

Här hemma får ett halvdussin vita skålar pryda fönsterkarmen nu till jul med hyacinter och tulpaner.
    Konfucius

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •