Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hugo Gehlin:

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hugo Gehlin:

    Är det en Hugo Gehlin tro eller var det många bruk som gjorde dessa . Tänkte på fyllhundarna dom gjordes ju av dom flesta bruken . Är det lika med denna kanske
    Bifogade filer

  • #2
    Detta är tveklöst en Gehlinsk brännvinsfisk från Gullaskrufs glasbruk. Den här färgställningen är nog den mest eftertraktade, har för mig att det gick en på SAVs konstglasauktion för ett par år sen...

    Comment


    • #3
      Och jag har en sådan.
      knappast meningslöst.

      Comment


      • #4
        Jag vet [avundsjuk smiley], och jag har den bara i klarglas, grr...

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av cjf Visa inlägg
          Jag vet [avundsjuk smiley], och jag har den bara i klarglas, grr...
          Du kan ju måla dit det blåa själv
          knappast meningslöst.

          Comment


          • #6
            Vänta lite här nu förresten, var det inte den pjäsen som tillhörde din bättre hälft? I så fall ligger jag ju före på just den här punkten...

            Comment


            • #7
              Ja det var väl inte så dumt köp på auktion i trosdags .Dessutom billigt var bara den som lämnat in den som bjöd mot . Annars hade den kostat bara 200 nu blev det de dubbla hårt .

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av cjf Visa inlägg
                Vänta lite här nu förresten, var det inte den pjäsen som tillhörde din bättre hälft? I så fall ligger jag ju före på just den här punkten...
                Nja, tillhör och tillhör (bättre hälften skrattar hjärtlöst), visserligen med hennes alias, men med MIN plånbok.

                För att återgå till ordningen:
                Det gjordes inga fyllhundar på Gullaskruf, åtminstone inte de Du tänker på Cobe, däremot gjorde Kjell Blomberg en (KB58/87) 1958, en tax kan vi väl säga att den föreställer.
                Bifogade filer
                knappast meningslöst.

                Comment


                • #9
                  Jaha det var ju bra att veta trodde dessa hundar gjordes på alla bruk . Har ju bara en etikettsignerad och den är från Kosta .

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Cobe Visa inlägg
                    Jaha det var ju bra att veta trodde dessa hundar gjordes på alla bruk . Har ju bara en etikettsignerad och den är från Kosta .
                    Möjligen kan det ha sölats några, men inga i produktion, Kennel heter det va?

                    Gehlin har fått "skulden" för någon, på en engelsk site och de vägrar att ändra texten.
                    knappast meningslöst.

                    Comment


                    • #11
                      Gäller detta min fyllehund att den tillverkades av de flesta glasbruk också?
                      Den har små till synes mögelfläckar invändigt och det är ju ganska svårt att diska dem så jag undrar om man kan hälla i klorin eller annat för att få bort möglet?
                      Bifogade filer
                      Last edited by Samlartrollet; 2007-10-04, 09:30.
                      Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av Samlartrollet Visa inlägg
                        Den har små till synes mögelfläckar invändigt och det är ju ganska svårt att diska dem så jag undrar om man kan hälla i klorin eller annat för att få bort möglet?

                        Själv har jag vid några tillfällen provat Corega Tabs för att ta bort beläggningar. Har fungerat bra för mig men sedan beror det ju naturligtvis på vilken typ av beläggningar det är.

                        Kanske värt att prova?

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av Cobe Visa inlägg
                          Ja det var väl inte så dumt köp på auktion i trosdags .Dessutom billigt var bara den som lämnat in den som bjöd mot . Annars hade den kostat bara 200 nu blev det de dubbla hårt .
                          Missade det här inlägget när det begav sig. För det priset är det bara att gratulera till ett toppenfynd!

                          Comment


                          • #14
                            [QUOTE=Samlartrollet;40341]Gäller detta min fyllehund att den tillverkades av de flesta glasbruk också?


                            Det var många glasbruk som gjorde fyllehundar!
                            Jag känner en som köpte fyllehundar från Transjö Glasbruk slut av 1940talet,
                            låg packade fint i lådor, han åkte sedan runt och sålde dom!
                            Det var inte så lätt att göra en sådan, inte för vilken glasnisse som helst,
                            som (Hektor) sade! Kan vara en Transjöhund du har!
                            Hirvi
                            SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                            Comment


                            • #15
                              Samlartrollet, inte ska du behöva använda klorin för att få bort mögel, det är tufft eftersom möglet ligger utanpå glaset och lossnar lätt. Corega Tabs låter bra däremot. tar säkert bort mögel då det tar bort gamla matrester från garnityret!!
                              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                              Comment

                              Working...
                              X