Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stig Lindbergs "Bellis".

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Stig Lindbergs "Bellis".

    Vet någon hur pass vanliga Stig Linbergs plastkrukor "Bellis" är?
    Jag ser aldrig några på Tradera eller på någon antikaffärs hemsida.

    Har lyckats komma över 2 st, i samma färg, faktiskt! Se bilden nedan.
    Bifogade filer

  • #2
    Tjusigt! Men jag har ingen kunskap om dessa. Eftersom jag inte lägger märke till plastkrukor kan jag inte heller säga hur vanliga de är... Hur är de märkta?

    Comment


    • #3
      Märkningen på dem..

      Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
      Tjusigt! Men jag har ingen kunskap om dessa. Eftersom jag inte lägger märke till plastkrukor kan jag inte heller säga hur vanliga de är... Hur är de märkta?
      Peter S, här är märkningen.

      Jag har läst att de tillverkades i vitt, svart, ljusgrått.. tror jag. Men den här färgen nämndes inte.
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        I Thomas Lindblads bok står bara grå och röd... Troligen är de dåligt dokumenterade och han har nog utgått ifrån de föremål som han har i sin egen samling. Tack för titten!

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
          I Thomas Lindblads bok står bara grå och röd... Troligen är de dåligt dokumenterade och han har nog utgått ifrån de föremål som han har i sin egen samling. Tack för titten!
          Boken "Bruksföremål av plast"? Var det där jag läste det? Jag plöjer sån litteratur. Har nyss läst den, den var superbra.

          Kanske har de flesta gått sönder. Det finns sprickor i mina också, men jag vänder krukan så det inte syns. Bra eller dåligt dokumenterade, det kanske inte finns så många på marknaden för att de lätt gick sönder.

          Comment


          • #6
            Dom spricker längs med räfflorna? All design är inte helt funktionell, och jag har spräckt många ytterkrukor av plast genom att hålla i överkanten och lyfta en nyvattnad växt...

            Comment


            • #7
              Peter S;

              Ja, just så. Sprickor längs räfflorna.

              Krukorna "Vinda" är jag hemskt sugen på också. Men de hör ju mer hemma under Keramik&porslin.
              Last edited by madame_on_fire; 2007-10-03, 14:55.

              Comment


              • #8
                Att svara på frågan "hur pass vanligt någonting är" - är omöjligt. Frågan är helt enkelt orimlig. Vem vet en sån sak egentligen.
                Jag skulle tro att denna ytterkruka är så trivial att marknaden aldig har vaknat för den på samma sätt som den har gjort när det gäller SL:s andra saker.

                Breger har också gjort en (eller flera) ytterkrukor i plast som jag har hittat i grovsoprummet och som fick ligga kvar. Jag har redan ett par av dessa Bregekrukor sedan 70-talet och hade ingen aning om vem som designat dem. Men vem vet hur pass vanliga de är.

                Samma sak med designbestick under 80- och 90-talen. Då stendöd marknad, utom hos Myrorna där t ex Focus de luxe kostade 1-2 kr styck - utan att säljas. För att inte tala om föremål av Johnny Mattsson - trätäljaren från Gävle - inte en enda av de betydande designhandlarna i Stockholm visste vem det var på 1990-talet. På auktionsmarknaden fick man gräva djupt i skrotlådorna för att hitta något JM-objekt. De bästa sakerna som jag har kommer från trähyllan på Myrorna där min största fågelskål kostade 60 kr (40 cm hög) och andra unika skålar 10, 15. 20 kr. Hur pass vanliga var Focus de luxe på den tiden? Och hur pass vanliga var Johnny Mattssons alster?
                Last edited by HgF; 2007-10-03, 15:09.

                Comment


                • #9
                  Ja, fast om man själv har letat så vet man ungefär vilka som är vanligare än andra. Men det förutsätter just att man varit även på de ställen som säljer plastytterkrukor för en femma styck, utan att göra någon inbördes skillnad mellan dem. Så jag tycker nog ändå att det är en befogad fråga. Kanske inte reella tillverkningsantal, men åtminstone hur många som överlevt till idag. Och det är väl också en fråga om "vanlighet"?

                  Comment


                  • #10
                    Tja, jag var väl ute efter ett svar som "ganska ovanlig" eller "ganska vanlig, syns lite här & var". Ville bara höra om någon annan ser sådana krukor ofta, någon kanske har en/flera i sin ägo.

                    Jag tycker inte frågan är orimlig, jag vill bara höra vad andra här har för erfarenhet av just den här krukan.

                    Comment


                    • #11
                      Jag menar att ytterkrukan i fråga är vanlig fast den är inte specifikt framlyft som ett Stig Lindbbergobjekt värt att uppmärksamma - vilket i praktiken betyder att krukan är ovanlig. Men då har jag tittat efter plast sedan ca 1990.

                      Comment

                      Working...
                      X