Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Blågrönt glas i massor!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Jo, det är kul att få se andras samlingar och alla har vi ju våra favvofärger. Blågrön är nog inte min men vi har ändå några grejer i den färgen, en liten vas med kul form och en liten "Fuga"-skål som ju liknar din "Pastillo Mini". Har säkert några "dricksglas" också.
    Jag kan nästan inget om glas så jag är inte till någon hjälp när det gäller att identifiera dina alster. Har alltid inbillat mig att det här blågröna mest är 60-tal men så enkelt är det förståss inte

    Comment


    • #17
      Jag får säga som Liljerik, det är 50-60-tal det mesta av det. Sockerskålen från Elme är trevlig, visste inte att de fanns i fler färger, har haft en antal snipor och skålar.
      En bild på flaskan när du gjort den iordning vore fint. Har den någon text i glaset?
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

      Comment


      • #18
        Ingen text på den, nej.

        Jag får väl ta och rengöra den!

        Nu får folk vakna till här, tycker jag! Jag vill ju veta mer om föremålen i min samling. Skriv, skriv, skriv!

        Comment


        • #19
          Föremål 4 är rätt likt en serie som Gunnar Ander gjorde för Lindshammar, men knoppen gör mig lite fundersam för den ser inte riktigt likadan ut... Även på nr. 6 skulle jag gissa att det är hr Ander som varit framme.

          Comment


          • #20
            Intressant, intressant.
            Jag har ju varit lite tveksam till att Föremål 4 ens är gammalt. Kan inte riktigt sätta fingret på varför, men jag har bara haft den känslan.
            Vi får hoppas du har rätt, cjf.

            Comment


            • #21
              Senaste tillskottet..

              ..är två otroligt söta små gräddkannor.

              Jag köpte en, och fick en på köpet. Vilket kap.

              Trevliga, va?
              Bifogade filer

              Comment


              • #22
                Jadå.
                Vad står det på etiketten?

                Comment


                • #23
                  Åfors, finns även i vitt och svart glas.
                  knappast meningslöst.

                  Comment


                  • #24
                    Åfors, står det..

                    Vad diskuterar vi nu egentligen?

                    Comment


                    • #25
                      Har städat undan en del visserligen trevliga inlägg och tillrop, men som var vid sidan av ämnet.

                      //cjf

                      Comment


                      • #26
                        Åh vilken trevlig tråd! Bild nr 1 blev jag extra glad av att se då det är en av mina stora favoriter! Jag har tre gräddkannor i ofärgat, rök och lila, samt en sockerskål i ofärgat. Kul att veta att det finns en blå också!
                        Åfors kannan är också mkt fin, har den i svart, hittade den på loppis för 3 kr.

                        /Kristin, nykomlig som just upptäckt denna otroligt informativa sida!

                        ps. madame on fire, om du känner att du vill bli av med en av Åfors-kannorna så vet du vart du har en spekulant
                        Last edited by argared; 2007-10-11, 15:07.

                        Comment


                        • #27
                          Ursprungligen postat av argared Visa inlägg
                          Åh vilken trevlig tråd! Bild nr 1 blev jag extra glad av att se då det är en av mina stora favoriter! Jag har tre gräddkannor i ofärgat, rök och lila, samt en sockerskål i ofärgat. Kul att veta att det finns en blå också!
                          Åfors kannan är också mkt fin, har den i svart, hittade den på loppis för 3 kr.

                          /Kristin, nykomlig som just upptäckt denna otroligt informativa sida!

                          ps. madame on fire, om du känner att du vill bli av med en av Åfors-kannorna så vet du vart du har en spekulant
                          Hej Kristin!

                          Vad trevligt att du gillade min diskussion!

                          Jag vill inte bli av med en av kannorna, de är ju tvillingar, så jag tänker inte separera dem!

                          Trevligt att veta att konfektskålen från Elme finns i så många färger, jag har bara sett rökfärgad, tror jag!

                          Fortsätt gärna skriva!

                          Comment


                          • #28
                            Ursprungligen postat av madame_on_fire Visa inlägg
                            Det är endast den i mitten jag vet något om. Det är en ny Orrefors Pastillo Mini. Den har jag fått i present av min sambo i år.
                            Den till höger är Kaj Frank. Se här

                            Comment


                            • #29
                              Det kommer mera..

                              ..här är mitt senaste tillskott.
                              Jag har sett sådana här många gånger, men är inte säker på vilket glasbruk?
                              Min mamma har en klarblå, lite mindre..
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • #30
                                Vasen heter Pala, design Helena Tynell för Riihimäen Lasi.

                                Comment

                                Working...
                                X