Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Blågrönt glas i massor!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Ursprungligen postat av madame_on_fire Visa inlägg
    ..och här kommer två vaser. Den stora är det enda i samlingen som har originaletiketten kvar, och etiketten är i mycket dålig kondition. Den är rund, vit eller beige, och det står "MADE IN SWEDEN" runt i en ring.
    En sådan som den lilla vasen har jag också. Har samlat massa blått glas som nu tyvärr får stå i ett skåp då jag har flyttat till en mindre lägenhet med mindre plats att ha dem uppe till åsyn.

    Comment


    • #47
      Ursprungligen postat av madame_on_fire Visa inlägg
      ..och här kommer två vaser. Den stora är det enda i samlingen som har originaletiketten kvar, och etiketten är i mycket dålig kondition. Den är rund, vit eller beige, och det står "MADE IN SWEDEN" runt i en ring.
      Fick du någonsin veta vem som gjort dessa vaser? Jag har fyndat två stycken av den stora varianten häromdagen, den ena var lite tjockare glas än den andra(?)
      http://www.porslinsbloggen.se/

      Comment


      • #48
        Här kommer bilder på mina två blå vaser De är inte helt lika i färgen och glastjockleken...
        Bifogade filer
        http://www.porslinsbloggen.se/

        Comment


        • #49
          Ursprungligen postat av madame_on_fire Visa inlägg
          Kecke, ja, det finns ränder.. De är inte jättesmala, men det finns några ränder på varje sida i glaset..

          Måste också visa när jag invigde mina Puck dessertskålar, som jag turligt nog hittat i rätt kulör.
          Vem har designat Puck och vilket glasbruk?

          Comment


          • #50
            Kul att den här tråden dök upp för jag har sökt på alla de sätt efter socker och gräddsnipan jag hittade på auktion i går. Nu vet jag i alla fall att det är Elme tack för de madam .Mvh

            Comment


            • #51
              Ursprungligen postat av madame_on_fire Visa inlägg
              Jag visar min glas-samling av blågrönt konstglas. Den innehåller än så länge bara 21 föremål, men växer ständigt!

              Kommentera gärna massor och skriv allt ni vet om mina föremål.


              Föremål 1;
              Jag börjar med min favorit, en konfektskål från Elme Glasbruk i Älmhult, Småland. Har sett de här i rökfärgat och brunt också. De förekommer med det här mönstret som sockerskålar och gräddkannor också, har jag sett.
              Mönstret är detsamma, formen annorlunda. Foten är inte helt ihålig. Hur ser din ut madame...?
              Bifogade filer
              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

              Comment


              • #52
                Jag hittade en likadan som madame, samma färg också, jag fick via min blogg veta att mönstret heter "Sticka". Foten ser likadan ut som på din skål Äjth, "insvängd" under, men inte helt ihålig. Det var Dex på forumet som tipsade på bloggen!
                Bifogade filer
                http://www.porslinsbloggen.se/

                Comment


                • #53
                  Ah, den har ett mönsternamn, trevligt. Tack Tallen.
                  Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                  Comment


                  • #54
                    Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                    Ah, den har ett mönsternamn, trevligt. Tack Tallen.
                    You're welcome
                    http://www.porslinsbloggen.se/

                    Comment


                    • #55
                      Lägger till de här bilderna på ett vinrött set med samma form på sockerskål som mitt i klarglas. Det finns uppenbarligen flera modeller av Sticka från Elme glasbruk. Har för mig att ngn nämnde formgivare på detta set oxå. Ngn som minns?
                      Bifogade filer
                      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                      Comment


                      • #56
                        Behaglig färg, många fina saker. Jag har inget att berätta om dem, utan ska i stället helt fräckt bidra med min egen lilla blågröna grupp, som passar så bra till. Speciellt till den första, tycker jag. Femtiotalskänsla i mönstren. Förresten så tycker jag med att burken med lock är jättefin. Låt den vara med även om den visar sig vara ny!
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #57
                          Lite "surr" vid sidan av ämnet bortplockat.

                          /cjf

                          Comment


                          • #58
                            Ett litet bidrag, coupeskålar, någon som känner igen? 8cm höga 10cm i diameter. Gillar också burken med locket!
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #59
                              dina glas påminner starkt om kaj francks dessertglas "juha" från nuutajärvi googla på det
                              behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

                              Comment


                              • #60
                                Super Harley!
                                Verkligen slående lika och samma höjd, har inte hittat diameter måttet än. Hittade en hel del saker av honom i denna färg. Tack för svaret och ha en trevlig helg!
                                Ser fram emot fler bilder på vad folk har i gömmorna!

                                Comment

                                Working...
                                X