Sidan 1 av 7 1 2 3 4 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 65

Ämne: Blågrönt glas i massor!

Blågrönt glas i massor!

Jag visar min glas-samling av blågrönt konstglas. Den innehåller än så länge bara 21 föremål, men växer ständigt!

Kommentera gärna massor och skriv allt ni vet om mina föremål.

Föremål 1;
    Jag börjar med min favorit, en konfektskål från Elme Glasbruk i Älmhult, Småland. Har sett de här i rökfärgat och brunt också. De förekommer med det här mönstret som sockerskålar och gräddkannor också, har jag sett.
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Föremål 2

..vi fortsätter med ytterligare en konfekt-skål. Den är det som kostat mest i samlingen. Någon som vet vilket glasbruk den kommer från? Han som sålde mig den påstod Johansfors, men det var en gissning.

Föremål 3 (2 st)

..och här kommer två vaser. Den stora är det enda i samlingen som har originaletiketten kvar, och etiketten är i mycket dålig kondition. Den är rund, vit eller beige, och det står "MADE IN SWEDEN" runt i en ring.

Föremål 4

..den här burken är jag väldigt förtjust i. Är dock lite rädd för att den inte är gammal alls. Tänk om den kommer från IKEA eller Lagerhaus? Nu går skam på torra land. (Inuti syns en filmis med The Who.)

Föremål 5

..den här ljusstaken har jag sett likadana, fast mörkblå.
    Någon som vet var den kommer från?

Föremål 6

..en stor cognacskupa. Jag vet inget om den, tyvärr.

Föremål 7

..här kommer en vas jag fått av min mamma. Hon fick den som present på 60- eller 70-talet. Jag vet inget annat.

Föremål 8 (2 st)

..är bröder. Jag tycker i alla fall de är väldigt lika.

Det till vänster kommer från Hovmantorps Nya Glasbruk, fick jag höra av en PES-are i en annan tråd. Innan det, fick jag höra att det kanske var Hugo Gehlin, Edvin Öhrström eller Nils Landberg.

Det högra vet jag inget om.

Föremål 9 (3 st)

..är sådana som jag använder till ljuslyktor.

Det är endast den i mitten jag vet något om. Det är en ny Orrefors Pastillo Mini. Den har jag fått i present av min sambo i år.

Föremål 10

.. den här är läcker, tycker jag. Jag har alltid plast-tulpaner i den.

Jag måste poängtera att det mesta i samlingen inköpts på Myrorna, Erikshjälpen, Kupan etc. Därför vet jag så lite om föremålen. Köper jag något i en antikaffär eller på en loppis mjölkar jag alltid säljaren på vad han/hon känner till om föremålet.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •