Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Herman A. Kähler - HAK

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
    Är fruktansvärt missnöjd med min nya dyra kamera, kan inte få till närbilder! Det här är det bästa av säkert 30 bilder och ingen hade skärpa.........
    Utan att verka framfusig: En kameratråd med tips kanske kan öppnas på annan ämnestråd? Det intressanta ämnet kan riskera att ta överhanden här annars.

    Ja, Tingeling, det är en knivig fråga som Du säger, men som sagt kan vi med bestämdhet utesluta HAK, Danico och Annashaab som tillverkare av Din "kinesiska" vas.
    Den saknar glasering i botten och då är det mycket möjligt med Eiler Löndal som upphovsman. Och denna kan vara gjord innan han skaffade sig sin inramade stämpel med namnet "Löndal".
    Uppförstorad bild och text nedan, har jag lånat från: http://www.ceramicstoday.com/article...k_keramiek.htm

    "Privatfoto fra Løndals egen udstilling i Århus. De mange rejser sætter et tydeligt orientalsk præg på hans arbejder."
    Flera av alstren verkar mörka och har tjock glasering, som Din vas.
    Bifogade filer

    Comment


    • #47
      Det ser ut som om en del av de stora pjäserna har mönster i relief? Och kanske några av de mindre.Eventuellt kan en annan urna som jag har vara gjord av honom isådanafall. har inte sett att de andra stora fabrikerna har gjort liknande.

      Hur 17 hittade du den bilden? Har sökt både fram och baklänges utan att hitta någon bild på hans alster, du har tydligen mer tålamod än mig(och är duktigare).
      Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

      Comment


      • #48
        Den som söker, h*n finner!
        Nåja, jag har gjort en extra uppförstoring och koncentrerar mig på de två mörka vaserna längst ner på bilden ovan.
        De har stora likheter i glaseringen med Din vas.
        Löndal har tydligen frångått det invanda dekoreringssättet och manéret, från sina tider hos de tre större keramikföretagen och utvecklats.
        Man kan se idéer från Bindesböll, Thirslund och Hammershöi, men också intryck från utlandet - alltsammans komponerat efter eget huvud. Han var en egensinnig man, som flera medarbetare kanske kände sig obekväma med?
        Nog därför han blev som en hoppjerka, för att till slut ha råd att starta eget.

        Mycket beror på hur det ut undertill, för att kunna bestämma varifrån sådana här likartade vaser kommer ifrån.
        Vi ska inte heller glömma att det också fanns flera mindre avläggare, som idag inte är så värst kända, som Dagnaes Keramik till exempel.
        Bifogade filer

        Comment


        • #49
          Det ser onekligen ut att var den typen av glasyr! Undrar om det finns något skrivet om Löndal? Tycker att det är spännande och skulle vilja veta mer. De andra keramikerna har jag inget och kan inget om, har naturligtvis den stora HAKboken och något liten skrift om bornholm.

          Förstorade bilden igen, ser ut som om väggen är tapetserad med skisser?
          Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

          Comment


          • #50
            Det finns ett billigare HAK-verk av Peder Rasmussen också, men där finns inte Löndal upptagen i registret av någon anledning. Hans bok kompletterar för övrigt bra med den stora.
            Det är kanske en god idé att höra sig för med http://www.grimmerhus.dk/Dansk/Danskstart.htm vad de vet om Löndal och om det finns någon bok/häfte planerad om honom.

            Sedan kan man också, med god portion tålamod, höra efter med Horsens kommun, vad de har kvar av arkivalier och nämnda skisser, eftersom:
            "Efter Løndals død køber Horsens kommune en del af dødsboet. En stor del af disse ting er efter sigende, i årenes løb, blevet brugt som gaver fra Kommunen."

            Hur som helst med det tillsvidare, nämnde jag Dagnaes Keramik och nu när vi börjat fjärma oss ifrån HAK, kan vi tillåta oss att visa något därifrån? Eller åtminstone jag tror att det är.
            Efter det kan ordningen bli återställd.

            Vasen är lik i formen, som den nästan precis i mitten på den svart-vita bilden, men känns som något senare i glasyr och dekor. Den har visats vid andra tillfällen och jag har vacklat mellan tysk och dansk härkomst, men chokladringlingen på insidan av mynningen gör mig numera säker på att den är dansk.

            larspeter visade förut ett UFO på annan tråd, som sedan uppenbarades som en Niels Peter Nielsen och denne startade Dagnaes K. 1930 efter att ha lämnat Annashaab året före.
            Hans produkter är helt annorlunda mot dem han arbetade med tidigare och:
            "Niels Peter Nielsen er ikke sådan at kue, han starter eget værksted i Dagnæs v/Horsens i 1930, Dagnæs Keramik, her fremstiller han keramik i en helt ny stil. Flere unikating, hvor en bourgognefarvet glasur bliver et af hans kendetegn.
            Fabrikken i Dagnæs bliver lukket omkring 1946, og i 1947 åbner Niels Peter Nielsen igen værksted i Torsted, ligeledes ved Horsens, og stadigvæk under navnet Dagnæs Keramik.
            Sønnen Carl Johan Nielsen bliver udlært hos faderen og fører Dagnæs Keramik videre efter faderens død i 1968.
            Varerne fra Dagnæs stemples med et indpresset DAGNÆS eller et indridset og håndskrevet DK under bunden."

            Det sägs inget om DK i en sköld, men vasen kan ha tillkommit precis i början av 1930, innan N.P.Nielsen bestämde sig för en självständig inrikting på produktionen.
            Det är min teori, som naturligtvis inbjuder till att motsägas!
            Bifogade filer

            Comment


            • #51
              Vi får inte glömma bort urnan Du nämnde, Tingeling.
              Fram den också!

              Comment


              • #52
                Det får bli imorgon efter loppisrundan och den kommer ta sin lilla tid, det var en hel del att åka på.
                Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                Comment


                • #53
                  En dag försenad men det var mycket att göra igår. De mörka arabeskliknande slingorna är upphöjd relief.
                  Bifogade filer
                  Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                  Comment


                  • #54
                    Den urnan har jag sett tidigare, och kunde inte då riktigt härleda den. Men idag vet vi lite bättre och särskilt om Löndal.
                    Att "De mange rejser sætter et tydeligt orientalsk præg på hans arbejder." gör dem udda och här ser man tydligt persiska dekorelement som arabesker och en geometrisk upprepad mihrab.
                    Mihrab är det närmaste jag kommit i namn för det som ser ut som en fyrklöver, och någon annan får gärna rätta mig i den saken.

                    Om vi jämför med utseendet i botten på den svarta vasen, så har vi en likstämmighet, om man tänker bort glasyren där.

                    Här är en persisk urna att jämka i dekor med, men utan arabesker, och förmodligen från mitten av 1700-talet.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #55
                      Då kanske vi ska ta lite HAK igen?
                      Den här vasen är en nykomling, som jag endast sett på nätauktion. Att det var så skön i glasyren att ta på, överraskade mig, eftersom jag tog för givet att den var oglaserad, förutom på dekoren.
                      Nu tillskriver jag den Stella Kähler som dekoratris och Jens Thirslund som glasyrmästare. 1915-18 uppskattar jag tillkomsttiden till, också på grund av det utsvängda benet i K:et på oglaserad botten.
                      Den blå blomman är väl en S:t Paulia?
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #56
                        Den sista känns senare? Såg en kaffeservis som där kannan hade liknande botten och den var inköpt på 50talet trodde ägaren. Kopparna var goda att dricka ur för det var en tunn glasyr som just kändes "mjuk". Ägaren var otroligt glad och rädd om sin servis så det var ett privilegium att bli serverad ur denna. Men då ska jag tala om för honom att de kan vara äldre.

                        Eftersom du är duktig på att datera så kanske jag skiúlle plocka fram de små Hakarna jag har packat ner och få dem daterade. Det är inte många och inga speciella men tråden lever vidare och kanske ska bli en tematråd?
                        Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                        Comment


                        • #57
                          Det kan vara den urangula the- och kaffeservisen Du menar. Den tillverkades fram till andra världskriget i stora serier, men är idag svår att få tag i.
                          Ångrar mig fortfarande att jag inte bjöd i förtid, på ett halvdussin sådana på Tradera för ett par år sedan. Auktionen fick inga bud och jag var inte hemma och ingen annan heller tydligen. Fel tid på året, men sånt händer.
                          Låna gärna delar av Din grannes servis och plåta!
                          Det är fina fotodagar i faggorna.

                          Comment


                          • #58
                            Personen som ägde servisen har gått bort så var den är idag har jag ingen aning om.Hoppas att nuvarande ägare uppskatter den lika mycket som den gamle ägaren.
                            Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                            Comment


                            • #59
                              Förstår. Men vilken färg hade den servisen då? Det sa Du inte.
                              Var den kanske kanske blå-vit till och med?

                              Får dra till med en gammal HAK-skulptur imorgon, eftersom ingen annan ids visa sina skatter längre.
                              Inte kan jag tro att de tagit slut här i landet.

                              Comment


                              • #60
                                Kanske ett par till ... Det här är min favorit. Kanske för att jag bara har hittat en hittills ... 21 cm hög.
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X