Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Herman A. Kähler - HAK

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Voj voj nr 1: Snygg avatar Tingeling!!
    Voj voj nr 2. Den svartingen hade oxå fått följa med mig hem. Så läcker form!! Ingen märkning förutom 72? hm.. kan vi få se undersidan?
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

    Comment


    • #32
      Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
      Svart med någon form av blå-och rödfärgad glasyr under, det lyser fram här och där. Men en sådan här svart sak har jag aldrig sett förut så trots små glasyrnagg fick den följa med hem. Endast ristat 72 under, kan det var HAK med det låga nr?
      Det är inte en Kähler. HAK numrerade inte sina alster, som Danico och Annashaab plägade göra.
      Jag tror att det är en Danico Du har, Tingeling, eftersom Du inte ser annat än siffrorna. Fabriksstämpeln kan ligga dold under den tjockare glasyren under kanten, och det var inte så noga med var man placerade den.
      Annanshaabs produkter är oftast tunt glaserade undertill, och har kanske alltid den typiska trekantsstämpeln med. På dem syns det tydligt var de kommer ifrån.

      Kalebassformen är urgammal (Kina och ett par tusen år) och det vore fel att peka ut en designer, eller förlaga hos Kähler i det här fallet, även om man lätt kan frestas peka på Hammershöi.
      Antingen var det meningen att glasyren skulle bli så mörk, med lyster i sig, eller så gick något snett i bränningen. Den var inte alltid lätt att styra. Systrarna Lundstein, hos HAK, har utfört liknande glasyrdekorer mellan 1915 och 1925.

      Comment


      • #33
        Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
        "De följande bilder som visas, är en långhalsad vas med formgivning av Stella Kähler, men med dekorförlaga av Eiler Löndal, vars mest avslöjande kännetecken är de "röda plumparna". Han gick sedan vidare till Danico och Annashaab."

        Vid genomläsning av den här gamla tråden så kittlade det i bakhuvudet vid namnet Eiler Löndal och var tvungen att googla lite på hans namn. Fann ut att han var keramiker och konstnär, gick och tittade bland mina tavlor som ska renoveras någon gång och där var den. Ganska långt från hans keramik, eller hur?
        Umm!! Det vattnas i munnen!
        Målningen skulle jag också köpt, endast för kopplingen till det danska hornmåleriet och Löndal himself, men också för att den är trevlig.
        Men Du borde åtgärda den så fort det går. Förfallet går ganska snabbt i fuktig miljö på landet, och skiftande klimatförändringar året om. Avflagningen av färg, där den rest sig i krackeleringarna, pga dukens sammandragningar, kommer att fortsätta.
        Det blir en ganska dyr konservatorshistoria, men vill Du ha den kvar i livet så...

        Comment


        • #34
          Blixten gör att det inte går att ta kort ikväll, får försöka imorgon istället.

          Misstänkte att det var Danico då jag läste att det 1-499 och från 800 och uppåt ska vara Danico och 500-799 ska vara Annanshaabs. Löndal numrerade sina alster från egen verkstad så där kan det bli knivigare med vem som har gjort vad.
          Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

          Comment


          • #35
            Känner en konservator som jag hoppas ska fixa till tavlan. Tavlan står rumstempererat så fukt är inga problem, värre är att färgen inte är bunden till duken så den flagnar.Tyckte också om själva måleriet, att han sen är en keramiker också var en trevlig upptäckt!
            Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

            Comment


            • #36
              Jag har också läst om de skilda sifferserierna nånstans, men har logiskt sett svårt att tro på dem.
              Danico startade 1919 och hade verksamhet till 1928, innan den formellt lades ner 1933, medan Annashaab (med olika keramikverksamheter) började 1891 och blev mer långlivad intill 1958.
              Varför skulle de byta av nummerserien med varandra och vad gjorde då Annashaab under tiden fram till nummer 499 äntligen gjordes? Och efter den?
              Det är en diffus bild som behöver få klarhet, och som kanske har sin grund i Löndals uppbrott från Danico 1922, med en fortsättning till Annashaab, innan han slog sig till ro med egen verkstad.

              Teorin kan ändå stämma, eftersom jag tidigare gått igenom det danska hormålade hos mig, och hittar inget "övertramp" av nummer från vardera fabriken. En Danico nr 10 finns och sedan som längst i serien en Annashaab med nr 533. Någon Danico från 800 och uppåt har jag inte sett.

              I väntan på nya bilder från Tingeling, vill jag visa en lustig vas från HAK!
              Den bär namnet Bornholm, och gjordes för avsalu till turister på ön - trots att det fanns välrenommerade fabriker som L. Hjorth och Michael Andersen & sön vid 1910-talets slut.
              En provokation som hette duga!
              Prislappen har inte jag satt dit, utan Röda Korset, som naturligtvis fick en tjugolapp istället.
              Bifogade filer

              Comment


              • #37
                Är fruktansvärt missnöjd med min nya dyra kamera, kan inte få till närbilder! Det här är det bästa av säkert 30 bilder och ingen hade skärpa.........
                Bifogade filer
                Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                Comment


                • #38
                  Nr 1

                  Den här HAKen var den första som inköptes, låg slängd under ett bord på en mindre lantauktion och kostade mig fruktansvärda 40 kr! Med den startade mitt keramikintresse, var inte alls intresserad av keramik eller antikt innan. Inköptes för att jag tyckte den var vacker och tycker fortfarande att den är nr 1 i min lilla samling än i dag.
                  Bifogade filer
                  Last edited by Tingeling; 2008-05-27, 22:12.
                  Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                  Comment


                  • #39
                    Vad har du köpt för kamera Tingeling?
                    ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

                    Comment


                    • #40
                      Din Bornholmare var ett udda objekt! Snacka om att tassa på andras marker!

                      Sidan som jag läste om numreringarna på var den här
                      Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                      Comment


                      • #41
                        En Canon IXUS 950IS. Alla som kunde något rekommenderade denna kompaktkamera för att den var smidig och bra på alla sätt. Min lågbudgetkamera tar åtminstonde närbilder vilket den här inte gör, men om man tar kort på levande ljus så kan man tydligen ställa in den så att det blir hjärtan istället för lågor vad det nu ska vara bra för........ Ska väl erkänna att jag har haft den sedan i höstas och inte börjat lärt mig den förrän nu.Bara kamerans fokus och min fokus menar samma sak så är den väl ok, är mest irriterad på att jag inte hittar inställningarna............
                        Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                        Comment


                        • #42
                          Jag känner igen mig i dina kameraproblem. Jag har en Canon Power shot S3 IS som kan göra allt(om man vet hur) vilket jag inte klarade ut. Jäkla kamera, inte fick jag fokus heller, allt blev suddigt och jag svor inombords. Lyssna på goda tekniska råd har aldrig varit ngt som passat mitt tålamod, men ett och annat råd i förbifarten slank med och nu funkar det väldigt bra, för det mesta. Trial and error, men sen flyter det på. Det vet du med, eller hur?
                          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                          Comment


                          • #43
                            Ja, jag vet! Är inte den typen som läser instruktionsböcker bara..... otålig och rastlös är mina förnamn
                            Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                            Comment


                            • #44
                              Den svarta vasen är inte gjord av någon av de tre större och kända tillverkarna vi är ute efter.
                              Utseendet på botten och signeringen liknar inte något av det jag sett tidigare.
                              Får återkomma...
                              Du hittar bra saker, Tingeling!

                              Macro är det magiska ordet för närbilder och det är inget fel på Din kamera. Åtminstone av vad jag kan se av bakgrunden. Den är skarp. Kameran har bara inte fått rätt inställning, så ge den lite mer tålamod.

                              Comment


                              • #45
                                Lite nyfiken på vad det var för kamera du köpt eftersom jag precis fått en ny efter lite missöden. Jag valde en Canon IXUS 90IS och jag är helnöjd med den än så länge, har haft den ungefär en vecka och tagit ca 200 bilder. Framförallt vill jag säga att jag är nöjd med närbildsegenskaperna jämfört med Casion jag hade tidigare.
                                ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

                                Comment

                                Working...
                                X