Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Herman A. Kähler - HAK - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Herman A. Kähler - HAK

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • HAK på Stockholmsutställningen 1897- Första bilden

    Ur Deutsche Kunst und Dekoration (Utgivare Alexander Koch, Darmstadt)

    In dem vorstehenden Aufsatze,
    der nur die Kopenhagener Porzellane
    behandelt, hat die zu Anfang
    desselben gegebene Abbildung:
    Neue Fayencen von A. Kahler in
    Nestved auf Seeland keine Erwähnung
    gefunden, da wir später
    auf diese Erzeugnisse eingehend
    zurückkommen werden. Dass wir
    es auch hier mit ganz hervorragenden
    Leistungen zu tun
    haben — ganz ausserordentlich Vielseitig
    ist z. B. der Formenreichtum
    in seinen Anklängen an prähistorische
    Funde — ist auf der grossen
    Hamburger Gartenbau-Ausstellung
    1897 rühmlichst anerkannt worden.
    Die SCHRIFTLEITUNG.


    HAK på världsutställningen i Paris 1900- saknar redaktionell text
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2010-02-21, 09:41.

    Comment


    • Har äntligen tagit mig tid att fotografera mina HAK vaser samt en Danico, varsågoda
      Bifogade filer

      Comment


      • Tjusiga HAK-föremål.
        Ja, nu är man väl fast
        Denna lilla söta skapelse kom med posten för någon vecka sedan.
        ca 8cm över havet och 7cm i diameter.
        Tack vare Gideons information så borde väl denna lilla tingest attribueras
        Jens Michael Thirslund och Stella Kähler. Kohornsmåleri och "dots" i tjock glasyr. Har bara 2 HAKs än så länge, så är det ingen samling. Men vem vet när nr3 dyker upp.
        Bifogade filer

        Comment


        • Ursprungligen postat av luchur Visa inlägg
          Har äntligen tagit mig tid att fotografera mina HAK vaser samt en Danico, varsågoda
          Jag är egentligen ingen samlare av HAK, av utrymmes- och ekonomiska skäl, men den första vasen är en sådan pärla, att jag skulle kunna tänka mig att låta den byta plats med någon annan lergodssak i hemmet.

          Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
          Tjusiga HAK-föremål.
          Ja, nu är man väl fast
          Denna lilla söta skapelse kom med posten för någon vecka sedan.
          ca 8cm över havet och 7cm i diameter.
          Tack vare Gideons information så borde väl denna lilla tingest attribueras
          Jens Michael Thirslund och Stella Kähler. Kohornsmåleri och "dots" i tjock glasyr. Har bara 2 HAKs än så länge, så är det ingen samling. Men vem vet när nr3 dyker upp.
          Skulle jag dessutom få plats till ytterligare en HAK:are, hade jag valt din knoppskål, simco.
          Last edited by Polsson; 2010-03-10, 18:42.
          p-son

          Comment


          • Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
            Jag är egentligen ingen samlare av HAK, av utrymmes- och ekonomiska skäl, men den första vasen är en sådan pärla, att jag skulle kunna tänka mig att låta den byta plats med någon annan lergodssak i hemmet.
            Har du någon trevlig liten Fej liggandes över så vill nog gärna vasen byta hem

            Comment


            • Ursprungligen postat av luchur Visa inlägg
              Har du någon trevlig liten Fej liggandes över så vill nog gärna vasen byta hem
              Har endast en, en sittandes, men den har du säkert.
              Bifogade filer
              p-son

              Comment


              • Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                Skulle jag dessutom få plats till ytterligare en HAK:are, hade jag valt din knoppskål, simco.
                Tack Polsson!
                Dina samlingar går ju inte av för hackor, dina gröna alster blir man glad av varje gång man ser dem.
                luchurs vas är verkligen snygg. Såg ni den stora praktvasen/urnan från HAK, som var med i Antikrundan för några veckor sedan?
                Den hade liknande färger som luchurs vas. Jag blev verkligen helt betagen av den och habegäret satte in. Den blev värderad till 2000.-,
                Ja tack!!! Jag skulle gärna äta konserverad majs i ett par månader för att äga den. Tycker förresten att den borde vara värd mycket mer, eftersom den var i "mint condition" till råga på allt. Som tur är har jag hittat mina 2 HAK väldigt billigt, så jag kan unna mig lite pasta också

                Comment


                • Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                  Har endast en, en sittandes, men den har du säkert.
                  Ja den lille sötnosen finns redan hos mig Men vi kan nog komma överens ändå, och 2.000 kr behöver du inte punga upp för den har tyvärr flera nagg vid fotringen och krackelerad glasyr

                  Comment


                  • Ursprungligen postat av luchur Visa inlägg
                    Har äntligen tagit mig tid att fotografera mina HAK vaser samt en Danico, varsågoda
                    Flådiga vaser Du visar upp!
                    Snart har Du armada hemma, om Du inte ser upp!

                    Det är lite allmogeskönt över vas nummer två och den mörkblå Danicon tilltalar skarpt. Kan Du mönstret att framgå bättre på bild, eller är de svårfångat?

                    Comment


                    • Karl Hansen Reistrup

                      Vi återknyter till Kaptenens inlägg 166.

                      Den här vasen, med sina tre kronor, förbryllade mig först, eftersom den är äldre i förhållade till tidigare visat fat, också med tre kronor och påskriften Malmö.
                      Vilken nordisk utställning har den då varit med? Det tar vi reda på.
                      Glasyren är i rödlyster, tidig HAK, och typisk för Karl Hansen Reistrup.

                      I stora Kählerboken av Ane Maria & Annimi Holst Schmidt kan man bland annat läsa, på sidorna 18, 21 och 31:
                      "Herman A. Kähler och Hansen Reistruo arbetar flitigt vidare med att få den röda lyster framställd i verkligt bra kvalitet, i löpet av 1888-89 får verkstaden helt kontroll på den - eller i varje fall så mycket som det låter sig göras med den keramiska kemins nycker. Det har säkert varit otaliga försök, som inte blev till något, men det är nog inte heller någon tvivel om att Hansen Reistrups närvaro och han stora kunskap om glasyrer (från Paris-tiden) har varit till stor inspiration.
                      Den röda lystern blir färdigutvecklad 1889 och visas på Världsutställningen i Paris samma år, bland annat i ett kakelbord.
                      Hansen Reistrup ville ut och resa igen, men övertalas av Kähler att stanna, då de blev eniga om att det är värt att försöka komma med i Världsutställningen i Paris samma år. De beslutade att delta med både kakelugnar och konstnärligt framställda lervaror.
                      Världsutställningen i Paris öppnas i maj, och den danska avdelningen inrättas av Vilhelm Klein.
                      Utställningen blir Kählers genombrott í utlandet, och flera museer runt om i världen kappas om att förvärva föremål från verksataden. Många av Hansen Reistrups figurer och vaser med lysterglasyren säljs och inte minst museet i Sévres köper föremål med den röda lystern."

                      "I en artikel från Naestved Tidende (odaterad) berärattas: "Under besöket på Parisutställningen går det upp för Kähler, hur oändligt stort ett område Keramiken omspänner, och till vilken fantastisk grad av teknik, det är möjligt att nå. Det var den berömde Samuel Bings enastående samling av japanska arbeten, som komplett inponerade på honom; han kände sina egna produkters ofullkomnad, och han svor säkert i sitt stilla sinne, att det skulle bli annorlunda"
                      Samuel Bing (1838-1905) var en tysk affärsman, som öppnade flera konstaffärer i Paris, deribland en orientaliskt inspirerad butik 1877. Han bidrog starkt till till art nouveaun senare uppkom och gjorde sitt intåg i Europa.

                      I ett par korta rader sägs att "Också i Norden blomstrar Kähler-succéen, och verkstaden får bland annat genombrott på utställningarna i Malmö (1896) och i Stockholm (1897). På bägge utställningarna får verkstaden guldmedalj..."
                      Vad jag läst tidigare för flera år sedan, köpte den svenske kungen en stor örn av Reistrup i röd lysterglasyr. Det skulle vara intressant att få veta var den befinner sig nu.

                      På samma sida, har vi en förklaring till trekronorsvasens utseende, i en bildtext vars bild jag tyvärr inte får avbilda, enligt författarinnornas avslag, Bilden visar en annan sorts vas, men har samma glasur,med vita inslag, och oktogonala form i mynningen:
                      "Röda lysterarbeten, designade på 1890-talet av Karl Hansen Reistrup. ...Den kantade vasen med djur och bladornamentik är för Karl Hansen Reistrup en något atypisk form, i det att många av hans vaser och krukor präglas av mer avrundade former."

                      Jag tar fram boken "Kählers verk" av Peder Rasmussen och bläddrar tills jag finner det jag sökt, bildbeviset på sidan 76, till vänster på fotot. Den är från "nordiske Udstilling i Stockholm 1897", som vi plägar mer omständigt kalla Allmänna konst- och industriutställningen (Stockholmsutställningen 1897) på Djurgården.

                      Där är den alltså med!
                      En utsnitt har jag tagit mig friheten att göra, som slutbild.
                      Bifogade filer
                      Last edited by Gideon; 2010-03-19, 21:16.

                      Comment


                      • PES - de riktiga Antikdeckarna

                        Comment


                        • Det är en viss känsla att sitta med ett föremål i handen och se den på en 100 årig bild.
                          Trevlig läsning Gideon.

                          Föressten! någon som vet om de kommit på en teleporter ? , jag vill tillbaka och gå på utställningarna som var runt 1900-talet
                          Tosig i Vaser - [MP Antik & Design]

                          Comment


                          • Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                            ....Den här vasen, med sina tre kronor, förbryllade mig först, eftersom den är äldre i förhållade till tidigare visat fat, också med tre kronor och påskriften Malmö.
                            Vilken nordisk utställning har den då varit med? Det tar vi reda på.
                            Glasyren är i rödlyster, tidig HAK, och typisk för Karl Hansen Reistrup.
                            Verkligen vacker!

                            Tack så mycket för den intressanta informationen, och att du delar med dig.
                            Håller med Rosa, att det är här de riktiga Antikdeckarna kan hittas.

                            Om man ska köpa en bok om HAK, vilken skulle ni rekommendera?

                            Så fort det går att teleportera sig bakåt i tiden, hänger jag gärna på!

                            Comment


                            • Ursprungligen postat av PAT Visa inlägg
                              Det är en viss känsla att sitta med ett föremål i handen och se den på en 100 årig bild.
                              Håller med Dig, även om det inte är så självklart att det är samma vas att titta på, som de kunde göra i filmerna "Tillbaka till Framtiden".
                              Det såldes nog fler av denna som souvenirer på mässan, men därom vet vi intet, förrän en till dyker upp.

                              Att köpa en bok om Kählers produktion, ja egentligen spelar det ingen roll vilken av de två böckerna Du köper, simco.
                              Praktvektet, med många bilder och information kostar mer än dubbelt så mycket på antikvariat, som Peder Rasmussens ännu tillgängliga bok.
                              De kompletterar varandra skulle jag vilja säga, och rent informationsmässigt är Rasmussens bok utmärkt.
                              Finns fortfarande här:
                              Upptäck vårt sortiment för en inspirerande vardag! Hitta nästa läsupplevelse, allt för ditt kreativa projekt och barnens lek. Alltid bra priser, fri frakt från 299 kr och snabb leverans. Välkommen in till Adlibris!


                              Ett bra exempel på vad som fattas i den stora boken, och som kan återfinnas i Rasmussens bok är en grön variant till den blåvita vasen nedan.
                              I den sägs att Signe Steffensen dekorerade vaser av Svend Hammershöi 1908.
                              Hammershöi var starkt influerad av Thorvald Bindesböll, men hade en mjukare stil.

                              Det skulle vara bra om också andra bokägare kan ge sina recensioner.
                              Bifogade filer
                              Last edited by Gideon; 2010-03-19, 21:38.

                              Comment


                              • Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                                Välkommen!

                                Jo, men intagande får man också säga om skulpturen.
                                "Leda med svanen" är titeln och den kom till 1913.
                                Om Du jämför med signeringen på "Lille Rippe" på sidan 7 i den här tråden, kan Du se skillnaden i tillverkningstid. Före 1920 borde "Leda med svanen" ändå vara tillverkad.

                                Kan Du ta en bättre bild av den här intressanta delen?
                                Jo, ibland tar det ju lite tid att få som man vill och ibland får man det inte alls, but here´s to you my dear friend.
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X