Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Herman A. Kähler - HAK

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Just här passar en kommentar till min tillfälliga avatar med julanknytning, innan året är till ända.

    Det är en tidig julnisse, som surmulet sitter och vakar på en tom grötskål, på lystrande glasyr i slutet av 1890-talet.
    Den finns inte avbildad i någon bok, och inte heller som exempel på något museum på nätet att se. Men jag hoppas att det finns en likadan någonstans att jämföra med, eftersom det kan anas KHR nedanför ristningen HAK undertill.
    Isåfall skulle det vara Karl Hansen Reistrup som modellör.
    Den mannen - likhet med Daniel Andersen hos MA&S - skulle behöva en helt egen tråd på PES, om vi bara hade fler exempel att visa upp.

    Visst skulle vi vilja denne julenisse till frukostbordet?

    ---------------------------
    För tillfället i Alaska med pingvinerna Podo och Kodo
    Bifogade filer
    Last edited by Gideon; 2009-12-29, 02:42.

    Comment


    • Jag skulle mer än gärna ha tomten till frukost och fylla upp hans grötskål så att han blev nöjd och glad igen.

      Comment


      • Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
        Just här passar en kommentar till min tillfälliga avatar med julanknytning, innan året är till ända.

        Det är en tidig julnisse, som surmulet sitter och vakar på en tom grötskål, på lystrande glasyr i slutet av 1890-talet.
        ............
        Visst skulle vi vilja denne julenisse till frukostbordet?
        Ja där kom förklaringen till din nya buttra uppsyn. Hade lite funderingar på din ny avatar. Vilken charmig tomteskål!

        Comment


        • Tack, för det, men han äter just nu den där klibbiga gröten tomtar vill ha - för att sedan dunsta med slev och mössa.
          Rosa - Dina blommor får Du gärna plantera här i vår....

          Comment


          • Hejsan svejsan!

            I helgen hittade jag denna bamse, över 50cm hög och med härlig rinnglasyr. Rackarns svår att fotografera, färgen är mörkt koboltblå med gulgröna slingor och tjockt med svart metallicgänsade glasyr som näst intill ser ut som oljeskiftningar.
            Nu behöver jag vår käre Gideons hjälp eller någon annan som är duktig på HAKs keramik för att få fram möjlig upphovsmakare.

            *Om jag läst innläggen rätt så borde min golvvas vara från ca 1910-1920? Men vem har designat och målat?

            *Undrar även över den vita randen, kalkavlagringen?, uppe vid kanten inne i halsen på vasen, kan man ta bort denna på något vis? Resten av insidan är hur fin som helst utan beläggningar eller dylikt.

            Trevlig kväll alla pesare!

            Har nu tagit bort de gigantiska bilderna, de nya finns i inlägget längre ned.
            Last edited by simco; 2010-01-12, 10:02.

            Comment


            • Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
              Hejsan svejsan!

              I helgen hittade jag denna bamse, över 50cm hög och med härlig rinnglasyr. Rackarns svår att fotografera, färgen är mörkt koboltblå med gulgröna slingor och tjockt med svart metallicgänsade glasyr som näst intill ser ut som oljeskiftningar.
              Nu behöver jag vår käre Gideons hjälp eller någon annan som är duktig på HAKs keramik för att få fram möjlig upphovsmakare.

              *Om jag läst innläggen rätt så borde min golvvas vara från ca 1910-1920? Men vem har designat och målat?

              *Undrar även över den vita randen, kalkavlagringen?, uppe vid kanten inne i halsen på vasen, kan man ta bort denna på något vis? Resten av insidan är hur fin som helst utan beläggningar eller dylikt.
              !
              Trevlig kväll alla pesare!
              Ett härligt objekt Simco, men försök imorgon att fota om, med längre avstång bl.a. Nu kommer objektet För Nära
              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

              Comment


              • Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                Ett härligt objekt Simco, men försök imorgon att fota om, med längre avstång bl.a. Nu kommer objektet För Nära

                ....eller minska ner bilderna innan du lägger in dem på nytt? Instämmer: Fin vas!

                Comment


                • Tack Äjth!
                  Ja jag får passa på imorgon, här i norrland "lyser" solen med sin frånvaro nästan hela tiden. Jag kanske kan försöka att förminska bilderna lite, jag fattar inte varför mina bilder blir så hiskeligt stora här på PES? Brukar ni andra förminska era bilder innan ni postar dem?

                  Comment


                  • bilder

                    Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                    ....Jag kanske kan försöka att förminska bilderna lite, jag fattar inte varför mina bilder blir så hiskeligt stora här på PES? Brukar ni andra förminska era bilder innan ni postar dem?
                    Jag brukar beskära, ändra storlek (förminska) och komprimera bilderna. Vet inte om det är bästa metoden. Tror det finns en eller annan tråd om bildhantering på pes.

                    Comment


                    • Hej Äjth och Rosa!
                      Tack för hjälpen! Har nu försökt att förminska bilderna och se om resultatet blir bättre. Lite rörigt men nu har jag kommit fram till att 16% av originalbilden nog är "the magic number". Hur ser det ut på Era skärmar?
                      Hoppas någon utifrån dessa kan ge lite närmare information.
                      Mvh Simco
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                        Hej Äjth och Rosa!
                        Tack för hjälpen! Har nu försökt att förminska bilderna och se om resultatet blir bättre. Lite rörigt men nu har jag kommit fram till att 16% av originalbilden nog är "the magic number". Hur ser det ut på Era skärmar?
                        Hoppas någon utifrån dessa kan ge lite närmare information.
                        Mvh Simco
                        Jodå, det ser bra ut nu! De två första bilderna blev lite mindre och de andra lite större. Tyvärr vet jag inget mer om vasen. Har bläddrat flyktigt i Kählerboken och såg inget liknande, men jag ska titta lite närmare när jag får tid. Var håller vår hjälpsamme Gideon hus?

                        Comment


                        • Återkommer ikväll, när järnens antal minskat och fått svalna...

                          Comment


                          • Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
                            Jodå, det ser bra ut nu! De två första bilderna blev lite mindre och de andra lite större. Tyvärr vet jag inget mer om vasen. Har bläddrat flyktigt i Kählerboken och såg inget liknande, men jag ska titta lite närmare när jag får tid. Var håller vår hjälpsamme Gideon hus?
                            Vad bra att det syns bättre!
                            Snällt av dig att kika i Kählerboken, har inte tillgång till någon sådan själv.
                            Är bra nyfiken på vem som ligger bakom denna, kors i taket det enda föremål min sambo tyckt varit snyggt, annars brukar han vara totalt ointresserad av mina inköp och loppisar är det värsta han vet

                            Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                            Återkommer ikväll, när järnens antal minskat och fått svalna...
                            Jag väntar med spänning på vad du har för information, men ingen anledning till stress

                            Comment


                            • Som jag ser det, är det i punkterrna, "the dots", och och rakstämpeln DANMARK vi kan se ledtrådar till ålder och upphovsmakare.
                              Jens Michael Thirslund, visade tidigt upp dessa punkter i sina dekorationsförlagor, tillsammans med sin Stella Kähler i verkstaden. Stämpeln talar om för oss att vasen är gjord i den tid, då exporttransaktionerna ännu inte utvecklats.
                              Då har vi Thirslund/Stella K. runt eller strax efter 1915. Visar på nytt fatet från 1914, med sina "dots".
                              Du har gjort ett mycket bra köp, simco!
                              Bifogade filer
                              Last edited by Gideon; 2010-01-16, 03:26.

                              Comment


                              • Tusen tack Gideon!
                                Läste längre bak i tråden om punkterna, jättebra att få informationen här av dig! Jens Michael Thirslund och Stella Kähler borde då ha haft ett finger med i spelet på denna kohornsdekorerade vas, med samma form som min, som jag hittade på nätet. Jag har lånat bilden men länkar till sidan, så att den kan källhänvisas till rätt ställe. Gillar den tjocka glasyren, och ditt snygga fat. Utan denna tråd hade jag inte haft en aning om att vasen är en HAKare och nu när jag fått lära mig ännu mer om den känns den ännu bättre
                                Tack igen och trevlig lördagskväll!

                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X