Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Herman A. Kähler - HAK

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Vas med messingkant - Kähler

    Her er en lille vas med en kant af messing, købt fornylig på loppis. Måden at skrive HAK på ser ud som for Kurt Møller Hansen, m hvem er han? Kan den være fra 1930´ erne eller 1940´erne?
    Bifogade filer

    Comment


    • HAK signatur

      Hermed følger signaturen på Kurt Møller Hansen
      Bifogade filer

      Comment


      • Udstilling på Ordrupgaard, L.A. Ring “Mellem lys og mørke” 16.12.2016 - 26.02.2017

        På Ordrupgaard i Charlottenlund nord for København er der indtil 26.2.2017 en spændende udstilling om kunstneren L.A. Ring (1854-1933). Han blev i 1896 gift med Sigrid Kähler (1874-1923) datter af Herman A. Kähler. Sigrid Kähler var blot 22 år, da hun giftede sig med den 42-årige kunstner L.A. Ring. I pjecen fra udstillingen skriver de : “Udstillingen præsenterer L.A. Rings malerier fra det hjem, som han og Sigrid sammen skabte som ramme om deres familieliv. Udstillingen viser desuden Rings egen keramik, men også Sigrid Kählers kunsthåndværk.”

        Sigrid Kähler havde stor betydning for hans kunstneriske udvikling, hvor det beskrives, at hans malerier blev lysere og lettere med nye motiver fra samlivet med Sigrid. Hun var malerpige på sin fars virksomhed, og havde afgjort kunstnerisk talent, men stoppede med at arbejde, da hun giftede sig med L.A. Ring. Han diskuterede sine arbejder med hende, ligesom hun ofte gav malerierne titel.

        Man har kendskab til, at L.A. Ring har gjort omkring 10 keramikarbejder i perioden 1890-1896, og han var stærkt inspireret af det kunstneriske miljø hos Kähler, hvor f.eks. Bindesbøll og Reistrup også befandt sig i de år. Arbejderne er lavet i samarbejde med Kähler, som man mener drejede emnerne, hvorefter L.A. Ring dekorerede. Udstillingen viser også keramiske værker af H.A. Brendekilde, Bindesbøll og Reistrup samt Rings malerier med motiver fra Kählers værksted.

        Sigrid Kähler har få keramiske værker med på udstillingen, hvor der vises også skitser og tegninger fra hendes hånd . Sigrid Kähler kan alligevel betragtes som en hovedperson på udstillingen, da livet i det tidlige 1900-tallet skildres med hende i centrum.

        Jeg viser fotos taget på udstillingen af flere omgange, så de ikke kommer helt forkert i rækkefølge! Lyset og dermed farverne er svære at få helt virkelighednære, men jeg håber at det alligevel er værd at se på. Det er tilladt at tage foto alle steder i udstillingen og bruge dem, dog uden blitz!

        Efter et stemningsfoto fra udstillingen viser jeg malerier af den unge Sigrid Kähler:

        1. “Forår”, fra 1895, Hun står sammen med sin yngre søster Ebba. Det er i forbindelse med dette maleri, at L.A. Ring og Sigrid Kähler forelsker sig i hinanden.

        2.Portræt af Sigrid ,1895

        3. Sigrid, “Blæsevejr ved stranden”,Karrebæksminde 1897
        Bifogade filer

        Comment


        • Jeg kan se, at fotoene alligevel lagde sig i forkert rækkefølge!

          Endnu et maleri af L.A. Ring med Sigrid Kähler “ Lampelys. Interiør med kunstnerens hustru”, 1898. Lampefoden er sansynligvis drejet af Kähler og derefter dekoreret af L.A, Ring. Det vides ikke hvornår lampefoden er fra.

          Den lysegule vase med sgrafittodekoration/ blyglasur er gjort af Sigrid omkring 1890.
          Bifogade filer

          Comment


          • Et lidt skarpere foto af Sigrid Kählers vase samt et andet foto fra udstillingen. Der kommer flere fotos af keramikken senere hen.
            Bifogade filer

            Comment


            • Her forsætter jeg med flere fotos fra udstillingen om L.A. Ring og hans hustru Sigrid Kähler.
              L.A. Ring eksperimenterede med keramik - som andre kunstnervenner også gjorde - hos Kähler en del år før han forelskede sig i Sigrid. Meget overraskende sammenlignet med hans malerier….

              Maleriet “Hermann Kähler i sit værksted”, 1890

              Krukke med vredet hals, 1890. Den lille krukke ses (uden glasur) på maleriet “Hermann Kähler i sit værksted”, 1890.

              Krukke, krammet, kålbladsformet hals, 1890

              Stor krukke, grøn med lustrering i rødt. Sandsynligvis det største arbejde af L.A. Ring. Krukken blev vist på en stor udstilling i Bruxelles 1897 som kunstkeramik.
              Bifogade filer

              Comment


              • 2 forskellige föremål fra Kähler - nyere og gammelt!

                Jeg viser her min gamle kande fra min oldemor. Jeg forestiller mig, at den er fra omkring 1890-1900 eller deromkring, med den mørke farve og den enkle dekoration. Kom gerne med et forslag!

                Vasen er set på loppis, og jeg blev forundret over, at det var en Kähler. Den kan vel være fra 1970´erne eller 80´erne? Ikke videre interessant og uden den kvalitet, der ses i Nils Kählers moderne keramik, som er populær i dag. -
                Bifogade filer

                Comment


                • Hej DanskeBodil

                  Du visar så riktigt fin keramik och för att inte tala
                  om den trevliga målningen. Jag blev så intresserad
                  av HAK, men mest kanske av Reistrup, efter att jag
                  hittat en "gäddskål" i "jugendmörk" glasyr, kanske
                  från 20-talet.(formen till den är äldre)

                  Men nu vill jag visa en liten skål med två hänklar,
                  vad skulle den användas till?
                  Den såg så "oansenlig" ut på håll, tills jag tittade
                  närmare på den
                  Hur gammal kan den vara?
                  Vem har designat den, om inte HAK?
                  Skålen utan hänklar är 14 cm i diameter och höjden
                  ca 5,8 cm.

                  Sedan en helt annan fråga. Vad är "Danemark"
                  för stämpel, som jag såg på keramik förra veckan?

                  Undrar
                  Staffan
                  Bifogade filer
                  Last edited by Staffan Kvist; 2017-05-31, 11:12.

                  Comment


                  • Hej Steffan,

                    Tak for din hilsen!
                    Kähler er spændende og din lille skål med 2 hanke er rigtig smuk og fin i glasur og form! Jeg har selv ganske få emner af det ældre Kähler keramik, og har ingen erfaring med at vurdere alder/ årstal og andre specifikke data. Men jeg har akkurat nu de 2 store bøger om Kähler hjemme fra biblioteket, og der ses et foto af din lille skål, blot med en anden dekoration (Kähler og keramikken s. 196, dateret til omkring 1919)).

                    Skålens funktion er ikke beskrevet, men det ser ud til at kunne være en sukkerskål brugt til diverse stel, men måske kan samme form også være brugt som pynteskål ?
                    Når det gælder glasuren og selve dekorationen er mit bud, efter at have set i bøgerne, at det minder lidt om Stella Kähler og Jens Thirslunds dekorationer omkring 1910-20. Jeg synes, at det er flot med det mere abstrakte, som samtidig ret kraftige udtryk.

                    Kanske Gideon kan hjælpe med nærmere oplysninger?

                    Comment


                    • Hej DanskeBodil

                      Tack, tack, det är spännande. Tänk kanske
                      från 1919, omkring.

                      Det är så intressant vad du skriver om den
                      och kanske Stella Kähler eller Jens Thirslunds.

                      Så många tack och hälsningar
                      Staffan

                      Comment


                      • Kanske borde DANICO ha en egen tråd men eftersom det redan finns inlägg fortsätter jag http://precisensan.com/antikforum/sh...ler-HAK/page10 - även inlägg 92 handlar om ämnet.
                        Det är inte varje dag man stöter på en Danico - men idag hittade jag den här med nr 169 och 19 cm diam och 4,5 cm hög.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • Blomkruka fra Kähler

                          Her er en interessant gammel blomkruka fra Kähler. Jeg tror, at den kan være fra omkring år 1900, måske enda lidt tidligere. Den har en flot glasur med mange fine farver! Er der nogen som hat et bud på kunstner og/ eller periode?
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • Dåligt år 2018...

                            ...för HAK på PES, summa summarum NOLL inlägg.
                            Men NU, min tredje Svend Hammershöj innebär att
                            det numera blivit en samling enligt definitionen 3st
                            =en samling.
                            Nykomlingen är "den lille kande i grå luster glass".

                            Räknade ut att jag inalles betalat 80kr för samlingen.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • Hej igen,
                              Ja, det blev et "dårligt" år med Kähler! Men måske er der mindre Kähler-keramik tilbage hos jer og interessen for Kähler også mindre?
                              Jeg fandt faktisk en vase i december 2018 på det lokale juleloppemarked, som jeg kan vise her. Vasen har en Kähler-signatur, men er uden HAK-signatur, og jeg er lidt i tvivl om hvorvidt den er gjort af Nils Kähler eller Herman Kähler. Tidsmæssigt kan den være fra efter lukningen af virksomheden og da de arbejdede på deres egne værksteder? Vasen er 15 cm i højden, 8-9 cm på bredeste sted.

                              Jeg viser også et større fad, diameter 32 cm, højde 5 cm, med dekoration af Gete Petersen.

                              Hilsen
                              Bodil
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • Vem är konstnären?

                                Hej! Jag har nyligen ärvt detta HAK fat och undrar om någon vet vilken konstnären är och hur gammalt fatet kan vara? Stort är det också 41 cm i diam. Tacksam för hjälp!
                                Mvh Mats Click image for larger version

Name:	fullsizeoutput_7a0.jpg
Views:	2
Size:	89,6 KB
ID:	571197Click image for larger version

Name:	fullsizeoutput_7a2.jpg
Views:	2
Size:	88,4 KB
ID:	571198Click image for larger version

Name:	z5JLppmLQI+d8xDpP2paSQ.jpg
Views:	2
Size:	82,6 KB
ID:	571199Click image for larger version

Name:	fullsizeoutput_7a5.jpg
Views:	2
Size:	85,2 KB
ID:	571200

                                Comment

                                Working...
                                X